Styring af HF spole med dæmp

Hejsa

Jeg står og skal have styret et lysarmatur.

Når det tænder, skal det langsomt skrue op for lyset over f.eks. en halv time, og på samme måde skal det dæmpe lyset over ½ times tid, når man slukker for lyset.

HF Spolen i armaturet er forberedt for dæmp, så der går en ledning ud (0-10V), hvor jeg i øjeblikket har et drejepotmeter på. Hvordan gør jeg så det sker automatisk.. Kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg får et "potmeter" til at dæmpe automatisk ;)

Mvh Flemming

Reply to
Unlimited

De fås digitale. Ved at sætte en tæller sammen med denne, må den ønskede funktion kunne opnås

Reply to
Tomas Skott

Unlimited skriver:

Der går 1 ledning ud, hvor du har monteret et potmeter ????

Der må være mere en 1 leder, tegn og fortæl lidt mere, så skal du se....

Det er nok mig der har forklaret mig lidt skævt :) Der går EN ledning ud.. Med to ledere til et potmeter... Og så vil jeg gå ud fra, armaturet smider 10V ud på den ene ledning, og så med lidt spændingsfald over potmeteret får det nowet tilbage :) Men hvordan styrer jeg det automatisk ??

Mvh Flemming

Reply to
Unlimited

Unlimited skriver:

Okay. Jeg har gang i et lignende projekt (til en bestemt modeljernbane). Her kræver styringerne 0-20mA for at dæmpe.

Hvor simplet skal det være ???

Kan du lave procesorstyring ?

Har du set lidt på volumenpotmeretkredse ?

Så simpelt som muligt... Gerne kun med en tidsindstilling, så det altid vil dæmpe/skrue op, i et tidsinterval (Ca ½ time) Det skal bruges til mit akvarie, hvor jeg synes det ville være helt ok, at lyset bliver langsomt stærkere, når armaturet tænder, og omvendt, at det dæmper over en halv time, inden det slukker helt.

Nej, desværre.... Har over vejet at lave det med IHC moduler

Huh ??

Mvh Flemming

Reply to
Unlimited

Unlimited skriver:

Med et kontaktur eller lignende ?

Hold da op, har du penge nok ???

DS 1669 eksempelvis en pulsgiver og et relæ til at skifte mellem "skru op" og "skru ned".

Her er en lysdæmper jeg har lavet, som kan præcis det du skal bruge! :-)

Den kan også styre glødelamper direkte, det kan du evt. udelade hvis det ikke skal bruges (Triac, PWM og savtak). Jeg bruger den hos min kongeboa, det virker kanongodt! :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus