DIY Bølgegenerator?

Hejsa.

S=E5 st=E5r jeg med et projekt i skolen, hvor vi skal lave nogle b=F8lger i et kar.

Men hvordan laver vi nemmest og billigst nogle b=F8lger?

Det skal gerne kunne st=E5 automatisk og lave dem, s=E5 dvs at et br=E6t i vandet man st=E5r og rokker i nok ikke lige er l=F8sningen ;)

Mvh. prooi

Reply to
frede92

Hvad med at bruge en arm på en batteri-boremaskine til at skuppe og trække i brædtet?

Flemming Frandsen

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@f33g2000vbf.googlegroups.com... Hejsa.

Så står jeg med et projekt i skolen, hvor vi skal lave nogle bølger i et kar.

Men hvordan laver vi nemmest og billigst nogle bølger?

Det skal gerne kunne stå automatisk og lave dem, så dvs at et bræt i vandet man står og rokker i nok ikke lige er løsningen ;)

"Højttaler" og en tonegenerator

mvh JBH

Reply to
JBH

Det var selvf=F8lgelig en mulighed.

Har du nogen ide om hvordan vores setup kunne se ud? Gerne med en illustration ell. lign

Reply to
frede92

"JBH" skrev i en meddelelse news:49a2e7f5$0$56787$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Vinduesviskermotor fra en bil og et bræt på hængsel.

--
MVH.
Finni

snipped-for-privacy@f33g2000vbf.googlegroups.com...

Ville man s=E5 bare skulle neds=E6nke h=F8jttaleren i vandet? For lyder da ikke til den umiddelbart vil kunne t=E5le dette.

Reply to
frede92

7$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...
.

er i

t i

Tror desv=E6rre ikke det bliver noget i den stil, da vi ikke lige har adgang til en vinduesviskermotor, medmindre det er noget der kan findes p=E5 en billosseplads, gratis?

Reply to
frede92

Se:

Tag et stykke ståltråd buk det i en form i stil med:

----------- | | | | | | | | | -----------

Hold om den ene ende og drej rundt, observer bevægelsen den anden ende laver, sammenlign med bevægelsen af et at stemplerne.

Erstat stempelet med den øverste ende af dit brædt og du har din bølgemaskine.

Flemming Frandsen

Så står jeg med et projekt i skolen, hvor vi skal lave nogle bølger i et kar.

Men hvordan laver vi nemmest og billigst nogle bølger?

En magnet ventil's spole, og så en gevind stang igennem med 2 møtrikker på hver side af spolen, og på den ene ende et bræt eller lign som åre... og så spolen på en effekt forstærker af en slags og en tone generator...

Kasper

Reply to
Kasper

meddelelsenews: snipped-for-privacy@f33g2000vbf.googlegroups.com...

Ville man så bare skulle nedsænke højttaleren i vandet? For lyder da ikke til den umiddelbart vil kunne tåle dette.

Hvilken slags bølger skal du bruge ?

Cirkulære bølger kan laves ved at lade højttalermembranen trykke ned på vandoverfladen igennem f.eks en ballon. Skal bølgerne være paralle kan du lade ballonen flyde på en firkantet træplade.

Ps. en "højttaler" kan også være en spole og en magnet

mvh JBH

Reply to
JBH

Men br=E6ttet skal jo kun k=F8re fra side til side, og ikke op og ned, som jeg tror det der vil g=F8re?

Reply to
frede92

er p=E5

.. og s=E5

Men hvor store b=F8lger vil s=E5dan en opstilling lave? Vi har brug for nogle forholdsvis "store" b=F8lger, idet vi vil lave str=F8m af dem i den anden ende.

Reply to
frede92

snipped-for-privacy@e22g2000vbe.googlegroups.com...

roups.com...

er i

t i

d p=E5

n du

Tror egentlig det er ret ligemeget om det er cirkulere eller parallelle b=F8lger, bare de har lidt kraft, s=E5 de kan bruges i den anden ende.

Reply to
frede92

Hvor stort er karret (vandoverfladen) og hvilken frekvens forestiller du dig at bølgerne skal have?

En batteriboremaskine vil nok køre for hurtigt hvis i skal have vandet til at skvulpe. - Men hvis i kunne lave et gear af f.eks. Lego og via en krumtap få en plade i vandet til at bevæge sig vil i have gode chancer for at opnå en optimal frekvens/takt..

Skal det være lidt højere frekvenser så i kan se bølgemønstre på overfladen af vandet er mit bedste bud en højttaler med membran helt i plastic og en tonegenerator og en lille forstærker.

Et eller andet sted har jeg sådan et par højttalere liggende - godtnok kun to tommer - men hvis alt andet glipper.... ;-)

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Men hvor store bølger vil sådan en opstilling lave? Vi har brug for nogle forholdsvis "store" bølger, idet vi vil lave strøm af dem i den anden ende.

Ingen ide...

brug flere magneter...

hvad skal frekvensen af bølgerne være?

Kasper

Reply to
Kasper

.

er i

kker p=E5

e... og

Nu ved jeg s=E5 ikke helt hvad en frekvens af en b=F8lge er?

Reply to
frede92

er i

t i

=E5

Karret er 1meter langt og 75cm bredt, og =BD meter h=F8jt.

Vandet skal helst ikke kun skvulpe, men nogle "rigtige" b=F8lger ville v=E6re perfekt.

Reply to
frede92

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Så er det klart viskermotoren og en plade.

Rigtige bølges højde opstår ved at vandet ruller op mod strand (bunden kommer tættere og tættere på).

Har i tænkt om i vil lave det, eller blot et kar, hvor vandet kan skvulpe (ens dybde over det hele)

Du skriver at i ikke har adganng til en viskermotor (kan sikkert købes billigt hos nærmeste hugger). Måske du så skal prøve at rides op, hvad i har adgang til at "ting og skrammel"?

Klaus

                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@f33g2000vbf.googlegroups.com... Hejsa.

[...]

Jeg synes at det er snyd når du får andre til at fortælle hvordan det skal laves. Og ja, jeg ved godt der ikke er vinkler på det jeg citerer men jeg gider ikke sætte dem manuelt og heller ikke skifte reader.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

et skal

Well.. Snyd og snyd.. Jeg s=F8ger jo som s=E5dan ikke en l=F8sning, men blot inspiration til hvordan det kan laves.

den

hvad i

Well, vi har jo som s=E5dan adgang til alt der kan k=F8bes for billige penge, s=E5 hvis man kan k=F8be en viskermotor billigt, er det da klart noget vi m=E5 unders=F8ge.

Vi har t=E6nkt os at lave det i et kar med samme dybde hele vejen igennem, og det vigtiste er s=E5danset at vandstanden h=E6ver og s=E6nker sig lidt s=E5 det kan registreres i den anden ende.

Reply to
frede92