strain gauge forslag

Hej,

Jeg leder efter en lille straingauge der kan måle 5-10 newton , havde jeg tænkt.

Fysisk skulle det være en snor , en fjeder , og så en straingague. Så kan jeg måle om mit objekt har flyttet sig/ændret form. Præcision er ikke noget problem. Det er hovedsageligt ændringer der skal detekteres. Det fixer jeg i sw.

(er mest sw mand så jeg er helt på den mht at finde hw på nettet )

Eller er der andre kreative forslag ? (kan man købe en elastik, hvor modstanden ændres, når den strækkes ? )

På forhånd tak Troels

Reply to
Troels Thomsen

Den simpleste er en tynd silikoneslange fyldt med kviksølv. Du skal være opmærksom på at en strain gauge kun giver meget små signaler fra sig og kræver en speciel bro-forstærker for at du kan bruge dem i SW. hilsen Niels

Reply to
niels

niels skriver:

Men noget besværligt at få fat i.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Hej Troels

Smid en kerne ind i fjederen og brug fjederen som spole i en oscillator, så kan du på frekvensen se om fjederen ændre længde.

Troels Thomsen skriver:

En stringgauge har sjældent et særligt stort mekanisk bevægelsesområde, men du kan jo altid hænge en snor op i en vejecelle og så måle på ændringen.

Et analogt joystick fra en PC, der kan du måle ændringer på 2 akser.

      Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Hvis man nu kunne få en elastik af kulgummi var den hjemme. :-)

Hvad med en kulgummi-tast i stil med sådan en på en fjernbetjening? De ændrer modstand afhængig af hvor hårdt man trykker. Nok ikke ret lineært, men måske godt nok.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Troels Thomsen" skrev i en meddelelse news:477add6c$0$15879$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Køb en elektronis køkkenvægt i fx. et byggemarked. Og brug så indmaden med forstærker og det hele, det fås til omkring 100 Kr. Vejer op til 3 Kg. med 1 gr. nøjagtighed og kan nulstilles.

Reply to
Børge Larsen

Jeg turde næsten ikke skrive det i første indlæg, fordi det ligger pænt oppe ad storm p skalaen, men hvad tror i chancen er for at få det til at virke, hvis jeg laver elastikken selv med kontaktlim-spray og noget knust aktiv kul fra en luftrenser ? (det behøves ikke at være langtidsholdbar i første omgang !)

Vores gamle cykelhander i landsbyen lavede efter sigende sine egne modstande til sine krystalmodtagere omkring århundredeskiftet ved at lime kulstøv på papir på lignende måde.

Køkkenvægt og joysticks er også gode kandidater !

mvh Troels

Reply to
Troels Thomsen

Troels Thomsen skriver:

Næsten lig nul, da det vil revne ukontrolleret.

Ja, men prøv at beskriv din opgave nøjere, så kan det være at der kommer bedre bud.

      Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Det er garantert den enkleste løsningen. En 555 som free running. Fjeren erstatter RS.

HM

Reply to
Harald Mossige

Troels Thomsen skrev:

En tynd mursnor, en spiralfjeder og et potentiometer.

Den ene ende af fjederen er fæstnet til ankerpunktet og snoren er fastgjort til fjederens anden ende. Snoren er viklet to - tre gange om potentiometrets aksel. Emnet, der skal undersøges, fæstnes til snorens fri ende. En større eller mindre belastning bevirker at potentiometrets aksel drejer mere eller mindre med en given modstandsændring til følge.

Som potentiometer kan anvendes en cermet-udgave med en 6mm aksel. Cermet er at foretrække frem for kul, da cermet-typen er betydelig mere holdbar m.h.t. mekanisk slitage.

For at få snoren til at gribe ordentlig fat om akslen, kan snoren påføres lidt harpiks.

Bjarne L.

Reply to
BjarneL

Eller punktet med fjeder og snor fastgøres til armen på et skydepotentiometer.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

"Mikael Ejberg Pedersen" >

Istedet for et potentiometer, som har en ret stor friktion finder du en mus af den gammeldags type med en kugle. Piller kuglen ud. Indeni er der 2 ruller med skiver med slidser i den ene ende. Slidserne aflæses af fotodioder som giver 90 grader forskudte firkantsignaler til at detektere bevægelse og retning. Bor 2 huller i musen så snoren kan gå uhindret igennem, og vikl den een eller to gange rundt om den ene rulle. Det må give en rimelig høj opløsning. mvh Niels

Reply to
Niels Erik

Niels Erik skrev:

Ideen med at anvende en mus satte en anden tankerække igang:

Man bruger en mus med optisk aftastning. Musen forsynes med med et simpelt mekanisk styr, der holder en tynd pladestrimmel på plads, således at denne kun kan bevæge sig i den ene akse. Pladestrimlen, der anvendes som musens "pulsgiver", er i den ene ende fastgjort til en spiralfjeder og er i den anden ende fastgjort til emnet under test.

Ved et fornuftigt valg af plademateriale skulle en opløsning på 400 DPI eller bedre kunne opnås. Ligeledes, ved en god kvalitet af fjedermateriale, kan opnås en rimelig reproducerbarhed.

Mvh Bjarne

Reply to
BjarneL

I flere af de printere jeg har smidt ud (efter skilt ad) har der været optisk aftastning, både i form af en 20 cm lang plast strimmel med sort-klare stiber og som en rund skive med striberne rundt i kanten. Og der er så selvfølgelig også en tilhørende optisk gaffel der passende kan bruges

--
Christen Fihl
Reply to