Stikkontakter med jord?

Hej,

Lad mig med det samme sige, jeg er en smule i tvivl om, hvorvidt dette er den rigtige gruppe, men jeg tror, det er her chancen for et korrekt og brugbart svar er størst :)

Er der en nem måde, hvorpå man kan kontrollere om "jord-hullet" i en stikkontakt reélt er forbundet til jord, uden at splitte hele installationen ad og gå ledningerne efter?

Mvh Ulrik

Reply to
Ulrik

Hej Ulrik

Måske du skulle satse på dk.teknik.el der sidder dem der roder med den slags hver dag.

news:dk.teknik.el ville have været den rette, men du ville så også få en advarsel om ikke at gøre den slag selv

Du etablere et referencejordpunkt, f.eks et jernrør banket ned i jorden, hæld gerne en spand vand over bagefter.

Så slukker du for HPFI/HFI/FI relæet og for alle grupper.

Så måler du imellem den jordstikkontakt du vil have testet, og den elektrode du etablered før.

Måler du en vekselspænding har du formentlig nulling (og befinder dig i en lejlighed)

Måler du under 16 ohm. er der jord i din stikkontakt.

Måler du afbrudt har du ingen jord i stikket.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Mål imellen Fase og Jord, hvis du måler fuld spænding er jord forbundet, hvis du ikke måler noget svæver jord.

JJ

Reply to
JJ

Okay, det lyder noget mere simpelt end Uffes foreslag :) Jeg takker.

Ulrik

Reply to
Ulrik