Stabiliseret AC til føler, hvordan??

Jeg er i færd med at konstruere noget fugtighedsmåling. Jeg vil forsyne målekredsen med AC, for at undgå korrosion af føleren. Men hvordan laver jeg stabiliseret AC?? En god idé og eller henvisning til et diagram?? På forhånd tak.

Reply to
Børge Larsen

I mange tilfælder kan en firkantspænding bruges. Den er nem at få stabil - en spændingsregulator og en CMOS udgang er nok, og så lidt AC kobling til føleren.

Findes der ikke en application note for føleren? Ellers lad os høre lidt mere om hvad det er for en føler.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Jeg går ud fra, at det er fordi du har en føler og vil designe noget elektronik til den ?

-jeg bruger selv en føler fra Honywel. Den ar 3 ben: to til forsyning og een udgang, der giver en spænding, der er proportional med fugtigheden i procent. Så enkelt kan det gøres :-)

"Børge Larsen" skrev

jeg

Med et par antiparalle Zenerdioder.

Hvis du vil vide mere må du komme med flere oplysninger.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev

Sludder og vrøvl, de skal selvfølgelig være i antiserie.

Reply to
Uffe Ravn

Børge Larsen said the following on 01-05-2005 18:08:

Det der er væsentligt er at du ikke har DC over følerspidserne, jeg går udfra at du i virkeligheden vil måle ledningsevne i "et eller andet", drivhus/havejord?. Så enten skal du måle i meget korte pulser eller også kan du lave en polvender, hvor du vender polariteten af følerne f.eks med en 4066 e.lign styret af et signal med 50% dutycycle. Elektor havde en potteplantevandingsindikator for en del år siden (10+)

/carsten

Reply to
Carsten Holck

"Carsten Holck" skrev i en meddelelse news:42760ea5$0$178$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Tak for svarene, spec tak til Carsten, det er nok den enkleste metode. Jeg havde ellers tænkt mig at lave en oscillator med fx. en 555. Men nu bliver det din løsning.

M.v.h.

Børge

Reply to
Børge Larsen