Solcellelampe omvendt?

En af vore lamper lyser om dagen og slukker om natten, hvis jeg holder hånden over den i dagslys, slukker den. Hvad er der lige sket?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Henning Lund skrev:

Batterierne er måske døde.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

"Henning Lund" skrev i en meddelelse news:460d1f2e$0$15893$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det er højst sansynligt batteriet der er dødt. Når nogle batterier dør, laver de med tiden en kortslutning, altså får strømmen lov at passere igennem batteriet. Derved lyser din lampe når der er sol, fordi energien får lov at passere igennem batteriet.

Det er det samme man nogle gange oplever med satelliter. Efter de har været tavse i flere år, sker der pludselig sådan en kortslutning i batteriet og satelliten kommer til live igen, men kun når den opfanger energi fra solen.

Mvh Brian.

Reply to
Brian Kals

Brian Kals skrev:

Ok så må jeg have bæstet adskilt, tak for hjælpen.

--
[...]

Det er nok nærmere batterierne der er afbrudte, kig på batteriernes terminaler. Hvis batterierne er kortsluttet kan solcellerne ikke producere energi til lamperne. Det med at lampen slukker, når der bliver skygget for den, er logisk nok, for så får solcellerne jo ingen lys.

Børge

Reply to
Børge Larsen

"Børge Larsen" skrev i en meddelelse news:460d3527$0$44661$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Næh, - men der sidder en detektor, der skal sørge for at afbryde for lampen, når det er lyst nok, og for mig at se, virker denne ikke.

Erling

Reply to
Erling Nansen

I de lamper jeg har, er det faktisk solcellen, der bruges som detektor. Den sidder der jo alligevel :-)

Ja, det er lidt fjollet der sidder en fæl, giftig cadmiumsulfid LDR-modstand i mange af de lamper, som detektor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej -

Jeg skulle prøve at repeare en. Efter at have tracet printet i lang tid,og fået hjælp, var det LDR'en der var gået. (printet lavede noget stepup fra solcellen, så den kunne lade - eller var det lyse?)

/holger

Reply to
rbk17