Skjøtehylser ("cat5)

Jeg skall skjøte et par cat5 kabler. ( Faglig sett fy fy). Finner en "boks" skjøtehylser. Jeg synes å huske at det var 3M eller AT&T To ledninger stappes inn i hver sitt hull på den ene siden, og så presses hylsen isammen med en Ttelefontang.

Fargen på disse hylsene er gul, og det viserr dimensjonen. Jeg kan stappe inn gammel telefonkabel. 0,6 qmm, og jeg gambler ikke på at det er rett størrelse.

Hva er navnet på disse hylsene, og hva er fargen for 0,5 qmm. Og fremfor alt, hvor kan jeg kjøpe dem?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

Det er efterhånden ikke meget du kan finde ud af selv, men de kaldes strømtyve i daglig tale. Et firmanavn kan være Scotchlock.

Mvh
Max
Reply to
Max

Den 07.01.2013 23:31, skrev Max:

Takk. Scotchlock connector er navnet (Navnet "strømtyv" er ikke gangbart i de norske elektrofagmiljøene; strømtyv er fusk.)

Der står videre at de er for 0,4 - 0,9 mm. Uvisst om det er kvadratmillimeter eller diameter. I alle fall kan skjøtestykkene benyttes til cat5 kabel. (o,5 qmm), og da har jeg nok for denne gangen.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

Så lad da for helvede være med at spørge om navnet i et dansk fora, men der er måske ikke nogen der gider svare dig mere deroppe ?

--
Mvh Max
Reply to

Harald Mossige skrev i nyhetsmeldingen:

Innendørs ville jeg satt på RJ45-kontakter og brukt et skjøtestykke

Utendørs ville jeg kjøpt ny kabel. Scotchlok er beregnet på entråds kabel - cat5 er flertråd.

Fant fram en eske scotchlok fra 3M - gul er for 0.4 til 0.7 mm

mvh

Reply to
Sveinar Ånes