Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

Jeg er ved at bygge min End forstærker i kabinet efter den har siddet bag på højtalerne. Men jeg ved ikke hvor jeg skal stelle den.Vil tro det er fra midtpunktet af lytterne hvor også minus til højtalerne går på men er ikke sikker. Håber en kan hjælpe da det er det eneste jeg mangler inden der kommer strøm på igen . Mvh Søren

Reply to
Søren Jacobsen

"Søren Jacobsen" skrev i en meddelelse news:40ffc396$0$254$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

af

strøm

Jeg vil stare med at sige, at jeg IKKE kender forstærkeren, men generelt, sker der ikke noget ved, f.eks. 1-10ohm fra midtpunktet af ladelytterne og til chassis. Der må så INGEN andre stelforbindelser være - HELLER ikke på evt. phonostik Det skal i hvert fald nok fungere. /Morten

Reply to
Morten L.

"Søren Jacobsen" skrev

af

strøm

Må jeg anbefale en strømforsyning, med seperate sekundærvindinger og diodebroer til hver forsyning, altså seperat forsyning til både den positive og den negative forsyning i henholdsvis både venster og højre kanal. Dermed får du et strømløst stelpunkt, lige midt på printet hvor både højtalerstel, forsyningsstelledninger,og chasisstel kan forbindes. Og ja The End MkII er besværet værd!.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe Det er netop den strømforsyning du beskriver der sidder i dyret.Og jeg har nu taget stel fra midtpunktet af lytterne.Så tak for det. Men ville måle hvor meget DC der stod på udgangen og kom ved et uheld til at stikke den ene måle pind ind i indgangen istedet for udgangen og så skete der ting.Det begyndte at ryge lidt fra ledningerne til elektrolytterne og man kunne høre at ringkernen brummede kraftigt.Så fik selvfølgelig målepinden ud i en fart.Men hvad skete der? Gik den i selvsving? Ved ikke om du selv er ejer af en End og måske kan fortælle mig hvor jeg skal måle tomgangsstrømmen.Der står i artiklen at man skal måle fra kollektor til kollektor på de yderste udgangstransistorer.Men hvilket ben er det? Håber du eller andre kan give lidt hjælp eller svar. Mvh Søren

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:40ffe9eb$0$183$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

bag

positive

Dermed

højtalerstel,

Reply to
Søren Jacobsen

"Søren Jacobsen" skrev i en meddelelse news:4100208f$0$206$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

at

Jeps... - men den overlevede tilsyneladende... - Har du et zobel netværk på udgangen?? = 2.2Ohm modst. i serien med 100nF, forbundet mellem ud og stel?? - det bør du nok...

er

på alle _rigtige_ effekttransistorer, incl. de deri brugte, er kollektor det midterste ben...

Og svjh, er det rigtigt at du skal måle der, forstærkeren er lidt a-typisk i konstruktion, idet transistorerne "vender på hovedet"

Lars / Viborg... - jeg har vist stadig en komplet vejledning...

Og ja, de spiller faktisk ganske pænt!!

midtpunktet

Reply to
Lars Nielsen

"Søren Jacobsen" skrev

at

Jeps, MkII er ret ustabil, og man bør være parnoid hvad angår ledningstræk, stelpunkter, afkobling mm. Har du forresten ordentlige sikringer på?

Desværre nej, men jeg har erfaring med den (og en god hukommelse:)

er

Som en anden skrev, det midterste! VIGTIGT, lad ikke målepinden smutte her!

Reply to
Uffe Ravn

KLIP

ledningstræk,

Har kun en sikring ved i netbrønden.

ben

her!

Når jeg forsøger at justere tomgangsstrømmen kan jeg kun få den til at ligge på enten 1mV eller ca.170mV og det er ved at man næsten kun puster til potmeteret.Kan det virkelig passe?Syntes ikke det var så svært sidst(+10år)

Reply to
Søren Jacobsen

"Søren Jacobsen" skrev

Hvis den så er korrekt dimensioneret, er det også ok.

ligge

Opfører begge kanaler sig sådan?

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:410195e4$0$159$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

ja det gør de.

Reply to
Søren Jacobsen

"Søren Jacobsen" skrev i en meddelelse news:4100f7c6$0$273$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

ligge

Nej!

Selvom jeg husker indstillingen af The End som værende noget besværlig med de af High Fidelity oprindeligt foreslåede potentiometre så skal det ikke være sådan. Den besværlige indstilling var i øvrigt årsagen til at alle de The End jeg har bygget er lavet med multiturn potentiometre.

Så start med at kontrollere om dine potentiometre ikke skulle være blevet trætte og måske endda snavsede og trænger til en udskiftning.

Mvh Claus

Reply to
Claus Nygaard-Pedersen

"Søren Jacobsen" skrev

Det vil nok være relevant at undersøge om noget går i selvsving.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn