Req: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V

Hej, jeg søger en dc/dc stepdown converter 9,6V -> 6V (20W)

Det må gerne være "do-it-yourself".

Har i nogle gode links der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Mvh Kim

Reply to
Kim

Kim skrev:

Denne:

Måske lidt overkill, det findes IC der kan klarer de ca.4A. Kig evt hos maxim-ic.com

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

To stk 1N5401 i paralell?

HM

Reply to
Harald Mossige

Jeg må hellere tilføje at den skal bruges til en pandelygte til natløb på mountainbike. Så tabet skal helst ikke være alt for stort, derfor vil jeg ikke bare bruge et par dioder til at sænke spændingen.

Mvh Kim

Reply to
Kim

Kim skriver:

Hvorfor ikke bare en lysdiode mere i lampen, så passer spændingen....

Alternativt laver du en PWM (ikke en DC/DC konverter) og pulser med 2/3 pulstid gennem dioderne.

Klaus

                 http://home6.inet.tele.dk/moppe
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

LM296 er en mulighed. Den er kortslutningssikker.

Der findes også applicationnote på en stepdownconverter med LM317

Da jeg i sin tid eksperimenterede med den brugte jeg vistnok en tip2955 som transistor og et par ferritstave med 50 - 100 vindinger som selvinduktion. Idag ville jeg nok snuppe ensretter og selvinduktion fra en PC-strømforsyning eller et kasseret motherboard. (Gul/hvid Amidon-kerne type 26, ca 20 - 30 mm eller lignende og 20 - 30 vindinger.)

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Jeg takker jer alle for de fine svar!

Det letteste at implementere et vist en PWM som Klaus nævner.

Mvh Kim

Reply to
Kim