LC kredsløb

Hej

Jeg er helt brændt af og kan ikke lige se hvor det her skal løses. Jeg har et LC kredsløb hvor spolen sidder parallet med kondensatoren, jeg vil gerne have beregnet dens Q værdi samt opstille en overførings funktion for den så jeg kan plotte den nogle der kan hjælpe mig med dette?

På forhånd tak

MvH Nikolaj

Reply to
Nikolaj Vestergaard

"Nikolaj Vestergaard" skrev i en meddelelse news:43739c40$0$41151$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det kredsløb du omtaler, er det KUN spolen og kondensatoren - eller er der andet?

Hvis det kun er spolen og kapacitoren, så går jeg ud fra at du med overføringsfunktion mener sammenhæng ml. strøm og spænding - med andre ord impedansen.

Impedansen for en kapacitor er: Z(C) = 1/(sC) Impedansen for en spole er: Z(L) = sL

Med disse værdier finder du impedansen (overføringsfunktionen) af parallelkoblingen som sædvanlig: Z = 1/[sC + 1/(sL)] = (s/C) / [s^2 +

1/(CL)]

Ud fra en generel overføringsfunktion H(s), kan man finde w0 (båndbredde) og Q faktor af flg. sammenhæng:

H(s) = N(s) / [s^2 + s*w0/Q + w0^2], hvor N(s) bare er et-eller-andet nævner polynomie.

Dvs. w0 = sqrt(1/(CL)) og Q faktoren er uendelig. Det sidste bør ikke være overraskende eftersom du kun har tabsfrie komponenter - dvs. ingen modstande..

Håber det giver mening..

/Kenneth

Reply to
Kenneth Brun Nielsen

Måske MiscEl kan hjælpe dig, prøv at finde siden Fo og vælg "(RL)C, parallel"

R er den ohmske modstand i spolen (sådan cirka).

Den hjælper ikke med formelerne, den viser kun resultaterne, inklusiv en impedanskurve. Ved høje frekvenser vil nøjagtigheden være dårlig, fordi komponenterne ikke opfører sig "pænt".

Link til download:

HKJ

Tak for svaret...

Faktisk ser kredsløbet således ud.

VCC + |-------- | .-. | | | | '-' | ------------------ | | C| --- C| --- C| | | | | | -------- GND (created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05

Fik at vide at de "bare" er en spændingdeler med en parallelresinan kobling, og jeg derfor bare skulle betrakte LC for at opstille overførings funktionen og plotte den så jeg kunne se hvor stejl bass bandet ville være

Mvh Nikolaj Vestergaard "Kenneth Brun Nielsen" skrev i en meddelelse news:4373a57e$0$8840$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Reply to
Nikolaj Vestergaard

Det kredsløb kan du finde på siden "1. ordens filters" kind: "Bandstop (CLs-Rp)" i MiscEl

Reply to
HKJ

Tak, nu kan jeg da se hvorn den ser ud :) så mangler jeg bare at beregne den

Mvh Nikolaj

"HKJ" skrev i en meddelelse news:4373ae50$0$78284$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Reply to
Nikolaj Vestergaard

Tryk på "Design" knappen i MiscEl og fyld dine ønskede date ind.

Sæt et kryds i "Curve plot" og du kan også se en kurve for frekvensgangen.

Reply to
HKJ

"Nikolaj Vestergaard" skrev i en meddelelse news:4373ad3e$0$41150$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Velbekomme :-)

Hmm. Altså når jeg skal opstille en overføringsfunktion er jeg vant til et input og et output. Hvad er input hhv. output i dette tilfælde? Jeg går ud fra at VCC og GND er faste spændinger(?) - og derudover er der jo kun et net, ik? Eller hur?

/Kenneth

Reply to
Kenneth Brun Nielsen

Sorry det var ment at den ledning der går til højre var output.

Jeg er nået så langt at jeg kan sige Z=((1/sC)*sL)/(1/sC)+sL) Og så skrive H(s)=Z/(R+Z) Men hva med Q kan kun se den beskrevet som Q=fc/bw hvor fc er center frekvensen og bw er båndbredden, hvis det er rigtig bliver jeg jo nød til at finde cut off frekvenserne ik?

Mvh Nikolaj Vestergaard

"Kenneth Brun Nielsen" skrev i en meddelelse news:4373be98$0$8827$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Reply to
Nikolaj Vestergaard