Re: usb relæ styring

hvordan laver man en relæ styring der gør at når man slukker sin pc så

> falder relæet > > relæet skal kunne trække 10a og skal bruges i en strøm skinne så man > slipper for alle de standby enheder der er koblet sammen med > computeren

Eller køber stikdåse/forlængerledning med afbryder og monterer på computerbordet. Det har jeg gjort. I biosen står computeren til at starte op efter strømafbrydelse, dvs. heller ikke computeren trækker standby strøm (som meget vel ligger omkring 10 w). Eneste forudsætning er at man husker at slukke på dåsen når computeren har lukket ned. Når man så vil bruge sin computer, tænder man blot på stikdåsen og computeren tænder automatisk. Vælg dog en stikdåse med 16A afbryder, da afbryderen ellers hurtigt vil blive slidt. På tilbud eller "de rigtige" steder koster en sådan dåse omkring 25-30 kr. Det var så hvordan jeg gør det ;)

Mvh Morten

Reply to
Morten

der er 5V mellem de 2 yderste ben i USB stikket. Køb et USB kabel og klip det over som regel er der 2 ledninger der er tykkere end de andre, det er de 5V

--
Calle
Reply to

Og så skal man huske at man ikke må trække over 500mA.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Køber et "solid state relay", de skal ikke have særlig stor styrestrøm, så de kan forsynes direkter fra USB stikket.

Du kan søge efter relæerne i nogle af forretningerne på min liste:

Der er f.eks. et her:

De er dog ikke billige.

Reply to
HKJ

Ja, i teorien, men min billige USB-hub tror den er self-powered selvom strømforsyningen ikke er sluttet til og med alt kørende er jeg næsten overbevist om den alt i alt trækker mere end 500 mA, det fortæller Windows mig i alt fald (dvs. windows tror den trækker 5 mA, men fra hver af portene går der 200 mA tilsom der ikke er power på den andet end USB-kablet). Jeg tror ikke man skal hænge sig så nøje i det, i hvert fald ikke så længe strømmen er under 1 A. Jeg kunne nemlig godt have mistænkt fabrikanterne af PC-motherboards at tage de 5 volt direkte fra strømforsyningen uden begrænsning af nogen art andet end ledningerne. Med bærbare og Mac, som jeg ikke har kendskab til overhovedet kan det dog være en anden sag.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Elsparefonden har støttet udvikling af en sådan Elspareskinne. Den kan købes i mange butikker fra årsskiftet og kommer til at koste omkring 100 kr. Der vil komme information om det på

når den kommer på markedet.

Jan

Reply to
Jan Viegand

kabel og

er de 5V

USB'ens 5V kommer fra standby forsyningen, og forsvinder ikke når computeren er slukket. Det er for at en evt. USB-enhed kan 'vække' computeren fra standby.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

vrøvl, jeg kører med det på 3 af mine computere. Du skal bare flytte jumperen på bundkortet, så du ikke kan tænde PCen ved tryk på tastaturet, for så står den med konstant 5V på USB

--
Calle
Reply to

Ja, min scanner trækker ca. 600mA fra USB porten, og de skriver selv at det er uden for specifikationerne. Der kan derfor være enkelte computere der ikke kan trække den, da der er forskel på hvor meget de kan levere. Standarden siger blot at de skal kunne levere mindst 500mA. Mit gamle bundkort med BX chipsæt kunne fint køre med scanneren, og det kan mit nuværende bundkort med VIA chipsæt også.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Derfor bruger man 12 fra et HDD stik, her er der typisk 5-8A at tage af.

Lad det evt trække et lille relæ, der igen trækker en større 230 volts kontaktor.

så husk dioden over relæet

--
Calle
Reply to

"Martin Sørensen" skrev i en meddelelse news:bqlik1$16sr$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Du mener 100mA ... 500mA er maks, MEN... ved brug over 100mA må controlleren godt slukke enheden for at en anden kan bruge ekstra strøm midlertidigt.

På den anden side, kan den nævnte funktion af en skinne købes i butikkerne fra omkring årsskiftet til en pris mellem 80 og 150KR... alt efter hvem der sælger dem. Så hvis det er pga. man har fået en ide man tror man kan tjene guld på, så er det for sent :)

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

Eller i bios som nogen skal ha det slået fra med.

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news:3fd05c6d$0$175$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

why ??? så meget skal et ræle jo ikke bruge nu om dage :)

Det virker fint... og ca. 30-50.000 skinner med precis denne funktion indeholder lige præcis dette relæ :)

Men Husk den forbandet diode over spolen, og at få aflastet de ledninger som de skal...

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

Ja, det glemte jeg lige i farten

--
Calle
Reply to

købes

Er de 100Kr. fast ? .. lyder alle tiders, for der fås en lignende fra tyskland til 700Kr. :)

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

har lige være i det nye elblad fra ESS hvor man kunne købe dem for 149,-

--
Calle
Reply to

*GGG* ja de koster jo 35Kr. incl æsken at lave ... hmmm, der er sgi nogen der tjener ok på dem.

Nå, men som sagt priserne vil findes i lejdet 80-150Kr. alt efter hvem der sælger den osv...

Så de er billige nok. så billige at man ik gider samle dem selv (pånær hvis man har en fansy forbedring).

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

den de sælger er en 5-stik hvor der stikker en USB ledning ud, så relæet er indbygget i stikket. Så der er ikke nogen æske som du skriver.

--
Calle
Reply to

er

Jo, den leveres i en pap æske som du pakker den ud af :) dem som er nærige har den i en Pose med et papskilt i enden, lige som JOEL produkterne i bauhaus...

VH Lars Molnit

Reply to
Moller