Re: Måling af kapacitet på SLA batteri

Hej Per

Hvordan får jeg et godt billede af batteriets faktisk kapacitet, > f.eks. om det 17Ah svarer til 10Ah - jeg vil nemlig gerne kunne > vurdere om jeg skal gemme dem til fusk eller om de skal kasseres.

En løsning kunne være at bruge en Arduino til at løse den opgave

Fidusen med en kendt belastning og en timer der stopper når spændingen > når et vis niveau er vel OK? hvilke spændinger skal jeg gå ud fra med > sådan et forseglet Gel-batteri ?

Kan du ikke finde et datablad over de celler ?

--
Mvh

Nu er kapasitet jo ikke det eneste, evnen til at holde på ladningen tæller også og er meget nemmere at kontrollerer. Lad et batteri op og lad det stå mål spændingen og skriv den ned, mål igen efter en uge (skriv ned) og så fremdeles, og så kasserer du dem der falder hurtigst i spænding.

Men sikre dig at den lader du bruger, eller den metode du benytter, er egnet til den type batteri du nu engang har.

Og glem alt om at man skulle kunne motionerer gamle/defekte batterier således at de skulle kunne opnå tidligere tiders ungdom.

Det er også smart at kunne aflæse datostemplingen på batterierne, den kan varierer mellem de forsk. fabrikanter. Er det standard batterier så er alt over 4-5 år at betragte som ubrugeligt, Batterier med udvidet/lang levetid så er 6-7 år dødsgrænsen og hvis du er så heldig at det er "super" lang levetid så er 11-12 år grænsen og den slags bruges ikke i normale UPSer, så dem er der meget langt imellem.

Det at man kan lade gamle batterier op og aflade dem igen er ikke enesbetydende med at det er særligt brugbart fra et økonomisk synspunkt, oftes skal de oplades uforholdsmessigs længe og de holder langt fra den kapasitet som et nyt gør. Eller kort fortalt det er ikke gratis at lade batterier op, det billigeste er at tage strømmen direkte så at sige.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard