Spænding på batteri

Det her lyder nok som et dumt spørgsmål for dem som ved noget om elektronik, men jeg håber der er en som har lyst til at hjælpe mig aligevel.

Jeg sidder med et voltmeter (analogt) og vil gerne måle spændingen på et batteri (hvor meget strøm der er tilbage).

Der er tale om et almindeligt 9 volts batteri, 150 miliampere.

På forhånd tak.

Mvh Gorm Pedersen

Reply to
Gorm Pedersen

"Gorm Pedersen" skrev i en meddelelse news:c2fpbj$1gj9$ snipped-for-privacy@shrek2.mobilixnet.dk...

elektronik,

Du kan ikke umiddelbart måle hvor meget strøm der er tilbage, selv hvis batteriet er næsten helt opbrugt vil du måle 9 Volt på dit måleinstrument fordi det ikke belaster batteriet ret meget, og de fleste batterityper holder spændingen næsten konstant indtil de er tomme.

Hvis batteriet sidder i et apparat der har et højere forbrug kan du måske måle en lavere spænding, men så har batteriet under 5% af sin kapacitet tilbage.

Beklager, der er ikke nogen let løsning på dit spørgsmål.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Prøv at måle kortslutningsstrømmen istedet for - kortvarigt altså - det siger noget om restenergien, men pas på dit meter, nye alm 1,5V cel´ler kommer nemt over 10 A /carsten

Reply to
Carsten Holck