Radiokontroleret ur

Jeg er ikke regtigt sikker på hvilken gruppe der er den idelle til mit spm, håber ikke at jeg rammer helt i skoven her:-)

Jeg har købt et radio kontroleret stue ur. Men det dur bare ikke, signalet fra Frankfurt bliver dæmpet for meget af 10-15 jernbetong mure, og eneste vindue jeg har er vestvendt.

Men bag på, er der noget der ligner et stik, er det antennen, eller er det mon muligt at sætte en ekstern antenne på? Hvis jeg skal forsøge med en ekstern antenne, hvordan skal den så udformes?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen
Reply to
Ivar Madsen

"Ivar Madsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@milli.dk...

spm,

udformes?

dk.fritid.hamradio, hvad de ikke ved om antenner er ikke værd at vide;o) De ved endda også hvilken frekvens Frankfurt kan forventes at høres på.

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe

Den Mon, 28 Feb 2005 22:27:26 +0100, Ivar Madsen skrev:

Sæt en stump ledning på, og se om ikke det hjælper.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

New Asian Cookbook: 101 Ways to Wok Your Dog!
Reply to
Jens Petersen

Ebbe skrev i en nyhedsmeddelelse:

vide;o) De

Jo! det kan du godt have ret i. Jeg har selv et par radiostyret ure, der har kontakt med Frankfurt med jævne mellemrum, men ingen af dem har et stik bag på, så der er jeg lost.

Men Frankfurt sender radiosignaler på 77,5 kHz hvilket der fremgår af brugsforvirringen til mine ure, og da radiosignaler farer af sted med lysets hastighed så er regnestykket : 300/0,0775 = 3870,9 som er bølgelængden i meter. Det kan ikke udelukkes, at de sender digitalt og det kan godt have indflydelse på selve antennen, men en 1/4 bølgelængde på en ferritstang må være løsningen, men jeg ved bare ikke hvordan. Det er ikke helt så nemt, men det burde kunne lade sig gøre.

Jeg har selv problemet og sysler med en løsningsmodel. Noget med en passiv antenne?

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Ivar Madsen skriver:

Hvad siger manualen ?

Modtagerantenne er oftest en svingningskreds på en ferritstang.

Kun hvad der sker når man sætter et batteri i. Og at hvis ikke det i løbet af få minutter besgynder at stille sig til korekt tid, så kan man forsøge at flytte uret, og gerne til et sydvendt vindue. Jeg har bare ikke sådan et.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen
Reply to
Ivar Madsen

"Ivar Madsen" skrev

Min erfaring siger mig at min computer skal være slukket, for uret kan modtage synkronisationssignaler.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:42241c96$0$163$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Ja, uret skal ihvertfald stå langt væk fra putteren, der findes nok ikke noget der udstråler så meget RFI ;o)

Reply to
Ebbe

Som en tommelfingerregel siger man at et skærmet rum begynder at skærme effektivt ved frekvenser hvor maskerne i nettet er ca. 1/10 bølgelængde

- dvs at et maskestørelse på 400m vil skærme for 77kHz ! så det med at komme hen til en åbning i væggen, specielt hvis der er jernarmering i betonen. Mon ikke stikket på bagsiden er beregnet til en trådantenne, der stort set altid vil være for kort (meget for kort) så det er der nok taget højde for. (læs: "prøv det") At din PC og alle mulige andre med switchmodeforsyninger er med til at begrave signalet i støj er så en anden (men relevant) sag

/carsten

Reply to
Carsten Holck

EA 2730 skrev:

De sender 59 pulser hvert minut. Om du vil kalde det for digitalt, tjae...

Pulserne kan direkte afkodes til dato, tid og sync. Sync-pulsen er nummer 60 - den er den eneste puls er ikke udsendes :-).

Vi lavede et DCF77-ur på 5. skoleperiode. :-)

--
Med venlig hilsen
- Look, this is Debian. They don?t release things until you have to

Det ville jeg ikke have noget imod at vide lidt om. Altså, hvordan man bruger signalet til noget fornuftigt. Hvordan man dekoder, osv (evt selvbyg)

Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

Hvis signalet er på grænsen af at man kan modtage er ordentlig signal, så er det vigtigt at urets ferritantenne vender den rigtige vej. Det vil, her i Danmark sige at antennestaven skal vende øst/vest, og det vil igen sige at display/urskive skal vende mod nord eller syd.

Hvis det er ekstern antenne, så skal der sikkert bruges enten en ferritantenne med forforstærker eller en afstemt rammeantenne - begge monteret højt og fri for alt for meget jernbeton.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

DEt jeg kan finde lige nu er på tysk, men tag evt. en Google søgning på DCF77.

Info kan findes på:

Og selve kodningen:

Her er en hel masse forskellige artikler om bl.a. tidsmåling:

  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

Erling & Lene Nansen skrev:

Hvis du kan læse tysk:

Dekodning af signalerne gøres i software. Den største forhindring er faktisk at få pulserne ud af luften. Der er ikke meget signal i luften og det der er skal forstærkes ganske voldsomt.

--
[...]

5 harmonisk af tv's liniefrekvens (15525*5=77625) kan også genere. /hjj
Reply to
Hans Jørgen Jakobsen

Jeg kan lidt engelsk og lidt tysk, men bedst dansk. Jeg har været inde på siden, som ser lovende ud. Studeres nærmere. På forhånd tak. Jeg er ny i systemet her, så, osv. For et par år siden havde jeg viklet med hjemmelavet litze (mange gange sammenlagt meget tynd lakeret kobbertråd) og afstemt med en lille kondensator, og kunne dermed se den på et scop, så det er overhovedet ikke et problem. Kun dekodningen. Igen. Jeg kigger lidt mere på side og tegning, og hvis den ikke rigtig går op, kunne man jo så forsøge at spørge igen.

mvh.

Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

Det skal lige tilføj's at man kan købe førdige dcf77 moduler, til en behersket penge, hvis man bare skal have en løsning, og ikke ser det som en udfordring at lave det hele selv from ground and up

Bare afbøjningen kan ligge i det samme frekvensområde...

Og da antennen ofte er en ferrit pind, der KUN ser H feltet, kan den faktiske ikke se andet end skærmen...

Jeg skiftede mit DFC ud ud for flere år siden, med et GPS modul, men en udendørs antenne, og det VIRKER !

kigger lidt mere

forsøge at

en

Tak for tippet. Måske, men det er også en udfordring, og ønsket om at opdage mm.

hilsen Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

Jesper G. Poulsen skrev i en nyhedsmeddelelse:

Gider du lige beskrive opbygningen af antennen!!

På forhånd tak

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to