Radioamatørere !?

Hej

Jeg vil gerne høre om et par ting som jeg vil mene at en radioamatør ved :) (og garanteret også andre)

Man må modtage på alle radio bånd, men hvilke bånd er afsat til industrien ? jeg kan forstå at 433.??? MHz er afholdt for industri men hvad er der ellers tilgængligt ?

Min problem stilling: Byg en radio modtager med vilkårlig (de)modulations art så lille som mulig (altså fysisk størrelse) alt i SMD skal kunne modtage på EN industri afsat frekvens.

Der skal modtages data med ekstrem langsom baud rate f.eks. 300 Baud og strøm forbruget skal helst være mimimalt (gerne under 20mA) der sidder en processor på mit print med indebygget oscillator der kan forsynes med følgende eksterne krystal som man evt. kunne bruge til mixer eller i en frekvens dobler?

0.032768MHz 1.0MHz 1.8432MHz 2.0MHz 2.4576MHz 3.2768MHz 3.579545MHz 3.3664MHz 4.0MHz 4.194304MHz 4.433619MHz 4.608MHz 4.9152MHz 5.0MHz

Hvad ville i vælge og hvorfor ?

Modtagerens krav er:

  1. Minimum 300m i "line of sight" modtagelse
  2. Låst modtagning til en industri godkendt frekvens
  3. Minimum strøm forbrug
  4. Lille fysisk størrelse
  5. Helst uden PLL men det kan selvfølgelig være nødvendigt.

/Madsen

Reply to
Lasse Madsen

433, 866 og 2400 MHz båndene er tildels beregnet på ISM anvendelse, altså industrielle småsignals transceivere.

Spørg hellere i dk.fritid.hamradio - det er amatørradio gruppen.

/Thomas

Reply to
Thomas Skyt

Hej Lasse,

Lasse Madsen skrev i artiklen ...

:)

industrien ?

ellers

mulig

afsat

Som Thomas Skytte også skriver er det også særdeles relevant at spørge i "amatørradio gruppen", men der kan også godt bringes ideer på bordet her. Du skal dog være opmærksom på en troll i amatørradio gruppen der kalder sig Gerner der plejer at fortælle hvad der er off-topic.. Ignorer ham hvis han kommer efter dig!

Hvis dit spørgsmål derimod bliver besvaret af "Trichlor de Ethan", Max eller oz9tm bør du spidse øjne, for de er særdeles kompetente og upartiske ;-)

Der findes tykfilm moduler med små synthesestyrede sendere og modtagere på det licensfrie LPD og ISM-bånd omkring 433MHz til småpenge som kan klare omkring 20 kilobaud FSK. Du skal også være bevidst om at radioamatørerne er meget kede af at alt hvad der ikke er amatør-trafik i 70cm båndet. Jeg er selv en af dem ;-) Har du evt overvejet nogle af de nye RF-Pic fra Microchip - du kan evt rekvirere nogle samples.

ISM-frekvensen er vistnok 433,830MHz

Hvis du har nogen mulighed for at påvirke fastlæggelse af senderfrekvensen, så prøv om du/i kan komme til at bruge en frekvens i LPD/ISM båndet omkring

900MHz.

/Lats (oz1etp)

Reply to
Lars Peter Larsen