PROMMER

Hej NG...

Lige et hurtigt spørsmål fra en absolut begynder på området.

PROM=Programmable Read Only Memory kan kun læse fra kredsen. EPROM=Erasable osv. kan lægge ny software ned i kredsen.

Men hvad er en FLASH PROM for en størrelse.........? Er det det samme som en EEPROM eller hvad........?

Håber i har tid/lyst og lejlighed til et svar, jeg er frygtelig nysgerrig på området.... ;-)

M.v.h. søren.....

Reply to
Søren Jul Nielsen

EEPROM er Electronically Erasable (and) Programmable Read Only Memory.

(EEPROM er nemmere at sige...)

EPROM kan omprogrammeres, men ikke uden ekstra udstyr - det kan EEPROM derimod. PROM kan programmeres, men kun én gang. Dette foregår typisk ved at et antal forbindelser brændes over, hvorefter et fast mønster er præget i kredsen.

Flash ROM (eller FEPROM) kan slette store dele af kredsen samtidig, og skrivehastigheden er derfor (typisk) bedre end ved EEPROM.

I øvrigt eksisterer udtrykket EAPROM (Electronically Alterable Programmable Read Only Memory), der dækker over alle slags ROM der kan omprogrammeres. Hermed både EPROM, EEPROM og FEPROM.

Der tages forbehold for at jeg skriver dette i en kort pause i eksamenslæsningen, og at det er ved at være længe siden jeg har beskæftiget med med emnet. (og aldrig andet end teoretisk)

Håber det kan bruges alligevel :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Søren Jul Nielsen skrev:

Ja, det er grundlæggende det samme. Flash er eeprommer hvor man har sænket programmeringstiden betydeligt, typisk ved at en større datamængde kan gemmes på en gang.

BTW jeg har det ikke godt med at butikkerne kalder det flash-ram, det er flash-rom! - men det er selvfølgelig blot ordkløveri.

Ivar

Reply to
Ivar

Reply to
JTN

Der findes også "SEEPROM" hvilket er Seriel EEPROM - de fylder somregel noget mindre end en alm. EEPROM, dem jeg har haft fat i var 8 bens IC-er, og arbejde med I2C protokollen :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Vil det sige, at en EPROM programmerer man ved hjælp af UV-lys, medens en FLASH-PROM programmeres ved hjælp af elektriske signaler.....?

"Søren Jul Nielsen" skrev i en meddelelse news:4005960c$0$165$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Søren Jul Nielsen

"Søren Jul Nielsen" skrev i en meddelelse news:4006f213$0$128$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Hej Ikke programmeres, men slettes med henholdsvis UV-lys eller elektrisk.. De programmeres alle i en programmeringsenhed..

mvh Preben Larsen

Reply to
Preben Larsen

Nej, fælles for alle PROM er at de bliver programmeret elektriskt, forskellen er hvordan indholdet bliver slettet/erstattet... Ved EPROM bliver indholdet _slettet_ med UV-lys, mens en EEPROM kan slettet elektriskt, indholdet i FLASH-ROM og SEEPROM kan _erstattes_ elektriskt, du slipper altså for at slette alt indholdet for at fylde nyt i :)

Brian

Reply to
Brian Lund