PIC, power-on-reset, hvad er portstatus

Hej alle,

jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan regne med om en given pin på en PIC16f1503 er høj eller lav efter reset.

Hvis man kigger i databladet: . på side 101 står der at hvis TRISA = 1, er output disabled. På side 102 står der at TRISA har værdien 1, efter alle reset. Kan jeg derfor ikke gå ud fra at porten er lav, indtil jeg beder den om andet?

Har I nogen erfaring med dette?

På forhånd tak, Mvh Jonas

Reply to
Jonas Bo Jalling

Med det samme: jeg har ikke erfaring med netop denne processor.

Men... For at sikre at ben er kendt under power-up er de oftest forsynet med en week-pull-up

Denne kan sikkert under programkontrol slås fra. Min erfaring fra andre processorer, som f.x. friver en power mos switch er at hvis ikke der skal komme et kort ubehagelig sekvens. Derfor: hvis du vil sikre, at et ben er lavt under power-up, så bind det fast med en pull-down modstand, der er dimensioneret, så selv worst case pull-up ikke kan hive benet op til en kritisk værdi (strømmen i WPU er angivet i databladet)

¿½ en

abled.

ter alle reset.

r den

med en

-up

PU er angivet i

Hej Bo, længe siden :)

Jeg har bladret lidt frem og tilbage i databladet nu, og pull-ups er slåe t fra efter reset. Jeg havde overvejet at smide en ekstern pull-up på, men da det ikke er "l ivskritisk", vil jeg helst undgå det (det er kun en pullup til D+ på us b).

Mvh Jonas

Reply to
jonas