ledningsfarver i elektronik kredsløb??

Mig bekendt findes der ikke normer for emnet. Men hvad er praksis. Jeg har især interesse for forsyning )AC- DC) og signal kredsløb.

Børge

Reply to
Børge Larsen

Hej Børge

Der findes masser af normer og standarder, så man kan finde mange og vælge imellem. Men der er et par grundregler og ud over dem kan man jo vælge frit. Den eneste regel man virkelig bør holde sig til er at grønne og gul/grønne ledninger kun bruges til beskyttelsesstel.

Hvis det er til et maskinanlæg kan du jo tage udgangspunkt i EN-60204-1 der siger rød til AC-styrekredse, og blå (mørk) til DC-styrekreds. Sort til effektkredse.

--
Benny
Reply to