LAN autonegotiate

Hej

Efter ingen brugbare svar i netværks gruppen :

Hej

Er det normalt at en Router ikke kan Autonegotiate ? Jeg har et lille uC board med onboardlan, hvilket jeg kun har sat op til auto, det virker fint på de computere jeg har prøvet(krydskabel) på skolen jeg går virker det fint på deres swith..

Men herhjemme virker det ikke på 2 forskellige routere ? : Linksys WRT54GS Netgear WGS634U

Nogle ideer ?

Er der nogle der ved hvad standarten er når den ikke vil auto negotiate ?.. står den og skifter mellem 10/100 og dublex/simplex ?? og hvad er række følgen?

Kasper

Reply to
Repzak

Nej

Ja dit kabel virker nok ikke....

du siger dit "krydskabel" virker.. Derfor må dit almindelige kabel være defekt.

aner det ikke, hvis switchen ikke har auto negotiate, så kører den jo fast et eller andet.. og så er det netkortet der finder den rigtige hastighed. hvis kablet ikke virker, er det meget svært at forhandle noget, fordi kablet ikke virker.

Reply to
Bjarke Hansen

ANEG (på UTP kabel) sidder i PHY'en, og switch softwaren skal sætte den op, aflæse status og så sætte MAC/switch porten op til at køre den hastighed som PHY'erne har ANEG'et sig til.

Jeg skulle mene at denne (har en selv) skulle kunne ANEG'e til

10/100Mbit/s. Og hvis Linksys har gjort det mindste, kan den også ANEG'e resten (duplex mode og pause).

Starter oppefra og full duplex: 100F, 10F, 100H, 10H, svjh. Hvis den ikke kan finde en mode at ANEG'e til, *skal* porten falde tilbage på Half-duplex.

Skyd på IEEE, ikke mig :-)

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Dvs jeg har 2 der er defekt....

Arhh.... jeg er jo ikke helt dum...

Og hvordan er den "initialition" lavet ?

Du bliver ved med det kabel...

Kasper (der har lavet egen driver og implementerert UIP i en uC har nok tjekket kablet!)

Reply to
Repzak

Yip også der vi har vores bøvl....

Tjae det tyder på den ikke tager initativ til en skid :( og at det er netkortet der skal lave arbejdet...

Meget interassant

Skal lige vide den rækkefølge er det på autoneg eller efter den ikke har fået svar ?

vil det sige når der ikke er link er man nød til at stå og spørge hele tiden om det er 10/100 (h/d)?

Kasper

Reply to
Repzak

OK. Linksys' firmware gutter har altså været nogle sløve padder :-)

Det er den rækkefølge som PHY'en vil forsøge at ANEG'e til. Du skal bare aflæse status ude i PHY'en. Der er et standard register interface til dem, som du kan finde i 802.3 standarden.

Du kan downloade den gratis fra

Kig også her:

Din SW skal med mellemrum polle PHYen for link up/down events, og sætte porten op efter dette, uanset link state.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Hej

For at sp=F8rge om noget helt andet, hvad er det for et uC board du bruger ?

Peter

Reply to
petlinds

For at spørge om noget helt andet, hvad er det for et uC board du bruger ?

DEMO9S12NE64

Kasper

Reply to
Repzak

Mange tak vil prøve lidt forskelligt..

Men syntes nu det var underligt den linksys jeg fik fingrene i på skole virkede fint nok, en wrt54g... ikke s som min...

Man det mon have noget at gøre med min printer ikke er så advanceret og det gør at portene i routeren opfører sig ens? (en lan printer)

og nu har jeg også tjekket med et andet kabel herhjemme, før tjekkede jeg bare det køre i en rigig pc...

Kasper

Reply to
Repzak

Anytime. Hviken PHY er det der sidder på kortet, og har du et datablad til den?

Nej, portene skal f..... og s.. opføre sig 100% uafhængigt af hinanden. Alt andet er uacceptabelt.

Jeg har også en LAN-printer på min, men jeg har ikke bemærket noget.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

inbygget :)

Jeg må indrømme jeg fatter heller ikke den ikke vil, men noget tyder i princippet på at det er noget her der er tilsluttet der gør forskellen, idet det har været 2 forskellige router, hvora den enes "lillebror" over på skolen virkede ok....

Det er lidt irriterende... og sært.. !

Det skal lige siges der er ikke lavet andet i softwaren end autoneg. men min buddy i gruppen har være ved at undersøge noget om noget parrellel detection, og det understøtter phy'en også.... men er ikke kommer længere...

Kasper

Reply to
Repzak

Hey

Her er skrevet med vores ord hvad der sker når jeg sætter den til pcen med kryds kabel :

IRQ : EPHY IRQ IRQ : Page Recieved IRQ IRQ : AcknolBit Recieved IRQ IRQ : EPHY IRQ IRQ : Auto Negotiation Changed IRQ IRQ : Link Change IRQ EMAC : Link up EPHY : *Not* next page Capable - partner recieved link code - *no* remote fault - *no* flow control - *not* 100BASE-T4 - 100BASE FD - 100BASE HD -

10BASE FD - 10BASE HD - IEEE802.3 compliant EPHY : No parallel fault - link partner is *not* next page able - port is next page able - 3 indential and consercutive words recieved - partner is A/N able EPHY : Link UP - FULL DUPLEX - 100MPS - A-N Complete - 3 identical words recieved - common mode found

Mens når den ryger i routeren får jeg ikke en eneste IRQ

kasper

Reply to
Repzak

Underligt. Dem burde som minimum give et Link event, idet PHY'en opdager at den har en anden at kommunikere med i den anden ende af kablet.

Nu bruger du vel ikke det samme X-kabel til at teste med, mod både PC og switch, vel? Det vil *ikke* virke mod switchen. Din uC kan ikke lave auto MDI/MDIX, så hvis kabelt ikke duer sker der intet.

Prøv at sparke til PHY'en ved at give en autonegotiation restart kommando (Register 0.9 = 1).

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Ja vildt... Har lige prøvet at tage alt andet fra routeren og boote den, kunmed boardet på.. stadig intet !

Nope straight... (er det ikke nok den ene ende har det ?)

viljegprøve, ser lige om det bliver nu :)

Kasper

Reply to
Repzak

0x2100 til registret på en knap, så virker det :), så kommer den op med 100mbit og full dublex...

nu kommer det næste bare hvordan jeg får det trigged.... men tak for hjælpen :)

du kan holde øje med den på :

og så er der noget cgi på rapzak.mine.nu/cgi/cgi dog er det ikke så kønt

Kasper

Reply to
Repzak

:-)

Velbekomme.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Jeg har selv lige fået sådan et kort. Og vil også putte uip i den. Men der skal jo lige skirves en driver. Er der en chance for at jeg må få din kode så jeg slipper for selv at skrive driveren...

Hvad for en compiler bruger du? MetroWerks?

Mvh Jan

Reply to
Jan Thogersen