Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

Hej, Min far har købt en Buick fra 1963 hvori der er en AM-radio. Han vil nu gerne høre noget af hans yndlingsmusik, som han har på CD. Bilen er i perfekt stand og 100% original, så vi vil ikke sætte en anden radio i eller på nogen måde modificere bilen, så det bliver synligt. Jeg har så fået den ide, at ligesom man kan købe en FM sender (dog ikke lovligt i DK) til sin MP3-afspiller må man også kunne købe en AM-sender. Jeg har dog ikke lige fundet en. Ved I om man kan købe en et sted?

Hvis en kompakt AM-sender ikke sådan lige kan skaffes, kan man vel bygge en selv. Har I i den forbindelse nogle gode råd og evt. links?

Radioen ser omtrent sådan her ud (fandt billedet på ebay):

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kik evt tilbage i denne gruppe, omtrent 2 uger til 23 oktober. Subject: "FM radio --> AM radio konvertering??"

Her skrev jeg selv fx vedr AM sender:

Christen

Reply to
Christen Fihl

Hej Kim

Tak, Jeg beklager, at jeg ikke så, at det samme spørgsmål var blevet stillet for kun to uger siden.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Alt forladt. Gentagelser generer ikke mig. Jeg fik det blot skrevet lidt dumt.

Nu kommer mange af svarene nok igen, ligesom mit ;-)

En del af nostalgien fra 63 er vel den støj og knas der var på mellembølge. Så du skal nok ikke gøre AM kvaliteten alt for god. For kraftigt et signal sørger jo for at forstyrrelserne udelukkes ;-)

Christen

Reply to
Christen Fihl

Hej Christen

Det var faktisk ikke noget problem med støjen, det største problem var fading, den skyldes at radiosignalet når din antenne af to veje og på grund af den lille tidsforskydelse mellem de to signaler kan de udfaser hinanden med det resultat at lyden pumper i styrke. Noget f.eks. Radio Luxenborg var meget plaget af specielt om natten hvor udbredelsesforholdene var rigtig gode for signaler ad flere veje.

Hej Kim,

ja det var mig der stillede spørgsmålet for et stykke tid siden - og nu er jeg nået så langt som til at ha et print med en FM-modtager, en lille LF forstærker og den AM-sender som MAX har postet et link til... er ved at have loddet de sidste stumper i, og skal da nok fortælle om det går godt... Jeg vil bruge min konstruktion til at flytte en FM-kanal over på AM båndet... Printet kan sikkert godt modificeres så man kan smide et linesignal ind direkte på AM-senderen... FM-modtageren har jeg lavet med TDA7000 - jeg er ret spændt på om den vil opføre sig pænt... :-)

Jeg vil da gerne lave en til dig når jeg får min egen færdig (til at virke)... eller hvis du er snild kan du få diagram osv...?

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Men det er det snart, ifølge Ingeniøren

"og snart bliver det også lovligt i Danmark."

"Telegrafinspektør i It- og Telestyrelsens teknisk afdeling Jørn Jonsson fortæller, at den maksimalt udstrålede sendeeffekt ikke må overstige 50 nano Watt."

Christen

Reply to
Christen Fihl

Hej, Jeg glæder mig til at høre, om du får det til at virke. Jeg har prøvet at finde noget musik på AM båndet i dag, for at høre hvor dårlig lydkvaliteten egentligt er - og den er temmelig ringe (men jeg kunne heller ikke finde noget med ordentligt signal). Specifikationerne for AM radio viser dog også, at AM næsten kun er god til tale: Frequency response is typically 40 Hz-7 kHz with a 50 dB S/N ratio ifølge:

Jeg vil dog prøve at bygge en af alligevel - det kunne jo være, at resultatet blev acceptabelt. Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer mht. sendestyrke og støj. Det er meget pænt af dig at tilbyde at lave en ekstra. Det må du meget gerne, hvis du får tid. Ellers hvis du har lavet et PCB layout vil jeg gerne have det.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Hej Kim

Med en god radio og et godt signal, ja så er det faktisk ikke så værst at lytte til. Bare tænk på de stakkels amerikanere der stadigvæk får mange af deres lokalradioer udsendt på AM båndene, men de så også nyde dem i stereo. Prøv at spille musik via f.eks. WinAmp og sæt equalizeren til at skære væk over 7 KHz og lad den spille nogen tid, så vil du opdage at man praktisk taget vænner sig til lyden og ikke bemærker den begrænsede båndbredde så meget som man umiddelbart skulle tro. Og så vil jeg til min død påstå at AM ikke er så øretrættende at høre på som dårlige MP3 filer.

[klip]

Du skal have fat i nogle gamle skiver fra Motown, dengang 'ødelagde' de nemlig bevidst lyden for at det skulle lyde godt når pladerne blev spillet i radioen. Så bliver det vist heller ikke meget mere autentisk.

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Hej Tomas

The wall of sound med Phil Spector :)

I meddelelse: 4558dd41$0$15877$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk skrev Max bl.a. (kan være lidt forkortet) :

Hej For at det bliver til at holde ud at høre på skal frekvensområdet også skæres i bunden - har ikke lige en grænsefrekvens i hovedet mere :-). Det er noget med at øret (hjernen?) opfatter det mere harmonisk hvis der er et rimeligt forhold mellem top og bund.

--
MVH Per, Herringe
Reply to

og hvad baserer du den udtalelse på?? Jeg tvivler på at studiet bevidst har smidt lyden gennem et 7kHz lavpas filter inden de skar pladen...

/Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Det er almindelig musikhistorie. Motown-lyd er så markant anderledes end alt andet.

Det er ikke kun et "7 KHz filter", det er en tilpasning af lyden til at give størst mulig gennemtrængningskraft på den tids AM radiostationer, og jo, dét var de meget bevidste om :-)

mvh Orla

Orla Pedersen

Hej Orla

Ja, Motown lyder anderledes, men det skyldes nok mere sociale forhold og tekniske muligheder mere end AM sendere.

"Max" skrev i en meddelelse news:4559ffaa$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

helt enig med dig Max... tit var studierne jo opbygget af "hjemmefusk" og hvad man nu kunne få... eller man benyttede "uheldige effekter" med vilje... et andet eksempel er den klassiske ekko-effekt som Sam Philips udviklede i sit Sun studie...

/Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Ja, så er det ganske vist...

Pressemeddelelse - Nu åbnes der for brugen af små FM-sendere

Christen

Reply to
Christen Fihl