Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?

Set fra et strømforbrugssynspunkt hvor meget belaster en almindelig ringkernetrafo egentlig elregningen ved hhv. idle og full load.

Jeg var egentlig af den opfattelse at den altid belaster 100% men blev efter snak med en kammerat usikker. Han mener at den kun belaster med det der trækkes på sekundærsiden og argumenterne lød ret fornuftige.

Er der en der kan give et svar?

Vh, Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
Reply to

Beeblebrox skriver:

Der er egentab i transformeren. Det vil den belaste med altid (varme), den effekt der trækkes på sekundærsiden + lidt yderligere tab, vil bliver trukket på primærsiden.

Nu ved jeg ikke hvad du bruger denne transformator til, men det er s=E5dan at hvis den bruges til lys, s=E5 er effekten ens p=E5 begge sider (prim=E6r/sekund=E6r) Hmmm.... Det er den sku da ogs=E5 med alt andet der bliver sat til... *G* Det jeg ville sige, er at hvis man d=E6mper lyset med halv styrke, s=E5 sparer man ca. 25% p=E5 regningen. De sidste g=E5r tabt i d=E6mperen. Der er self=F8lgelig lidt tab i tranformatoren, men plejer hvis ikke at v=E6re noget af betydning.

ge.

Du kan lave et oms=E6tningstal ved at dividere eks. 12 volt med 230 volt. Det tal kan du s=E5 gange feks. din str=F8m p=E5 sekund=E6r siden, og s=E5 f=E5r du str=F8mmen p=E5 prim=E6r.

Er n=E6sten sikker p=E5 at det er s=E5dan.... Er jo nogen =E5r siden at jeg har g=E5et i skole. :-)

Men jeg kan godt unders=F8ge lidt mere om emnet hvis det er.

Mvh. Flemming

Reply to
jensen.flemming

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Hvor kommer varmen så fra ?

Kommer meget an på transformeren opbygning.

Cirka.... Klaus

Det jeg skal bruge den til er standbystrøm til et auto-power-on kredsløb. Da det jo er noget der skal stå tændt hele tiden er så lavt størmforbrug at foretrække.

Jeg antager at jeg i den sammenhæng så skal gå efter: a) en ringkerne? b) så lav VAC så muligt?

Eller er jeg helt ved siden af?

Er der andre faktorer jeg skal tage med?

Vh, Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
Reply to
Beeblebrox

...og er der iøvrigt en metode at regne egentabet ud på?

Vh, Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
Reply to
Beeblebrox

Og her mente jeg selvf. 'VA' :)

Vh, Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
Reply to
Beeblebrox

Hej Claus

Til transformatore der skal stå med spænding på altid vælges ofte af sikkerhedshensyn tokammer løsninger med adskilte viklinger og indbygget termosikring.

Jeg har lagt mærke til at mange trafoers mætningspunkt ligger temmelig tæt på 230V. Hvis jeg sætter en 40W pære i serie med en tilfældig, ikke alt for lille trafo, og sætter min vario på, så gløder pæren ofte ved under 230V, uden load på trafoen. Nogle trafoer skal op på 240-250V før de trækker strøm. Man kan også se på scopet at sinusen ud af trafoen bliver forvrænget en del når trafoen mætter. Så prøvede jeg med en 400V trafo, den er ren og uforvrænget, den går ikke i mætning. Mon det kunne være en ide til lavt st.by-forbrug at bruge en lille 400V trafo? Eller sætte to almindelige små i serie (og sekundærene parallelt)? Eller mon man mister mætningsfordelen i øget ohmsk tab?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark