IR diode i PDA - kan den skiftes?

Nu er jeg ikke den store elektronik haj så har behov for lidt hjælp....

Hvis jeg nu har en PDA med en IR diode som ikke er kraftig nok (den rækker kun ca 1 meter) kan man så udskifte den med en kraftigere en ? f.eks snuppe en fra en gammel fjernbetjening?

Jeg er godt klar over udfordringen i at skille den ad og samle den igen.....

/Rasmus

Reply to
Rasmus

"Rasmus" skrev i en meddelelse news:44b362ad$0$15784$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er sikkert ikke selve dioden, der er problemet, men det drivertrin, som driver dioden, som ikke er konstrueret til at sende en særlig kraftig strøm gennem IR-dioden. Med andre ord, kræver det en mere omfattende ændring af din PDA end blot at skifte en IR-diode.

En helt anden ting er at den IrDA Transceiver, der sidder i en PDA slet ikke kan erstattes af en simpel IR-diode fra en fjernbetjening ;o)

Reply to
Allan Soerensen

ok så må jeg nok droppe ideen og få fat i en PDA med en kraftigere IR ;-( Men tak for info

/Rasmus

Reply to
Rasmus

"Rasmus" skrev i en meddelelse news:44b36a40$0$15793$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Husk at IrDA ikke er beregnet til lange afstande. Jeg syntes faktisk en rækkevide på 1m lyder pænt, så jeg tror ikke du finder noget bedre. Jeg har oplevet enheder med en rækkevide på 15-20 cm. IrDA er jo kun beregnet til f.eks. synkronisering af data mellem din PDA og PC, ikke som "netværk".

Mon ikke du burde kikke på Bluetooth i stedet?

Reply to
Allan Soerensen

IR forbindelsen er 2 vejs, så det kunne evt være den anden ende, der er problemer, eller modtageren i din PDA. Det er ikke rigtig til at vide, hvor "problemet" ligger.

Nogle IR links er mere retningsbestemte end andre, skal pege mere direkte på hinanden end andre.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Min dvd afspiller kan desværre ikke styres via bluetooth ;-( Ideen var at kunne styre forskellige enheder fra en PDA. Der findes en hel del software på nettet til at omdanne en PDA til fjernbetjening men de fleste PDA'er har desværre en dårlig rækkevidde.

/Rasmus

Reply to
Rasmus

R> Min dvd afspiller kan desværre ikke styres via bluetooth ;-( R> Ideen var at kunne styre forskellige enheder fra en PDA. R> Der findes en hel del software på nettet til at omdanne en PDA til R> fjernbetjening men de fleste PDA'er har desværre en dårlig R> rækkevidde.

R> /Rasmus

Jeg har set IR extendere til både CF og med phono til audio ugangen (ja, den er god nok). Jeg ved ikke om det sidst nævnte produkt er udgået men det skulle komme fra firmaet

Samme firma skulle også have lavet et program der hedder "Total Remote", men jeg kan ikke finde det mere.

Prøv at søg lidt :-|

-- Aage

Reply to
Aage Johansen

Jeg søgt lidt på google og fandt den her

Den ligner noget jeg godt kunne bruge....skal så bare lige have den hjem fra USA da jeg ikke kan finde nogle i EU der sælger den

/Rasmus

Reply to
Rasmus

IRDA er ikke et modulleret signal, så vidt jeg husker...

Hvorimod at fjernbetjeninger er moduleret op på 35-39 Khz ca, og derved får en meget længere rækkevidde

Kasper

Reply to
Kasper

"Allan Soerensen" skrev i en meddelelse news:44b366c8$0$924$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

I en pda sidder der en almindelig irda tranciver og en ir powerdiode. jeg har intet problem med at styre et tv på 5 meters afstand. det er en ipaq

5450

Jacob

Reply to
Jacob

Det er en Dell X5 jeg har....., og den rækker kun ca 1 meter Jeg tror alle nyere PDA'er har en god/ok rækkevidde, en del af de ældre Ipaq har også god rækkevidde.

/Rasmus

Reply to
Rasmus