Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Hej NG

Jeg er stødt på en komponent jeg ikke lige umiddelbart kender. Den ligner en typisk keramisk kondensator, men er med tre ben.. Den er mærket 271 - er der nogen der kan fortælle mig hvad det er for en fætter?

Mvh Morteb

Reply to
Morten

"Morten" skrev

Måske et keramisk båndpas filter?

mvh Thorkild Dalsgaard

Reply to
Thorkild Dalsgaard

"Morten" skrev i news:42249f22$0$302$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk

en

der

Der er sikkert et T filter.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

ja, og kapaciteten er sikkert 270pF

en

der

En dobbel kondensator, 2x27pF, passende til xtal?

HM

Reply to
Harald Mossige

står der 271, betyder det "27" med "1" nul efter, så det må være 270pF

-og så går mange xtal'er i stå :-))

"Bo Bjerre" skrev i news:4224af95$0$646$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net

ligner

er

Enig.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

OK alle sammen, tak for hjælpen.

Jeg har for sjov skyld prøvet at måle på den med et multimeter. Kan det passe at to af benene skal være forbundet? Hvad formålet skulle være frem for en lus og en alm. kondensator må så være spørgsmålet... Men måske ved noget hf, men jeg har svært ved at forestille mig det skulle være tilfældet her...

Mvh Morten

Reply to
Morten

Afmagnetiseringsenhed til TV? Kan ikke lige huske det rigtige navn... Henning hsb(at)image.dk

Reply to
Henning

Ja, de to yderste ben er sandsynligvis forbundet. Men ved høje frekvender er der STOR forskel på en kondensator, et stykke ledning og en trebenet kondensator, der evt har lidt ferrit mellem benene (de yderste kan være ført gennem en perle, inden de et støbt ind i de bæ-farvede keramik snask)

Morten skrev:

Det ville nok være nemmere at gætte hvis du havde et billede ;-) på den anden side ikke helt så sjovt.

:-D

/carsten

Reply to
Carsten Holck

ligner

er

Blir det ikke 2,7 *10^1?

HM

Reply to
Harald Mossige

Nej

Hvis det er en af Muratas, så er benene IKKE forbundet (læses som kortsluttet), men du har fat i 2 spoler, ved DC virker de som kortslutninger og derfor også som kortslutninger når du måler med et standard multimeter. De spoler sidder i serie og fra deres "knudepunkt" går der en kondensator ud (som regel sat til stel).

Reply to
Klavs Rommedahl

det

frem

ved

frekvender er

ført

Og så er 271 vel 270 pH ?

--
mvh/rg. Christian
Reply to

-hvilket vel er hvad jeg skrev: Det er en keramisk skivekondensator, hvor den ene side af skiven er forsynet med et stelben. På den anden side går V formet tråd fra printet op gennem en ferritperle, er lodde fast på kondensatorens anden side og fortsætter gennem en anden ferritperle og ned i printet igen. Dermed har man et T-filter.

I det oplyste tilfælde er kapaciteten 270pF. Da man kunne købe dem, var der to udgaver: dem med ferritperler og dem uden. Man kan muligvis stadig købe dem, men nu om dage er det SMD komponenter som fungerer væsentligt bedre ved højere frekvenser.

Her må jeg more mig lidt: det ER kapaciteten man opgiver. En almindelig gennemplettering i et print har en induktans i omegnen af 250pH, og ved afkoblinger i high speed print er det det absolut noget man regner på, da der her opstår en serie svingningskreds.