Hjælpe til temperatur måling med NTC/PTC

Hej NG,

Jeg kunne godt bruge noget ekspert hjælp til et hobbyprojekt. Jeg vil gerne kunne omdanne en temperatur (0-100 grC) til en 0-10V spænding, til brug i en PLC. Præcision er ikke et must, det skal bare være nemt at lave, og gerne ehmmm økonomisk *s* Jeg er elektriker, og er på den konto selvfølgelig totalt ide forladt når jeg begiver mig ud i elektronik ;-) ... Jeg kan dog til nød føre en nogen lunde stabil loddekolbe, og har også lidt forskellige dimser liggende.... bla. et par NTC'er 100 ohm og 10kohm og nogle BC337 + lidt forskellige potmetre og modstande. Er der noget af det jeg kan bruge?

På forhånd ydmygst tak *S* Mvh Martin Petersen

--
Børnecitat :
- Øl gør tit, at kroppen bliver usymmetrisk.

gerne

en

PTC/NTC (afhængig af hvor man sætter den i broen) kunne være ok i en 10~100K version..

en Wheatstone Bridge :

og en lm358 ell lign. så kan man altid lave lidt løjer med nr 2 opamp deri hvis det bliver nødvendigt, måske du skulle bruge en rail2rail opamp hvis du skal helt til ov og helt til forsyningen, men hvis du kan nøjes med 0,3-10V ud (hvis du har evt 12V forsyning på opampen) så kan du bruge 358'eren eller

324 med 4 opamps i

så er du vidst godtkørende

Kasper

Reply to
Repzak

gerne

en

Eg forutsetter: Har du PLS, så har du 24V DC. Du har 10V analoginngang på PLSen.

Gå til:

og lasta ned Application note nr.29 og 31.

Du treng ein OPAMP, LM358 er bra (men nesten alt er brukbart.) LM358 har 2 forsterkerer.

Du treng ein seriemotstand til NTCen, slik at du kan måla det variable spenningsfallet over NTC. Er du elektrikker, så er OHMs lov spikra fast. Den kan du; vis ikkje, så fortsett med å spikra kabel :-( Du må kjenna NTCverdien ved 0 og 100 grader, og så må du berekna kva som vil bli ein brukbar seriemotstand som gir nok variabel spenning. Husk at strømmen igjennom NTC varmer den opp, og endrer måleresultatet. (Eg bruker ein "strømdiode", 1mA. Den spenningsvariasjonen du får ut er ikkje 10V, og den reffererer seg heller ikkje til 0V. Du må forsterka spenningsvariasjonen. (Mykkje kjekt kalkulatorarbeid.) Bruk bildet i AN31, første bildet, of formelen til bildet. AN29 forklarer. Gjer R2 variabel, motstand + trimmepotmeter. Nå får du ut eit signal som har 10V variasjon, men det reffererer seg ikkje til 0V. Bruk den andre forsterkeren. Kopla utgangen til - inngangen og videre til + inngangen oå den første forsterkeren. Du treng ein spenningsdeler mellom 24V og 0V: Ein motstand + eit trimmepotmeter. Potmetermidtpunktet kopler du til + inngangen på den andre forsterkeren. Så mangler du bare ein avkoplingskondensatot på OPAMPen,

0,01uF.

God fornøyelse.

HM

Reply to
Harald Mossige

Tak til Harald og Kasper for de hurtige svar ;-)

Mvh Marti

Reply to
Martin Petersen

Hej Kasper,

Nok ikkke en PTC, de har som regel et meget lille temperaturområde hvor det hele sker.

--
Venlig hilsen,
Søren