HIFI forstærkere til musikbrug

En af mine bekendte der er radiomekaniker har forsøgt at bilde mig ind at det er farligt for min HIFI forstærkers liv når jeg anvender den som guitarforstærker sammen med min multieffektpedal. Årsagen skulle være forvrængningen og det store udgangssignal fra effektpedalen. Pjat siger jeg. Hvis den selvsamme forstærker kan gengive forvrænget guitar musik fra min CD afspiller(der også har et højt udgangssignal) så må det være det samme. Har jeg ikke ret ? Et signal er et signal og forstærkeren er ligeglad med om det er en guitareffektpedal eller en CD afspiller der leverer det ?!

Reply to
Jan Pedersen

Hejsa

Den Tue, 29 Nov 2005 00:28:54 +0100. skrev Jan Pedersen:

Hmmmm....., erfaring fra landevejen siger mig at HIFI forstærkere ikke hører hjemme i pa-branchen. Niveauer ud af effektpedaler kan være meget høje. Til pa-brug miker man guitaristens højttaler op, og tager signalerne herfra, da erfaringen siger at musikere generelt har meget lidt check på signalniveauer, især når musikken spiller..

Husk at din lyd skal forvrænges kontrolleret i dine effekter og ikke i en forstærker der står og brækker sig.

HIFI forstærkere har sjældent køling nok til at kunne spille for fuld hammer i længere tid.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

"Christian Treldal" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@fjernmig.taarnkammeret.dk...

at

fra

Nu var det ikke på en scene jeg anvender den men bare derhjemme til at øve mig .... og den er ikke død endnu efter 3 mdrs brug :) ..... faktisk synes jeg jeg får ligeså fed lyd ud af den som jeg gør med min Marshall øveforstærker.... men...indrømmet jeg spiller heller ikke så højt da jeg bor i lejlighed så forstærkeren blir aldrig presset rigtigt :)

Reply to
Jan Pedersen

Jan Pedersen skriver:

Hvis linjesignalet ikke er højere end fra en CD, bruger du den bare. Det er landevejslivet der dræber in HiFi forstærker.

"Jan Pedersen" skrev

Du skriver selv svaret!

Din hifi forstærker *gengiver* et signal fra en cd, som lyder forvrænget, men det *er * ikke forvrænget.

Så nej, du har ikke ret. Et signal er ikke bare et signal.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Jan Pedersen"

Jeg ville være mere bekymret for dine diskanthøjttalere, der er i nedsmeltningsfare. Et bedre valg at sætte foran forstærkeren til øvesituationen er en Line-6 pod eller Behringer V-amp, der har mulighed for at lyde bedre i en linieindgang.

Engang skrev jeg om fænomenet på

/ OSS.

Guitarsiden er forøvrigt overtaget af min ven Hans Jørgen, der har lovet ny boller på den gamle suppe...

Per

Reply to
per

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:438c5bf3$0$15792$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Kan du fortælle mig hvad forskellen er på hans forvrængede linjesignal fra guitarpedalen og det forvrængede, optagede, gengivede linjesignal der kommer fra hans CD-afspiller er?

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:438b92c3$0$8873$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Brug du blot din forstærker som du hele tiden har gjort. Blot du ikke skruer højere op end du har kontrol over om din HiFi forstærker overstyrer - Men når du er musiker kan du uden problemer høre forskel på din indstillede forvrængning/distortion, og når HiFi forstærkeren overstyrer!

Jeg har selv brugt samme kombi i mange år, uden problemer.

Som Klaus D. Mikkelsen skriver, så er det ikke livet i stuen der dræber HiFi forstærkeren. Livet i flight-cases, på ryggen af roadies og på scener kan derimod være meget hårdt, og det er de ikke bygget til.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

"Troels Pedersen" skrev i en meddelelse

det er rigtig, men men der er en lille detajle en Guitar forstærker producere lyd en HiFi forstærker Reproducere lyd en guitar forstærker er altså en del af instrumentet det hele ligger i forforstærkeren og højtaleren nogle syntes at en celstion højtaler er det bedste andre syntes mest om Eminence den lyd man for ud af en HiFi forstærker og (især) HiFi højtaler er altså en helt anden end den man for ud af en rigtig Guitarforstærker uanset hvilken effekter men sætter foran de to ting er lavet til at gøre to forskelige ting :o)

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:438c5bf3$0$15792$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Den må du altså længere ud på landet med. Det er ikke et spørgsmål om signalet er forvrænget eller ej (man kan slet ikke karakterisere et signal ved at det er forvrænget - ethvert signal kan betragtes som en forvrænget version af ethvert andet signal!), det er et spørgsmål om hvilke typer signaler forstærkeren kan klare. Kan den klare en sinus? (ja da), kan den klare noget hvidstøj eller pink støj (ja ja), kan den klare noget sav tak (ja), kan den klare at afspille et firkant signal (ja), kan den klare at afspille et firkant signal på maks amplitude i 20 timer i et 50 grader varmt rum (kommer nok an på forstærkeren). Pointen er at hvis det signal der kommer fra guitaren ligger omkring 1V(RMS) så er det fuldstændigt ligemeget hvad han spiller og forvrænger eller gør, for det er ikke anderledes end det der kommer fra en CD eller anden indspillet kilde.

Reply to
Thomas Thorsen

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:438b92c3$0$8873$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

jeg.

CD

Har

det

Kort sagt: Det er dine højttalere der er i farezonen, men hvis du kan styre dig med volumenknappen burde det ikke være noget problem....

Situationen er en anden hvis du tager stumperne med på landevejen.. En stueforstærker er ikke bygget til at komme af med så meget varme, ej heller til at blive knoklet ind og ud af biler osv.

Hvis du har en lille og brugbar guitar amp stående er det dog det allerbedste..

/peter

Troels Pedersen skriver:

CD afspilleren har en naturlig øvre frekvens.

Forvrængerpedalen har (måske) en højere øvre frekvens, dermed kommer de meget høje overharmoniske frekvenser ind i forstærkeren fra guitarpedalen og ikke fra CD'en.

Er der så et lavpasfilter i forstærkeren er det så lige meget.....

"Q" skrev i en meddelelse news:297jf.1681$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

at

min

styre

heller

Ja jeg kan godt se problemet med diskanthøjttalerne der modtager en masse høje harmoniske ved et forvrænget signal.... Men min radiomekaniker ven mente det var forstærkeren der tog skade.....selv mener jeg han har taget skade :) Eller måske bare sovet i timerne på teknisk skole ? ;)

Reply to
Jan Pedersen

Jeg er overbevist om at det din ven har ment er at den guitarpedel _måske_ kan finde på at sende for kraftigt signal ud. Dvs. den ikke overholder de specifikationer der på almindelige liniesignaler. Det kan din indgang på din forstærker ikke klare. Hvis du er sikker på at pedalen ikke sender et for kraftigt signal ud er der ikke nogen fare. Alternativet er at du høvler indgangstrinnet af i din forstærker fordi den ikke kan klare kraftige signaler. Typisk er godt PA-udstyr designet, rent elektrisk, noget mere robust end Hi-fi udstyr, hvilket man også betaler for. Sådan noget som guitarpedaler er dog ofte dårligt designet. Hvis du spiller almindeligt uden forvrægning har du et lydniveau. Hvis du så sætter distorsion på uden at røre volumeknapper, er det typisk at du får et noget kraftigere signal ud. Det er derfor ikke utænkeligt at de ikke holder sig under den ene volt som et liniesignal maks må være. Det er her faren ligger - efter min bedste overbevisning.

Hvorvidt om du brænder diskant eller andet af er nok ikke så relevant hvis du har en fornuftig højtaler og forstærkersammensætning og du iøvrigt ikke giver den fuld gas på forstærkeren. Det er indgangstrinnet jeg ville være bange for.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

at

jeg.

min CD

Har

det

Fordi et indgangssignal max må være 1V er det jo ikke givet at man designer forforstærkeren efter mindste fællesnævner. Såvidt jeg ved er HIFI forstærkere idag langt bedre end HIFI standarden tilsiger ?! Men ok hvis det ikke er tilfældet lige ved indgangstrinnet kan jeg da komme til at blæse dette af kan jeg se, fordi udgangen på pedalen faktisk er en hovedtelefonudgang også. Der er dog regulering af niveauet i form af et potmeter......egentligt lidt sygt at kombinere en udgang til forstærker med en udgang til højttaler/hovedtelefon ! Så ok radiosmeden var ikke helt dum...øv :)

Reply to
Jan Pedersen

Det er jo ingen forskel. Det er det samme signalniveau, men impedansen der skal drives er betydeligt lavere på høretelefoner end på forstærkere. Problemet ligger i den maksimale spænding, hvis den ligger væsentligt over

1Vrms svarende til 3Vpp kan man muligvis ødelægge et dårligt indgangstrin. Jeg tror dog, uden rigtigt at vide det, at de fleste forstærkere har et sæt dioder i indgangen der sluger alt over/under kritiske spændinger og dermed beskytter indgangen mod alle "farlige" lavvoltssignaler (og statisk el osv.). Jeg er ret sikker på at de fleste kommercielle apparater i det hele taget har beskyttelsesdioder rundt omkring i alle kredsløb bare for at være på den sikre side og sikre produktets robusthed/levetid.
Reply to
Thomas Thorsen