Hex (0 til F) idé til hvorledes det kunne udskrives på et syvsegment display

Kan ikke helt se løsningen..... Jeg har et 4-bit binært output, som kan være en værdi fra 0-15 (0 til F i Hex). Er der nogen der har en idé til hvorledes det kunne udskrives på et syvsegment display? Jeg kan finde en IC 4511 der kan konvertere fra binært til BCD, men ikke en IC der kan outputte bineært til Hex-kodet :-(

P.S. Jeg er ikke ude efter en uC løsning............

Reply to
Terry Andersen

"Terry Andersen" skrev i en meddelelse news:buossb$9gh$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Prøv lige at kikke på CD4054 ??

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

"Lars G" skrev i en meddelelse news:400ffc63$0$176$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

et

Jeg kan altså ikke se hvorledes det burde kunne lade sige gøre, kan du hjælpe mig lidt på vej? CD4054 er, så vidt jeg kan se eller må du meget gerne sende link, en

4-segment display driver. Skulle en 4055 så kunne drive segmenterne og omsætte fra BCD til 7-segment i tal fra 0-F ? men de outputter da noget mærkeligt fra 10 og op.....

Terry

Reply to
Terry Andersen

"Terry Andersen" skrev i en meddelelse news:bup88d$edj$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Ok det er åbenbart ikke så ment af finde.

CD4054 viser 0-9 og 5 tegn :-) og altså ikke a-f

MC14495 er en kreds der kan det du søger ! men den produceres vist ikke mere ?

En gang da jeg gik i skole lærte jeg noget om karnaugh kort. Prøv at kikke eks. på

side 9

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

"Terry Andersen skrev i en meddelelse

der er en kreds der kan gøre det du søger her

men den bliver svær at skaffe !!! (tro jeg nok) .... :)

venlig hilsen Michael Meidahl Jensen

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Lars G" skrev i en meddelelse news:40103835$0$171$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

mere

Men Maxim > maxim-ic.com har eks en "ICM7211" det er en lille 40 ben´s sag !

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

en

Hvad med en EPROM?

Reply to
HKJ

Hvad med en PLD ?? F.eks. en 16CV8 du skal dog bruge en brænder til en sådan kreds. Hvis du skal bruge en kreds, kan du sikkert finde en via

Mvh Toke K.

Reply to
Toke Koustrup

Selvom du ikke ønsker en MPU løsning, så kan det faktisk godt være den letteste at lave.

Nogle moderne MPU'er behøver hverken clock eller reset signal, dvs. du kan udnytte alle ben på den og behøver ingen eksterne hjælpe komponenter.

Et program til formålet er også meget simpelt at skrive i assembler.

Reply to
HKJ

Jeg har kode til en PEEL der kan gøre det - skal du bare bruge een, eller hvad ?

Reply to
Poul Bundgaard

Hej En TIL311 kan udlæse 0-F direkte. Det er et display med indbygget dekoder og driver. Databladet kan ses her:

Den er ikke ganske ny (Marts 1972), så den kan måske være svær at finde, især hvis det drejer sig om større styktal.

Mvh Lars Sch-M

Reply to
Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX

Hej Terry

Her er hvad google "fandt":

4495-1 (kredsen kan vistnok ikke fås mere) Hexadecimal-to-7 Segment Latch/Decoder ROM/Driver DIL16

MC14495 MC14495-1 MC14495-P1 MC14495-01

The CP-Decoder uses two Eproms for decoding the 4-bit hexadecimal:

Laboratory Experiments Fall 1998:

A Binary to 7-Segment Driver:

mvh/Glenn

Reply to