Fra tandskive til firkantpuls.

Jo, men med en snit fart på ~120hz, så vil det ikke vare længe at slide den kontakt op. Man skal vist ikke regne med meget mere end ~et par millioner påvirkninger af en switch før den bliver syg.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Min egen er jo 4 cylindret :-) Man skal passe overordentligt på med små

4cylindre turbomotorer. En corrolla kan beviseligt ret nemt presses over 345hk på hjulene, og så spiser den ret store MCere til frokost :-() Tændingsanlægget, ikke helt endnu, men det kommer i meget nær fremtid. Vi tager et tach signal fra spolen, og når der kommer ladetryk på motoren begynder spolen at "ringe" fordi gnisten ikke bliver fyret helt færdig inden den bliver "blæst" ud. Det forårsager så at optokobleren ser denne "ringen" som et par yderligere tændinger, og så springer RPM signalet med over 1400rpm/0,05 sekund, og det justeres dysernes åbningstid øjeblikkeligt efter, så det bliver lidt ustabilt. Alt under ladetryk håndteres fint, men spolen er, trods en ret kraftig sag, ikke helt stabil nok til at trække RPM signal ud af. Derfor går vi over til at trigge Megasquirt helt selvstændigt. Når det kører bruger vi et print helt identiskt, blot med anden software og kan så også styre tændingen helt som det passer os. Lækkert med et open source projekt!

Det er jo som du vist har gættet Megasquirt anlægget vi har kørende, og selv om det er lidt OT, så kan jeg da lige smide lidt data: Kadett GSI Turbolader fra maxima,intercooler fra Supra Turbo, 430ml dyser, drevet med

4bar i tryk, givende ca 510ml/min /styk. Lader pt med 0,3 bar på den helt ombygget motor, og her vrider den 205ere rundt på tør asfalt,2. gear,ligeud og i 29graders varme på gassen alene, så den er seriøst hurtig. Motoren er bygget med 0,9-1,1 bar som dimensioneringsgrundlag, og et kvalificeret gæt siger tæt på 300Hk når det hele bliver færdigt justeret.

Jeg tror vi satser på en induktiv føler. Vi har fundet een der med lidt kreativitet godt kan være der, og jeg er lidt betænkelig ved at bruge en reed kontakt, grundet det store antal pulser der bliver høvlet igennem over tid. Det bliver jo hurtigt i milliard afdelingen, og der giver vel selv en reed kontakt op.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Henrik Mortensen skriver:

Elektroniknørd som man er: Kan man ikke dæmpe denne rigning ?

Jeg kunne komme med et forslag der hed en diode i serie med tilledningen til spolen og så tage signalet til styringen inden dioden. Dioden vil så lukke af for "ringeriet".

det er Modelbane Europas hjemmeside

Henrik Mortensen skriver:

Okay, trode det var et signal du kunne tage oppe omkring strømfordeler. Her sidder der ofte en optogaffel.

det er Modelbane Europas hjemmeside

Henrik Mortensen skriver:

Hvad trækker spolen ?

Hvad med en kraftig transistor til at trække spolen og så bryge den nuværende styring til at tænde for transistoren og give styreimpulsen ??

det er Modelbane Europas hjemmeside

På hvilke biler?

Der sidder ganske vist en gaffel lign giver, men alle dem jeg har set har været hall effekt, og ikke optiske.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

generere

kan

spændingsfaldet.

Spolen trækkes at et transistor modul, der trigges af et avanceringsmodul. Spændingen er ~13 volt i drift. Oprindeligt ca 12 volt, men pga øgede tværsnit har vi fået lidt mere spænding at gøre godt med.

Jo, men vi ville jo gerne kunne undgå at pille for meget i styringen af avanceringen. Hvis vi indskyder noget der kan forsinke signalet forskyder vi hele kurven. Vi drejer 360 krumptapgrader på 0,0086 sekund, og vil ikke flytte tændingen mere end 2-3 grader dvs vi har 0,000059 sekund som vi MAX må sinke signalet, så det tør vi ikke rode med pt.

Signalet er forsøgt taget fra den originale giver, med afbrændt avanceringsboks til følge, så den vej vil vi ikke igen. Det burde ellers have virket til UG iflg målinger, men sådan skulle det ikke gå. Vi har senere fået at vide at lige præcist den boks er ret sart, så vi passer lige lidt på nu :-)

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Henrik Mortensen skriver:

Kan man montere 2 transistormoduler ?

det er Modelbane Europas hjemmeside

Henrik Mortensen skriver:

Min fars Mazda havde det. Mekanikeren påstod at det var en optogaffel.

det er Modelbane Europas hjemmeside

Mener du parallelt?

Een til spolen, og een til trigger signalet?

Det kunne man måske nok gøre. Der skal nok en dummyload på det modul i så fald, men det er jo ikke et stort problem.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Vi bruger endda optisk på nogle af vore maskiner til afprøvning af hydraulik komponenter, uden problemer

--
   Calle
Reply to

vigtig

motor

puls

Joe tak! Signalbehgandlingen er ret så kritiskt. Oprindeligt tog man signalet fra tændspolen, men sådan en kal er jo et hidsigt apparat i elektroniksammenhænge, så det var ikke nemt at få et godt signal både i tomgang og ved det røde felt.

vil

Vi har valgt en induktiv aftaster fra industrien, der har LED indikering af trig og har en digital veldefineret udgangspuls. Jeg kan se at føleren har

2m skærmet tilledning, og den kan trække 150mA på udgangen, plus at den skulle være "EMC nonsensitive"

Jeg vil umiddelbart formode at den sensor skulle kunne klare tricket til UG, men tiden vil vise det. Har ikke fået den endnu.

Havde det været en "nøgen" induktiv sensor uden elektronik i, ville det givetvist være blevet problematisk, men den sensor vi har fat i er garanteret til 1000Hz, så lad os se hvad der sker.

Har overvejet det. Vi prøvede at bruge den originale Halleffekt giver, med crash-n-burn resultat. Hvad der skete er uvist, for selve sensoren reagerer fint på "bænken".

Der kommer nok Megaspark på bilen bagefter, og vi tror indtil videre på at denne induktive aftaster er svaret, men et datalog med Megasquirt vil snart afsløre om det nu også holder vand.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Hej Henrik,

Lidt filtrering bør kunne gøre underværker.

Det lyder rigtig godt, det er sjældent at det går at bevare en fornuftig "økonomi-mode" :)

;)

Skal det da sidde et sted hvor der sprøjter snavset olie og andet skidt henover ?

Med godt blus på IR-dioden trænger lyset gennem selv et pænt lag snavs (eller rettere udenom de enkelte partikler) og modtageren skal alligevel have en forstærker der drives i mætning, så den kan jo testes og justeres med et lag, til formålet udvalgt, motorsnavs på hhv. sender og modtager.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er vist fordi det er sjældent at folk gider gøre det ordentligt første gang. Istedet er det meget sjovere at "smække en turbo på, op med trykket på alting og så skal schumi få høvl!"

Lidt som at bygge en konstruktion med +50 komponenter som en fuglerede og undre sig over at det ikke virker ordentligt.....

I dag er det ikke umuligt at bygge 150hk/liter og styadigt køre tæt på

15km/liter bensin. Kommer helt an på om man "gider"(kan!) udføre arbejdet godt nok.

Samme princip når man roder med elektronik: Ikke det store problem at hvæse effekt af, men straks sværere når der ogsaå er krav til strømtræk, men man kan godt få både i pose og i sæk, hvis kvaliteten er ok.

Mht motorer så er dagene talte for vilde knaster og gamle webere, ihvertfald hvis der står rigtigt høje effekter på dagsordenen, OG en hverdagsbil UDEN at økonomien lider.

Ja. Fordeleren er ikke helt skidtfri.Mildt sagt.

Måske man skulle lege lidt med det i nær fremtid. Har du et godt forslag til nogle billige IR sender/modtagere der kunne være velegnet? Har ikke pillet i IR før.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

45

mig

ende

En optogaffel og send signalet gennem en schmitt trigger.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

mere

Jeg tror at magnetiske følere er meget unøjagtige, jeg tror at metallet kan måske nogle gange komme 1/10 del længere ind inden switchen trigger. Det samme er vel problemet med optogaffler.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

at

Enig, men det fremgik ikke at de første indlæg.

Så hælder jeg til induktive følere.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

45

mig

ende

trigninger.

12volt,

Efter at have læst alle indlæg i gennem vil jeg anbefale en ABS føler som dem der ikke ved hvert hjul. Det er beregnet til høje hastigheder og beskidt miljø.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

Hej Henrik,

Hmmm, det sidste plejer da at gå (når ikke der er tale om HF eller fx. særligt følsomme audiokredsløb ;)

Imponerende !

Vel også på "materialet" man bruger.

:)

Tjoo, min gik hele 6 km/l på landevej i medvind og med solen i ryggen (dog med Holly, Edelbrock etc. som varemærker - Weber dur vist kun på tyske biler ;)

Hvis den fordeler ikke er værre end de værste jeg har set, skulle det ikke være noget problem. Et af de første (ca. 1980 +/- et par år) danskproducerede knikserfrie tændingsanlæg blev lavet med IR-aftastning og et lille "malteserkors" som interrupter (på en 4 cyl.). De tests de lavede viste at det var _meget_ "skidtgennemtrængende" og jeg har heller ikke selv haft problemer af den art med dem jeg har lavet. Dog skal det elektronik der evt. sættes sammen med fotodioden støbes ind i lidt epoxy (Araldit kan gøre det) og omtanke ved montagen skader heller ikke :)

Det er kun pladsen der afgør det, for stort set "alt" kan bruges.

I et tilfælde brugte jeg en 3mm IR-LED og en fotodiode jeg havde i skuffen og i et andet benyttede jeg nogle ret kraftige typer i meget små huse (fordi de lige var ved hånden fra noget freelance-datakommunikation jeg lavede).

I dag ville jeg nok vælge nogle typer i SMD-hus, hvis det skulle fylde mindst muligt.

(På det ene anlæg jeg lavede var der masser af plads i fordeleren, da jeg nix'ede selve fordelerfunktionen og kun brugte fordelerhuset til aftastning og elektronik til fordeling ud til 8 separate anlæg)

Det er værd at pille lidt i, for det er det mest præcise og hvis du renser en fordeler og spænder den op på dit arbejdsbord med en lille motor til at dreje den med, kan du gøre det ret mageligt :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det må jeg vist have rodet lidt mere med i nær fremtid. Kunne godt se ud som om jeg undervurderer IR lidt.

Så må vi se omder dukker en ny "hjæælp:kan ikke få det til at virke" tråd op ;-)

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen