flux

Jeg skal for første gang lodde nogle smd kredse ;-)men hvilken flux skal jeg som almindelig "hjemmefusker" bruge? Printet laver jeg selv via "print på den lette måde", så det er simpelthen kort og godt smd ic'er på rå print.. Mvh Søren

Reply to
Lise Kragh Hansen

"Lise Kragh Hansen (slet 27LMG)" skriver:

Hvor fin pitch?

Det meste kan klares med den flux der i forvejen er i loddetinnet.

Kan også være lettere, hvis der er er tin på printet på forhånd..

Så kan en komponent varmes ned i denne tin, selv en mangebenet ic, idet benene trykkes mod printet med kolben, en for en Altså uden at kludre med at tilføre mere tin.

Christen

Reply to
Christen Fihl

"Christen Fihl" skrev i meddelelsen news:49ac534a$0$90275$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er faktisk denne:

jeg overvejer at bygge. Jeg har adskillige mange tusinder lodninger bag mig men ingen smd lodninger endnu. Så nogle videoer på youtube hvor de netop brugte flux, det så sgu meget nemt ud, meeeeen tror også det var en pro den svingede koblen. Mvh Søren

Når man f.eks. først kommer tin på den ene ø, er flux'et i dette tin væk, og for at det kan flyde rigtigt, når smd komponenten skal loddes på, skal der tilføres nyt flux. Dette er det man kalder reflowlodning

Reply to
Erik Jakobsen

Hej Lise

HOW DO I INSTALL THE NEW SMD? THIS IS THE MOST FREQUENTLY ASKED QUESTION:

Citat: "... SOLDER: Use 63/37 solid core tin lead solder called eutectic alloy. This means that it becomes molten and solid at the same temperature of 361F (180C). ... FLUX: Use a No Clean Paste Flux that is applied with a syringe and nozzle tip. The flux is non-conductive, non- corrosive and can easily be cleaned up with isopropyl alcohol. Use flux generously with all soldering. This is your key to good solder wetting. Also using a thick paste flux prevents the flux from running all over the board. ..."

Surface Mount Technology:

-

Kræver en ekstra ovn:

'Have you seen my new soldering Iron?' Kenneth Maxon:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Nej. Hvis det er grovere end 0.65mm lodder man det med en smal loddespids, og det flus, der er i almindeligt 0.25mm tin er rigeligt.

Nej, reflow soldering er den process, der bruger tinpasta, der trykkes på loddeøerne, inden komponenterne sættes på. Herefter løber printet gennem en ovn, der opvarmer til flusmidlet virker, og herefter til den egentlige loddetemperatur.

Hvis det bare er de to komponenter, kan du komme forbi mig, så skal jeg tænde "limpistolen", og kontere dem for dig. Jeg holder til mellem århus og Horsens,

Tak for tilbudet, men jeg befinder mig i ølstykke her på djævleøen (lidt langt at køre) ;-) Mvh Søren

Reply to
tjaaa

Så må jeg jo stille mig til rådighed ;-) Jeg bor netop i Ølstykke

Find mig ved at google på oz1aab

Christen

Reply to
Christen Fihl

Ja det er også reflowlodning. Men da man skal have tinnet på ø'en til at flyde igen, og flux'en er brændt af i tinnet der er kommet på øen, skal du tilføre nyt flux. Du opvarmer igen. Heraf navnet reflow. Jeg taler om en manuel lodning.

Reply to
Erik Jakobsen