Flagermusedetektor

Att. Ulrik Smed

Du skrev lidt om flagermusedetektor i tråden Firkantgenerator:

Minder mig om min nyeste kreation, en >flagermusedetektor der kan 'flytte' ultralyd ned i der hørbare, >den er kanonsjov, man kan få alverdens underlige lyde ud af den >ved at rasle med nøgler og mønter osv. Virker som en radio, med >lokalosc. og blander, bare ved lavfrekvens. Jeg bruger netop den >lille RC oscillator i den. Og en ret speciel blander med 6 >transistorer, som kan multiplicere to signaler analogt. MED >fortegn! :-)

Jeg har også for nogle år siden lavet en flagermusedetektor.

Det er dog et noget andet princip - en digital neddeling til at polaritetsstyre en synkron ensretning af mikrofonsignalet.

Det virker faktisk ganske godt, men jeg vil gerne have fat i et par bedre mikrofoner til projektet, end de 40 Khz ultralydstrensducer modtagere jeg bruger nu.

PS.: Der er sjovt at så mange dagligdags ting, har lyd langt over det normalt hørbare område ;-)

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

hørbare,

den

med

den

DET lyder sjovt! Kan ikke lige helt gennemskue funktionen ud fra den beskrivelse, men er det egentlig ikke lidt det samme grundprincip, altså at man får nogle subharmoniske toner frem ved at blande to høje toner? Min blander som ganger to signaler med hinanden er jo faktisk også en 'programmerbar' fasevender, hvor det ene signal kan fasevende det andet. En slags analog exor gate.

par

ultralydstrensducer

Jeg bruger en af de små elektretmikrofoner. Tror den stammer fra en gammel kasettebåndoptager. Jeg har nogle forskellige slags jeg sammenlignede, og den her var langt bedre til ultralyd end de andre, det er en Sony, med tre huller, istedet for ét. Jeg har også et sæt af de ultralydsdimser fra en gammel B&O fjernbetjening og modtager, men dem fik jeg ikke så gode resultater med.

over det

Jeps, man kan få en knappenål til at lyde som en kirkeklokke! :-) Og små skiver, f.eks. spændeskiver eller lignende, som bare siger 'klik' når de falder på et bord, de klinger i virkeligheden ganske flot, som en stor mønt, kan man pludselig høre. Og mine fårekyllinger spiller med ultralyd har jeg også opdaget, det lyder som klapsalver, LOL! Det er en vildt sjov lille konstruktion! :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Ove

normalt

Det får en til at tænke på at den lydverden en hund f.eks. oplever må afvige temlig meget fra den vi kender.

Hej Ulrik

Var det muligt at få diagrammet at se ?

Et sjovt emne det her, og det er åbenbart populært, utrolig så mange hits man får på en søgning med "bat detector"

med

den

Har lige håndtegnet en hurtig skitse her, der viser princippet i blanderen:

Det er 'hjertet' i konstruktionen. Resten er RC generatoren, en mikrofonforstærker, et lavpasfilter og et lille udgangstrin. Jeg har ikke et komplet diagram, men kan da lige lave et i Orcad, så ser det osse lidt bedre ud! ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Det er ikke samme princip, din version trækker en frekevens fra indgangssignalet, og jeg deler indgangsfrekvensen med et antal gange - men bibeholder også det meste af amplitude informationen.

At en analog multiplyer så har visse egenskaber til fælles med synkron ensretning er en helt anden sag.

Jeg har tegnet et blokdiagram af min detektor:

Jeg har nogle electret mikrofoner type EM-100T fra Primo Company LTD (Ø10 x 5 mm), men mener ikke at jeg fik ret god funktion af dem :-(

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

gange

synkron

Ok, ser interessant ud! Og i stereo, så man kan retningsbestemme! :-) Men det må da lyde højst ejendommeligt hvis man lytter til komplekse signaler med flere frekvenser på en gang. Jeg kan godt se det er smart så længe der kun er én rimelig ren tone, men at neddele et mere 'rodet' signal må da blive lidt underligt. :-) Men det giver nok den fordel at du kan høre et bredere område af ultralyd uden videre, på min skal man 'finde stationen' på lokaloscillatoren.

Company LTD

:-(

Pudsigt, jeg bruger lige netop den type på mit arbejde. Den har da ellers en pæn følsomhed ved 20KHz, men den slags kapsler falder åbenbart tit stejlt efter 20K, øv. Datablad her:

Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus
Reply to
Ulrik Smed