Filter til 230V ac

Hej

Mit fjernsyn lave nogle trælse flimmer striper når f.eks. køleskabet starter eller andre kræftig strømforbrugende aparater sætter igen. Jeg tror det er frekvensen eller amplitude der kortvarigt ændre sig. Kunne man ikke laver et filter der giver 230V AC ud, selv som om der kortvariget kommer noget andet ind?

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:41db1131$0$51246$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Tjoe .. vel et transient killer bestående af et gnistgab og en mov og en transorb diode og så skal der vel vidst lidt modstand immellem noget af det...

Men det ville da være bedre at smide en kondensator over kontakt punkterne i relæet på dit køleskab...

Eller hvis det er på antenne ledningen, få skærmen rigtig lukket tæt etc for at få ret impedans hele vejen

Kasper

Reply to
Repzak

Det er ALTID et hit at filtrere støj ved kilden =)

/A

Reply to
Anders F

"Repzak" skrev i news:41db132e$0$51248$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

Brug et RC-Led over kontaktsættet i stedet for en kondensator.

Ved brug af kondensatore over en kontakt er der stor sandsynlighed for at kontakten brænder fast da der kan trækkes meget store strømme.

Når man bruger et RC-Led (modstand i serie med en kondensator) så vil modstanden begrænse strømmen og kontakterne holder længere. Modstanden er typisk 100ohm og kondensatoren 10 - 100nF.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Ja det er sandt... jeg tænkte på de kondensator lignede blokke man får med modstande i...

Kasper

Reply to
Repzak