Eddie Currents.....

Hvad dækker begrebet "eddie currents" egentlig over? Nogen der ved hvordan de opstår, hvad de bevirker og hvordan de indgår i normalt elektronik design?

Mvh. Terry

Reply to
Terry Andersen

På dansk hedder det hvirvelstrøm

Eksempel på hvirvelstrøm: Lad en strøm løbe i en spole, der ligger over en ledende plade. Hvis du ændrer strømmen i spolen, vil der påstå en strøm i pladen, der vil forsøge at opretholde det felt du ændrede.

Hvirvelstrøm udnyttes f.x. i en elmåler, hvor den store blanke aluminiumsplade roterer, fordi spolderne laver er tidsvarierende magnetfelt i den.

Hvordan hvirvelstrøm indgår i et normalt elektronik design, er umuligt at svare på: hvad er "normalt". For mig er "normalt" at kunne måle meget små signaler, og der indgår spændingsfaldet over mit jordplan på printpladen i signalvejen. Derfor er det for mig vigtigt at vide, at jeg ikke har et varierende magnetfelt i nærheden.

Hvirvelstrømme bruges desuden til at finde grundvand med.

Du vil få vanskeligt ved at finde meget hvis du søger på "Eddie Current".

Prøv "Eddy Current" istedet.!

Det har ikke noget med navnet Eddie at gøre.

Mvh. Jørgen

Reply to
=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Rasmus

Den er heller ikke helt stueren, så du er nok ikke gammel nok til at se den slags :-)

--
Jens

Amazing how mad some people get when someone makes them think.
Reply to
Jens Petersen

Gammel og gammel, jeg er ved at være voksen (model 1954), og jeg kan se at teksten er den samme, som cirkulerede på læreanstalten i starten af

1970'erne. Det var før mail og hjemmesider, men jeg husker det som en lettere udvisket blålig tekst fra en spritduplikator.

Mere lidenskab end egentlig videnskab...

Bo //.

magnetfelt

Aha. Tak for svaret. Jeg har hørt at man i forbindelse med kabling søger at mindske mængden af eddy currents? Er det korrekt? Hvorfor vil de da give en degradering af signalet man sender igennem kablet? Kan godt se hvordan de kan opstå, for et kabel har jo også induktans og hvis man sender begge veje gennem et kabel ændrer strøm retningen sig og der vil så opstå de her strømme du omtaler der søger at modvirke den "nye" påvirkning - korrekt??? Har også læst et sted at det vidst skulle hjælpe på mængden af eddy currents at have mange små ledere inde i kablet i stedet for én massiv, er det korrekt? Hvis ja, ved nogen hvorfor........?

Mvh. Terry

Reply to
Terry Andersen

currents

Jeg tror du forveksler hvirvelstrøm med strømfortrængning.

Strømfortrængning er det fænomen, der gør at strømmen, ved høje frekvenser kun løber i det yderste lag af en leder. Dermed stiget den tilsyneladende modstand. Dette fænomen kan delvist afhjælpes ved at lade lederen bestå af mange tynde tråde.

"Bo Bjerre" skrev

Øh jo, spændende, hvordan?

Indimellem undres jeg over den alsidighed din viden har.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn