Eagle og HP-plotter

Har nogen af jer erfaringer med at bruge HP's plottere sammen med Eagle ?

Hvordan gik/går det ?

Hvilken model ?

Er der andet, som er bedre ?

Mvh KS

Reply to
KS

Jeg brukte HP, jeg tror det var 7475, under EAGLE 2.62. Den eneste bemerkningen, bruk "Super Black" penner til baner, og jeg plottet på "kalkerpapir". Et papir som ligner mistenkelig på "bakepapir". Du får papiret gjennom bokhandleren, men henvend deg til betjening som er tørr bak ørene.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:41f6b438$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

bak

Jeg tænkte nu på at tegne DIREKTE på kobberpladen !

Det er måske ikke så godt eller ...?

Mvh KS

Reply to
KS

Hej

Det har jeg eksperimenteret en del del med for et par år tilbage. Jo det kan man godt. MEEEN. Du skal bruge permanenter tusser, det store probem er at du skal bruge tynde spidser, og når pennen "slår" ned på printet gør den det med så meget kraft at spidserne hurtigt bliver flade, og derved begyndte hurtig at tegne ulinært.

Min konklusion er: For stor forbrug at tusser. Uens baner Kan ikke laves tynde nok

Det var ellers både interessant og spændende, men desværre ikke godt nok.

Idag printer jeg ud på overhead (specialt til laser) på laserprinter, jeg laver 3 kopier og lægger dem oven på hinanden, derved bliver de meget lystætte. Ud fra den film laver jeg fotoprint i god kvalitet. Claus

Reply to
Claus

Claus skrev:

Hvis du skrivet ud på Utoplex kalke (ja, det gamle der ligner madpapir) er et lag nok, toneren binder meget bedre end på OH-film. Og da det er papir er der ingen problemer laserprinteren. /carsten

Reply to
Carsten Holck

"Claus" skrev i en meddelelse news:41f6c8b0$0$238$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Har prøvet - jeg kan bare ikke få det til at virke - det er lykkedes med ét fint print ud af ca. 8-10 stk !

Jeg har så godt nok selv "sprøjtet" filmen ud på pladen - det er nok der "fejlen" er.

Mvh KS

Reply to
KS

Carsten Holck skrev:

Interessant, tak for info, det skal prøves. Claus

Reply to
Claus

Hej carsten ...

Har du et "papir vare nummer" ell. evt et sted hvor man kan købe det ??

Jeg kan se en del kalke , men er det 80g eller ???

Hilsen Carsten

Reply to
Carsten

Papiret finnes, i alle fall, i kvaliteter fra 50 - 100 g/m^2. Det var forbruksvare innen all teknisk tegning like til bortimot 90tallet. Produsenter av tegnefilmer bruker store mengder.

Enhver papirhandler med betjening av den "eldre garde" vet hva det er snakk om. Velg i alle fall 70g. Jeg anbefaler 80. Det har å gjøre med den tekniske standarden på dårlige laserprinterer.

Forsøk å lagre papiret på et ikke for tørt sted; en blokk varer i mange år.

HM

Reply to
Harald Mossige

Carsten skrev:

Det jeg har brugt er noget tegningskalke med ramme, jeg har haft liggende i *lang* tid. Det er fra AGF med nr863, og det er faktisk 65g,

svjks er den på Hestbech.dk, Men prøv en kontorforsyning /arkitekt leverandør

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Eller Frisenette i Ebeltoft.

Mvh KS "Carsten Holck" skrev i en meddelelse news:41f8f8bb$0$183$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
KS

AGF er A.G.Frisenette ;o)

Reply to
Poul Bundgaard

Sandelig de er i live endnu ;-)

710.883 Kalkérpapir. A3 Blok m. 50 ark 90 gr. 710.884 Kalkérpapir. A4 Blok m. 50 ark 90 gr.

Det bør enhver seriøs bogpusher kunne skaffe

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Har ingen andre nogle POSITIVE erfaringer med plotter og Eagle ?

Mvh KS

"Claus" skrev i en meddelelse news:41f6c8b0$0$238$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
KS

"KS" skrev i en meddelelse news:41f95c35$0$33685$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

OG tegning DIREKTE på kobberpladen !

Mvh KS

Reply to
KS

Ikke ubetinget positivt. Problemet med Eagle er at gerber-outputtet tit skriver over de samme område flere gange, det er ikke så heldigt når man plotter på kobberet. Hvis man bruger en pen med hård spids (de kan holde til at blive banket imod kobberet) så skrabes plottet som regel pletvis af igen.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Når I så bruger "fotometoden" - køber I så "foto-færdige" print ?

Hvilken størrelse og pris ? Eller strøjter i selv "foto-lakken" på ?

Har nogen prøvet en form for "hobby-silketryk" ?

Mvh KS

Reply to
KS

Jeg ved ikke rigtig hvad fordelen er ved fotoprint, i hvert fald ikke ved hobbyproduktion...

Det er vist også at gøre det hele noget mere kompliceret end nødvendigt... jeg har gode erfaringer med Press'n'Peel. Det er en film til at overføre toner fra laserprinter til kobberet, se eventuelt:

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

"Kim Johan Andersson" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@bigfoot.com...

jeg

fra

Jeg synes bare jeg har erfaringer med, at kobberet "buler op" ved varme med strygejernet - og især da ved 1½ - 10 min - som der står !

Hvor får man det i DK og til hvilken pris ? Kan man bruge "BrintOverIlte-metoden" ved ætsningen ?

Mvh KS

Reply to
KS

Det skulle nødig være tilfældet ved de angivne temperaturer! Ellers er vist noget dårligt lamineret materiale du har fundet.

Jeg impulskøbte en pakke på eBay, så jeg ved ikke hvad det koster herhjemme (jeg kan ikke huske hvad pakken kostede på eBay...). Men hvis man bruger et helt ark til et lille halv euro-print, så bliver det nok lidt kostbart. Jeg klikker filmen ud og taper den til et A4-ark.

Man skulle kunne bruge de gængse metoder... jeg bruger selv ferroklorid, det holder længe og virker hurtigt i opvarmet boblebad

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson