Dødt display i ældre anlæg

Hej,

Jeg har fået et ældre (fra omkring 1993) anlæg, af typen: Phillips FW 91 HiFi Mini System som vist skulle være et rimeligt godt anlæg - det spiller da også perfekt. Problemet er bare at der ikke er liv i displayet! Hverken i displayet i forstærkeren, eller i CD-player eller tuneren. Tuner og CD-player er externe enheder, men det ser dog ud som om at det er forstærkeren der styrer de to enheders display, igennem et fladkabel af en art...

Er der nogen af jer der har en anelse om hvad der kan være galt? Jeg har læst manualen igennem, men der er ikke nævnt noget om sådanne problemer...

Jeg håber i kan hjælpe mig med problemet... jeg er nogenlunde fiks på hænderne, og har mod på at skille den ad hvis det er nødvendigt. Inden jeg skiller det ad, vil jeg dog gerne vide om der er noget jeg skal være specielt opmærksom på, eller kigge efter...

På forhånd tak! ~Casper Bang

PS: Jeg postede først i dk.teknik.lyd, men da der ikke var svar, prøver jeg her i stedet i håb om at i kan hjælpe :)

Reply to
Casper Bang

Formentlig manglende glød, jeg mener det er et gasdisplay. Mål mellem de to yderste ben, der skal være ca. 3V,DC eller AC.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Ole Geisler

Jeg ville kunne forstå dét, hvis det kune havde været i et display... men det er i alle 3 displays. For mig tyder det på at det er noget med en controller!?

Reply to
Casper Bang

"Casper Bang" skrev

Eller en forsyningsspænding.

Kan du se om gløden bevæger sig ved opstart?

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

Jeg har skilt forstærkeren af, men kan ikke se nogen glød... men ved heller ikke hvor jeg skal lede :s Jeg har taget en stak billeder af forstærkeren:

Jeg har ledt efter løse stik, og lignende der kunne se defekt ud... umidelbart ser den for mig ud til at være intakt.

Jeg håber i kan hjælpe mig imod en løsning!

Casper

Reply to
Casper Bang

heller

Ser ikke defekt ud? ;-) Tjoh, men min statistik siger mig, at man ikke finder dårlige forbindelser ved kun, at bruge øjnene...

Mht. glød: Kigger du det rigtige sted?

Jeg ville helt løsne glasrøret fra fronten, så displayet kommer fri (forsigtigt!) af farvefilteret i fronten. Ofte kan man blot fjerne diverse knapper, løsne et par skruer og herefter klipse frontpanelet af.

Gløden skulle gerne ses på de tråde, der er udspændt foran gitterne i display-røret.

Er du stadig i tvivl, så mål dog efter glødespændingen på selve glasrøret

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Jeg havde håbet på at det var et stik der var gået løs eller lignende :) Ind imellem skal man vel være heldig...

Jeg har prøvet at få fronten af, men kan se at det er en hel del printplader der skal tages af for at dette kan lykkes. Jeg er nervøs for at skade mere end det gavner... jeg kan godt bruge forstærkeren som det er nu, selv om det ville være rart at kunne se hvilken kanal man hørte etc...

Bortset fra det, så lyder det for mig ikke som om det er selve displayet den er gal med; det er 3 seperate displays der ikke viser noget... skulle være mærkeligt hvis alle tre gik i stykker samtidig - er måske nærmere strømforsyningen til dem!?

Anyway, jeg takker for hjælpen. Jeg tror dog jeg stoppe projektet her. Jeg kan se på det hele at jeg ikke har nogen anelse om hvad der foregår, og bare ender med at ødelægge forstærkeren helt... ~Casper

Reply to
Casper Bang

printplader

hvilken

den

Ja, derfor skulle du kigge efter glødestrømmen. Glødeforsyningen er de nok alle fælles om, derfor kan mangelfuld glød godt være et fornuftigt.bud. Og ja, fejlen er nok et strømforsyningsproblem, men det véd du jo ikke noget om, før du enten har målt efter glødestrømmen eller har set gløden i displayene. Kan du spore glød i alle displayene, så må du et hak tilbage til controlleren, men dét er altså trin 2 i en systematisk fejlfinding! :-)

bare

Ok, dét bestemmer du selv.

Hilsen Lars

Reply to