Blæse styring...?

Hey!

Jeg har fået en lille opgave for en ven.... Jeg skal lave en blæsestyring med potmetre, det vil sige trinløs regulering mellem 5 og 12v... Så ska det være således at blæserne altid får 12v lige når blæseren starter... (Ka godt være det blir potmetre med abryder funktion)

Hvordan laves dette? Nogen elektronik hajer, der vil hjælpe mig?

Mvh Aksel Spandet

Reply to
Aksel Spandet

Glemte lige:

Nogle af potmetrene skal der køre mere end en blæser på.... Ved ikke om det har nogen betydning....

Mvh Aksel Spandet

Reply to
Aksel Spandet

Hej Aksel,

Et potentiometer er ikke helt nok, en kraftig rheostat kan gøre det, men det er bedre med et aktivt element styret af potentiometret (uanset om der er en eller flere blæsere).

Det er dog meget bedre/sikrere at bruge automatisk-/thermostyring, så man ikke brænder sin processor af.

Er du sikker på at du vil lave en manuel styring skal jeg gerne anvise et diagram, men overvej det lige en ekstra gang - især det med en afbryder !

--
Venlig hilsen,
Søren

Hey!

Jeg forstår ikke helt hva du mener, men hvis du vil hjælpe med et diagram og en inkøbs seddel, så ska jeg nok finde ud af det....

Jeg laver det nok sådan så, cpu køleren kører på temp styrring, og resten af blæserne kører på blæsestyringen. Havde også tænkt mig at bygge den selv.... Men nu laver jeg lige blæsestyringen først....

Har lige snakket med ham de skal ikke kunne slukkes bare sænkes til 5v....

Skal man bygge et individuelt kredsløb til hver drejeknap eller kan det bygges sammen? (Der skal være 4 drjeknapper til styring af blæsere)

Mvh Aksel Spandet

Reply to
Aksel Spandet

det

godt

Hvad er det potmetrene skal bruges til ?

Med potmetre har man enten for meget eller for lidt luft. Sidst jeg tjekkede brugte man en LM317, en almindelig modstand og en NTC (PTC?) modstand.

Hej Aksel,

OK, men jeg håber at din kammerat undgår at ødelægge noget i sin PC.

Det eneste formål er at det skal se "smart" ud, men det er altså ikke en god løsning.

Det vil nu også afbryde en del blæsere at komme ned på 5V.

Individuelle kredsløb, men de kan godt lægges på samme printplade/veroboard.

Et par kommentarer til de andre forslag (no offense ment, Klaus og Flemming): LM317 vil give et spændingsfald på 2½ til 3½ Volt og der kan derfor langt fra komme fulde omdrejninger på blæseren med den (om det er nødvendigt kan til gengæld ikke afgøres uden at kende den nøjagtige PC-konfiguration). Flemmings forslag kan slet ikke bruges, dels vil den have et meget lille reguleringsområde, dels vil den skulle tilpasses til hver enkelt blæser og dels vil den disable den tacho-funktion der er i nyere blæsere (gul ledning), hvilket vil forhindre motherboardet i at kende omdrejningstallet (En PC-blæser bør styres i den positive ledning).

Du kan til gengæld bruge en emitterfølgerkobling som den nedenstående, med omkring 0V6 til 0V7 spændingsfald over transistoren ved max. hastighed:

+12V O-----+------+------+ | | | | C1 | | | 100µ_|_+ | | [___] | _|_ --- | VR1 | | | b|/ c 4k7 | |
Reply to
Søren

Hehe.... Det skal nok komme til at virke.... tester den selv følgelig før jeg smider den i....

Tjaaa det er også vigtig for ham det ska se smart ud... Men ka da diskuteres om det er smart...

Ahhh de flerste blæsere jeg har prøvet ka sagtens kører ved 5v, selv nogle små 40mm blæsere jeg prøvede med

Ja selvfølgelig!

Vil det sige at den max ka kører 11,3-4 stykker? Det er også fint nok!

Ok... Det vil jeg prøve at bygge op!

Tusind Tak For Hjælpen!!!! (-: Vender lige tilbage med et resultat.

Mvh Aksel Spandet

Reply to
Aksel Spandet

Problemet er ikke nedad, men opad, nogen, f.eks. 120 mm blæsere har meget svært ved at køre ved lave spændinger, mit eneste eksempel er dog min 24V

120mm blæser som kun lige kan køre ved 12V hvis du skupper den igang...

Brian

Reply to
Brian Lund

Hej Brian,

Hvis du vil bruge den på 12V kan du ret let lave et "kick-start"kredsløb der skubber den i gang for dig.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hey!

Hvilken blæser er det? Og hva var den anden?

Mvh Aksel Spandet

Reply to
Aksel Spandet

Hey igen Søren!

Jeg kom lige til at tænke på kan man på en let måde lave så man kan styre hvad den mindste spæning skal være? Så man med eksempelvis et trimmepotentiometer kan styre mindste spæningen mellem 5 og 7.... Så det blir instillet til hver blæser....

Mvh Aksel Spandet

Reply to
Aksel Spandet

Hej Aksel,

Du kan sætte et trimmepotentiometer ind som vist her:

Reply to
Søren