Beregning af antenne.

En helt masse bits fra Ingelsen til dk.teknik.elektronik gav følgende:

Antennens længde bør være lig med bølgelængden. Bølgelængden 'l' [m], findes på baggrund af frekvensen 'f' [Hz] og lysets hastighed 'c' [m/s]:

l = c/f

Kvartbølge, halvbølger o.s.v. er bl.a. et resultat af at det er vældigt upraktisk, hvis man f.eks. vil sende og modtage privatradio på 27 MHz, kræver det i princippet en 11 meter lang antenne, så kan man forkorte antennen passende ned. I øvrigt tror jeg at gruppen dk.fritid.hamradio (omend der nok er en del overlap med dk.teknik.elektronik), er mere velegnet til dette spørgsmål, hvorfor jeg tillader mig at CC'e og FUT'e til d.f.hamradio.

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh       ||        http://lagengymnastik.dk/

"Who gave him permission to play modern music?"
 -- Bruno Kirby as Lt. Steven Hauk in 'Good Morning Vietnam'
Reply to
Henrik Bøgh

Hvordan beregner jeg en antennes længde når jeg kender frekvensen jeg vil modtage?

Så er der jo noget der hedder kvarte, halve og hele bølger. Hvilken er kraftigst.?

Hilsen Jan

Reply to
Ingelsen

Der er i den forbindelse ikke noget, der hedder, hvilken en, der kraftigst. Til lodret dipol regnes ? bølgelængde, da den er strømfødet i fødepunktet, hvilket vil sige minimum spænding og max strøm, hvilket er mere hensigtsmæssigt. Med en ? bølge er det omvendt: max spændig og min. strøm i fødepunktet, hvilket kort sagt ikke er tilbøjelig til at skabe forstyrelser i samme grad.

Alt det står nok i "Vejen til sendetilladelsen", der i givet fald kan lånes på biblioteket.

Beregning af f.eks. en ? bølge antenne til 2 m. båndet = 145 MHz.

300.000 divideres med 145000 (kHz) = 2.07 m = 1/1 bølgelængde. Af forskellige årsager (se strøm og spænding i fødepunktet) skal det nu udregnes til ? bølge dipol ved at diidere 2,07 m. = 52 cm * antennens/kablets forkortningsfaktor.

I praksis vil antennen afstemt til 145 MHz være ca. 47 - 51 cm lang. Den sidste indstilling findes ved det bedste SWR-forhold, hvilket måles med en standbølgemåler. Hellere for lang en tråd. Der kan altid klippes, da det er sværere at "klippe" på.

-- Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge

Reply to
Karsten H. Jensen