7 Segments Led display

Hej med jer,

Jeg vil bygge mig et 7 segments led display med en 15-20 Leds i hvert segment. Men jeg kan jo ikke bare plastre dem i enden af hinanden.

Nogen der har set et diagram på sådan en størrelse eller på anden vis har nogle gode råd?

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Hejsa Jens

Hvad er modelen på dit 7 segment LED Display?

/Jess

Reply to
nospam

Jens

Jeg er ikke helt med på om du selv vil bygge de enkelte Segmenter for så vil jeg da helt klar anbefalde dig dette link hvis det er det som du vil.

Så kan du bare klaske segmenter på og så styrre dem via en serial forbindelse så er den i vinkel.

Du kan lave nogle svedige segmenter på denne måde.

/Jess

Reply to
nospam

Her er linket

/Jess

Reply to
nospam

On Mon, 05 Sep 2005 21:42:46 +0200, nospam

Hej Jess,

Som jeg skriver vil jeg selv bygge et ud af 7 segmenter med 15-20 leds i hver. Jeg skal nemlig bruge cifre der er omkring 20-25 cm høje. Så derfor er det ikke lige standard varer

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Hej Jens

Et firma som

sælger faktisk sådanne enheder som byggesæt, Common Anode hedder K2567 og Common Cathode hedder K2568.

Jens Gotthardsen skriver:

Jo, helt almindelige hyldevarer....

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
  Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden
   Tjek mine hjemmesider ud: http://home6.inet.tele.dk/moppe
          og http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Det design, som en her i NG'en hensite til

kan du ændre lidt. Du kan evt lade hver enkelt udgang af ULN2003 trække flere parallelle rækker af LED's. På den måde kan du få flere dioder per segment. Een ULN udgang kan sagtens trække flere "dioderækker". Der er jo tale om miliamperer pr udgang i det viste design, og en enkelt udgang kan trække flere hundrede mA. Du skal blot tænke på den samlede effektafgivelse i driveren. Driverudgangen er et darlington trin. VH Klaus

Hvorfor ikke? Du får kun problemer med evt. multiplex (high side driverne) - de fleste LED drivere "sinker" blot. Om du så dropper noget spænding før driveren er ikke vigtigt.

/A

Reply to
Anders F

Jeg glemte nok at nævne en detalje. Jeg har lavet delen der styre disse displays vha bl.a. icm7218A (Intersil), forøvrigt en rigtig lækker og nem driver at arbejde med. Og jeg har det kørende med små

12mm færdig samlede 7 segments displays.

Men nu vil jeg altså have tallene i 20-25 cm højde og jeg vil gerne have dem til at lyse kraftigt samt der må være en begrænsning på hvad hvert segment kan trække igennem driveren.

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Jeg har ikke fundet nogen steder det er hyldevarer. Så du må meget gerne henvise mig til et sted (som ikke tager en måned at leverer)

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Det var nok en vigtig detalje... Men den må du kunn interface til et passende antal ULN-drivere og lade en enkelt udgang fra din Intersil device gå til en eller flere ULN-driver indgange. Eller som Anders F spørger: "Hvorfor ikke?" Det synes jeg er et godt spørgsmål! Ellers må du komme med mere input om dit kredsløb, så er vi bedre i stand til at komme med hints. VH Klaus

Ja det kunne jo være det var en ide. Mit diagram er på

og det er som sagt implementeret med "almindelige" 7 segments displays.

Nu skal jeg så have lavet nogle store displays ud af en masse enkelt stående leds som kobles på JP1 stikket. Der skal være 10 cifre i alt med DP på. Og med f.eks. 20 leds per segment og 5 til DP. Bliver det

145 leds per cifre og dermed 1450 ialt for alle 10 cifre.

Så det er opbygningen af de enkelte cifre, som muligvis nok skal have noget externt 12V for at operere, jeg er på udkik efter.

Ligeledes er jeg på udkik efter en driver kreds eller transistore til at styre overgangen mellem segmenter/digit og icm7218 hvis det viser sig at displays skal op og kører på 12V

Så alle gode forslag er velkomne.

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Jens Gotthardsen skriver:

Brugte en håndfuld af dem i mit gamle arbejde, godtnok "kun" ca 150 mm høje. Conrad.de har 121 mm displays til 23 (T)euros.

Ellers skal du have gang i vellemans segmenter..

Vellemans er heller ikke høje nok. Jeg skal op omkring d. 250mm. De eneste jeg har fundet er fmx037 fra

men der er en måneds leveringstid på det. Og jeg skal gerne have det i gang inden næste weekend.

Reply to
Jens Gotthardsen

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

K2567 eksempelvis.

Men de koster $$$$

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Ja det er præcis sådan nogle jeg vil lave. Og ja 410 kr. pr. stk kan man nok lige slå ;)

Skam de ikke har et diagram liggende ;)

Jens G

Reply to
Jens Gotthardsen

Jens Gotthardsen skriver:

Det kommer an på, hvad du sætter din timepris til.....

Det har de, i dokumentationen, når du køber en.

Hej Klaus

Det skal du ikke være sikker på, de sidste kits jeg har købt fra Velleman har der ikke været diagram med, noget jeg forøvrigt har skrevet til dem og påtalt det uheldige i, folk der bygger selv gør det ofte for at lære noget, og det er svært uden diagram.

"Max" skrev i en meddelelse

Der ligger ellers rigtig mange Manuals med diagram på deres Hjemmeside

under support / manuals . Som PDF ,men om alle er der skulle jeg ikke kunne sige

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen