Frekvencijski pretvarac i asinkroni motor

Jel ima tko kakvu jednostavnu i efikasnu shemu za promjenu brzine 3F asinkronog motora pomocu promjene frekvencije? Radi se o relativno maloj snazi, max 500W. Ili netko vise zna teoretski dio pa da mi malo objasni. U knjigama se spominju tiristorski pretvaraci, ali ne i konkretan princip rada, a kamoli shema. Na Netu pronalazim puno shema sa PIC kontrolerom (uz pomoc PWM principa simuliranja sinusoide), ali nisam na "ti" sa PICevima tak da mi ta opcija propada.

Unaprijed hvala na odgovorima!

-Rio-

PS. Kako bi se ponasao motor kada bi umjesto sinusoidne bio napajan pravokutnom izmjenicnom strujom? Pitam to jer je vrlo lako napraviti izvor napona prom. frek. cije izlaze upravljaju tranzistorske sklopke (pravokutni napon). Slusao sam promjenjiva mag. polja na faxu prije 2 godine i kako je sinusoida bas "ta", ali mi je ostatak onako u magli, pa sam morao pitati.

(pravokutni

Prvo moramo identificirati tip motora. Da li je to motor kojemu za start treba elektrolitski kondenzator (zavojnice su na statoru) ili motor kao u busilicama, sa cetkicama, gdje su zavojnice na rotoru.

Ovaj drugi smijes poganjat pravokutnikom, pilom, i cim god oces, i pogodan je za regulaciju. Frekvencija nema znacaja, naravno nesmije otic visoko.

Reply to
Petar Bjelèiæ

Kod frekvencijskog upravljanja motorima, osim faze i oblika napona, bitan ti je i napon: Naime, za manje frekve treba biti i manji napon jer je induktivitet namotaja ovisan o frekvenciji. Zatim, mora¹ rije¹iti i hlaðenje motora, tj. ne mo¾e se za manje broje okretaja koristiti njegov ugraðeni ventilator koji se onda sporije vrti.

Hardverski je to jednostavnije izvesti s PIC-om.

Trofaznom asink. motoru ne treba kondenzator za pokretanje.

| Ovaj drugi smijes poganjat pravokutnikom, pilom, | i cim god oces, i pogodan je za regulaciju. | Frekvencija nema znacaja, naravno nesmije otic visoko.

Radi se o malom asinkronom motoru bez kondenzatora, dakle, nije kolektorski, nema cetkice. Znam da se kolektorski motor lako upravlja, no mene zanima asinkroni 3F (trofazni) motor. Doduse, motor nemam ispred sebe da bi znao konkretno, ali mislim da je i ovo dovoljno. Trebalo bi se upravljati brzinom od 1000 do 3000 okretaja u min, tj, od cca

15Hz do 50Hz.

Hvala! Pozdrav!

Znam za napon i frek. Tu vrijedi ona klasicna jednadzba za inducirani napon koja glasi E = 4,44*fi*f*N*Kn pri cemu je 4,44*N*Kn = K konstantno pa je fi = (E/f)*K sto daje linearnu ovisnost napona i frekvencije. Ipak sam nesto naucio na tom FERu. :-) Radi se o motoru relativno male snage (

Trofazni motor s kolektorom i èetkicama? Zna¹, mo¾da to nije ni lo¹a ideja, trebalo bi to patentirati...tri puta veæi zakretni momenat uz istu struju kroz vodiè....

Upravljanje pravokutnim osnovne frekve 15-50 Hz æe uzrokovati 'skokoviti' rad motora, ne¹to kao steper..a to znaèi mehanièka naprezanja mehanizma.... Sinus mo¾e¹ 'simulirati' pravokutnim impulsima 20-50 puta veæe frekvencije i ¹irinskom modulacijom odreðivati sinusne promjene i amplitudu....Naravno, treba biti sklop i za pozitivnu i negativnu poluperiodu...

Zanimljivo bi bilo rje¹enje gdje bi se izbacio dio za negativnu tako ¹to bi se radilo samo s pozitivnim impulsima, a DC komponenta bi se eliminirala s kondenzatorom prigodnog C-a.

Vaso vrati se u skolu!

ideja,

Reply to
konjuh

"konjuh" ...

da nauci kvotat?

Po vasi ispada da je mislio tri faze kroz isti vodic ? :)

A coek (Rio) je na samom pocetku jasno napisao : 3F asinkroni motor.

Reply to
Prcko

Na taj nacin (ako se ne varam) radi ovaj prijekt:

No, kao sto vec rekoh, trenutno trazim rjesenje bez PICa, ako je to ikako moguce. Kako rade klasicni tiristorski pretvaraci frekvencije koji se trenutno koriste u praksi? Pada mi i na pamet koristiti sinusni oscilator koji bi pobudjivao tranzistore koji bi pak radili u normalnom aktivnom podrucju kao pojacalo snage, nesto kao audio pojacalo. Jer zanima me snaga koja je reda velicine

400W, dakle bipolarni ili unipolarni tranzistori bi to morali savladati. Jesam li u pravu?

Pozdrav!

Posto se na poslu svakodnevno susrecem sa ventilatorima pogonjenim trofaznim asinkronim motorima i ja sam prekopao internet u potrazi za jednostavnim i jeftinim rjesenjem za njihovu regulaciju. Nazalost jednostavnog rjesenja za samogradnju nema. Ako zelis pravu regulaciju, morat ces izbrojati par tisuca kuna za inverter. Ja sam do sada koristio invertere od Omrona, ABB-a i Hitachija, snage 1 do 7 kW. Iako na prvi pogled izgleda da bi se inverter mogao izraditi u samogradnji, to bi bilo prilicno tesko kad pogledas sve one mikrokontrolere, DSP-ove, IGBT module i ostale stonoge u njemu. Pogotovo za nekoga tko nije na "ti" sa mikrokontrolerima. f

Reply to
Filip Lolic

555 kao izvor promjenjive frekve i dekadski brojac mislim da je 4017, sa njime mozes rabiti 9 izlaza i sa diodnom matricom od 9 dioda (1n4148) grupirane po 3 izvlacis 3 faze sa pomakom od 120 stupnjeva... Ako zelis raditi sa nizim brojem okretaja u matrici osim smanjenja napona sto je bolja varijanta smanji broj dioda da dobijes manji efektivni napon tj uze faze to je kvazi rijesenje koje radi... Ako ti smeta pravokutni napon tj stroj buci previse bojis se za njegovu trajnost provuci svaku fazu kroz LC filter pa ces maknuti stres sa motora tako da popeglas malo taj pravokutnik... Mozes staviti i RC-ove prije mosta tako da dobijes trapez ili kvazi trapez samo time ces povecati disipaciju mosta to u kombinaciji sa filterom daje veoma dobre rezultate slicnosti sa pravim osinusom, i mrezni napon je miljama daleko od sinusa... Eto ugrubo za detalje treba dalje polirati ovo, sto je je jeftino je do bola jeftinije cak i od pic-a... Z
Reply to
zega

Nesto slicno sam si i ja mislio pa sam zato pitao kako se asink. motor ponasa na pravokutnom signalu. Imam jos jedno podpitanje. Buduci da je napajanje istosmjerno pa preko npr MOS FETa switchano, koliko napon da uzmem? Efektivnih 230V, vrsnih 310V... koliko? Koliko moraju biti pulsevi (efektivna jednaka je vrsnoj, jel?)? Hvala! Pozdrav!

Ja sam iz fore dofurao u skolu (ima tome cca 15 godina) signal generator pojacalo i AC motor obican monofazni sa zasjenjenim rotorom da zeni iz elektricnih strojeva demonstriram regulaciju AC motora 8-)... Stvar je uredno radila a ti probaj sa pravokutnim i prati buku motora njegov rad grijanje i prema tome formiraj ideju kako bi to trebalo raditi... Vrh pravokutnog stavi na 220 inace ce ti se pregrijati motor to je pretpostavka ipak tu igra jos parametara kao teret, RPM, hladjenje...

zega

Vrlo lako bi mogao imati problema s hladjenjem, pogotovo ako motor pogonis pravokutnim ili nekim modificiranim sin. naponom. Takodjer bi motor trebao biti termalne klase F i klase izolacije 1600V, bar je takva preporuka kod svih invertera s kojima sam radio. Za AEG motore se mogu naci datasheetovi gdje se vidi dali je prikladan za takvu regulaciju. Ja sam imao problema sa grijanjem kod nekih starijih motora. f

Reply to
Filip Lolic

"Filip Lolic"

Upravo to sam i ja htio napisati, ali nadodajem da rabim jo¹ i Telemecuaniqe - ako sam dobro napisao. Kupi¹ jednom i miran si. Ta èudesa su neuni¹tiva a maksimalno prilagodljiva. daljinska kontrola,parametri motora, za¹tita motora, autmatske promjene brzine, laka integracija u bilo kakve sustave od primitivnih do onih PLC kontroliranih.

Reply to
miha

Cuj sve sto kaze filip je tocno ja sam isto svasta radio po pitanju regulacije istih i inverteri ako je bitna fina regulacija su jedino rijesenje i nisu vise preskupi, ako je stupnjevita regulacija dovoljna npr. ventilator onda to mozes napraviti sa autotransformatorima dva identicna i reguliras samo dvije faze jedna je zajednicka , ana binse sam ti stavio jednu tiristirsku varijantu ali analognu ako bas zelis samogradnju ,

trofaznim

za

tisuca

one

za

Reply to
Mirko Zivoder

Sve to stoji, ali meni treba snaga od svega 0,5kW, ne treba mi onaj cijeli ormar. :-) Hvala na prijedlozima!

Pozdrav!

Taj "ormar" ti nije bas tako velik. Na primjer Omronov inverter od 0.75kW ti je dimenzija 68*128*122 mm, i tezak je cca. 0.9 kg :) f

Reply to
Filip Lolic

kolektorski,

ovo

cca

Oprosti, promaklo mi je 3F. Vidim ima raznih prijedloga, ali to je samo mogucnost koja je toliko skupa da se ne isplati, i investicija daleko premasuje vrijednost motora. Invertori, PWM, i logika su jeftini, ali IGBT i MOS za te napone i povratne impulse su skupi.

Mislim da se ne isplati ici dalje u regulaciji od regulacije sa tri trijaca. moze i tri thiristora sa gretzom. Shema je obicni regulator svijetla, za svaku fazu posebno. Ne vidim razloga zasto ne bi stvar radila da se motor poganja dijelovima sinusoide. Nisam samo siguran u start motora, pa bi ga mozda startat trebalo punim sinusoidama, a onda cvikat sinusoidu u nekom kutu. Sva tri redulatora trebala bi potenciometar na istoj osovini, ili trostruki preklopnik pa snagu regulirati u npr 10 polozaja.

Reply to
Petar Bjelèiæ