TV och Boxer

| Sagem har nyligen kommit med en ny serie med lite nya finesser, just | nu lider de dock av lite barnsjukdomar. Ägare av den äldre versionen | brukar vara nöjda, men periodvis har det varit en del problem med | mjukvaran som Sagem tagit mer än lovligt lång tid på sig att lösa. Är | tillsammans med Dilog f n den enda med stöd för Boxer Navigator.

Igår kom mjukvaran som ska lösa inspelningsproblemen. Återstår väl att se ifall allt funkar. Har ju kommit 3 - 4st. på kort tid , till dessa. /Morgan

Reply to
/Morgan

Lite blandade omdömen om den nya mjukvaran har jag förstått. Jag har ingen sådan box själv, men tydligen kan man välja två lägen för inspelningar, timer och program. Skall tydligen stå på program, men som alltid, funkar inte rätt alternativ så får man prova med fel.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

,

Jag som är en av de missnöjda innehavarna av SAGEMbox har bara fått en uppdatering och kan ännun inte säga om det bilr bättre eller sämre eller oförändrat. De programmerade inspelningarna uteblev ju slumpmässigt och huittls kan ju slumpen stått på min sida alternativt så är felen borta.

Återstår att se men hoppas det funkar.

/Patrik

Reply to
Patrik Törnkvist

Setup boxars programvara är inte vatten värt. Ren skit. Ingen box hittils verkar vara fungerande. Bäst verkar vara att köra en riktig pc med ett pålitligt os. Om man inte ska vara fysiskt närvarande och se till att saker fungerar.

Reply to
sky465nm

. | | Lite blandade omdömen om den nya mjukvaran har jag förstått. Jag har | ingen sådan box själv, men tydligen kan man välja två lägen för | inspelningar, timer och program. Skall tydligen stå på program, men | som alltid, funkar inte rätt alternativ så får man prova med fel. | | /Henrik | Pm från Sagem: Angående Sagem och den nya mjukvaran 0.7.7B!

Alla problemen kring inspelningar som försvinner eller inte avslutas ibland och leder till frysning mm. Detta är pga att den nya mjukvaran jobbar i realtid mot EPG-datan, blir program eller serier flyttade eller försenade så justerar alltid boxen sig mot EPG-datan. Idag är inte den datainformationen

100% och därför slutar inte boxen inspelningar i rätt utsatt tid för den får inte all information kring detta. Sagem har utvecklat en ny mjukvara med en liten fix. När boxen inte får denna information så kommer boxen att gå över på hederlig timer och ta informationen från EPG tiderna som är utsatta istället. Ungefär, fungerar inte Plan A så går boxen över på Plan B.

Det finns en lösning på detta problem och det är att ställa om en inställning i boxen på hur den ska jobba med EPG-datan antingen i Programmerings-läge eller hederligt Timer-läge som man alltid har haft förut. Detta rekommenderas ifrån Sagem tills den nya mjukvaran kommer med fixen då boxen kommer att jobba i programmering-läge parallelt med timer-läge vid behov och ej rätt data information.

Detta är proceduren:

Först av allt ska ni ha version 0.7.7B (senaste mjukvaran)

Sedan ska ni göra en fabriksåterställning

När fabriksåterställningen är klar och kanalerna har sparats

Gå in i Menyn

Välj Användarinställningar

Användarinställning

Ändra recording types från Program ----> Timer

Bekräfta med OK

Detta var alltså innan den senaste mjukvaran.

Vet inte hur pass parallel-lösningen fungerar.

/Morgan

Reply to
/Morgan

SAGEMs

och

detta

med

Jag har 0.8.2BTV som programvaruversion.

Tror ni SAGEM skulle ha fått rätt på PDC nu?

Får väl se...

/Patrik

Reply to
Patrik Törnkvist

PDC används inte. (OK, det lär finnas beskrivet i någon obskyr del av DVB-standarden men det är ingen som använder det) Det som Sagem kör med verkar vara något liknande "Accurate Recording" som används i UK, men det kommer sannolikt inte att fungera i Sverige (heller).

För övrigt ryktas det om att version 0.8.6 skall läggas ut under v14.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Är det buggar kring denna funktion som ställt till med inspelningsproblemen tidigare? Och är i så fall dessa problem åtgärdade nu?

Och vilka är förbättringarna i denna version?

Jag skulle gärna vilja läsa en bra lista över fel rättade.

Har t ex noterat en försämring till: i programguiden minns inte längre boxen vilket läge (vill ha listvy) jag hade före senaste avstängningen - den återställer sig alltid till läget jag inte vill ha (grid-vy). Före uppdateringen vill jag minnas att boxen kom ihåg mitt läge ända till nästa gång man var tvugnen att boota om dvs bryta strömtillförseln.

Eller går det att byta till mitt ösnkade defaultläge i någon meny som jag missat?

/Patrik

Reply to
Patrik Törnkvist

Har inte följt rapporteringen så ingående att jag vågar mig på att svara där.

Kolla

Tydligen kunde övergång mellan regionalt program och riksprogram finta bort boxen, det skall vara löst. Vet inte om några andra buggar rättats.

Tyvärr är boxtillverkarna generellt usla på att tillhandahålla "change log"

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Nix, idag kom beviset på att senaste uppdateringen av boxens mjukvara inte hjälper. Tänkte se aktuellt och spela in Wallander på tv4. Satte boxjäveln igång att spela in kl 2100 tror ni?

Rätt gissat, istället hängde den sig i läget att när man stänger av så dimmas kanalsiffran man ser på men den sätnger inte av ordentligt. Dra ut strömsladden för hård ombootning enda lösningen och sen sätter den igång och spelar in.

Vad ska man med timer då man måste passa boxen för inspelning?

Hade inte sverker tagit upp canal digital så många gånger hade jag snabbt bytt till dem.

/Patrik

Reply to
Patrik Törnkvist

Hela den här branschen är mycket omogen fortfarande!

Och imorse var det dax för ny programvaruuppdatering. tryckte OK för att installera och direkt komemr felemdelandet Err009 upp i displayen. Står det något om felkoder i manualen - nix. Trycker OK och boxen startar om men med oförändrad mjukvaruversion 0.8.2Btv.

Ringer skämtet SAGEMsupport och pratar med någon där som inte tyckte jag skulle tryckt OK mvid felkoden utan istället då dragit ut antenn-och elsladden men kunde inte förklara varför jag skulle göra så.

Det går enligt supporten inte att forcera hämtning av mjukvaran utan "den finns ju i luften nu och den kommer igen sen någon gång".

Än en gång har SAGEM och deras supoprt briljerat med att inte leverera något vettigt.

/Patrik, ytterligare ett steg närmare canal digital.

och

Reply to
Patrik Törnkvist

Ja Sachämm är ju franskt :-)

det

med

"den

något

På fjärde försöket att uppdatera (de tre första med Err009 som resultat) så lyckas jag komma upp till 0.8.6 BTV. Att versionen börjar med 0. låter som betaversioner i mina öron och funktionen verkar ju vara på det stadiet. Fortfarande minns inte boxen listvy framför gridvy efter avstängning. Hitills en lyckad timerinspelning och inga misslycklade jag har på känn att det förhållande kommer att ändras inom kort.

Ha en bra dag!

/Patrik

Reply to
Patrik Törnkvist