Hjälp =) Behöver en elmotor ca 0-120 varv/minut och ställbart varv med typ en "pott"

Jag har kollat elfa som har lite olika motorer (men vet inte d=E5 kunskapen sviker) vilken jag ska v=E4lja(?). Jag vill att den skall kunna starta p=E5 typ 1-5 varv per minut och kunna reglera den upp till max eller tv=E4rt om. Den b=F6r ha lite kraft dock har jag sv=E5rt att ge det exakta v=E4rdet men s=E4g runt 0,03-0,05 kanske tom upp 0,1 Hp.

V=E4xel eller likstr=F6m spelar ingen roll, huvudsaken =E4r att den g=E5 att styra dess varvtal dock ej volttal.

Vilken motor? Hur kan man styra? Kan man bygga styrenhet smidigt sj=E4lv?

H=E4r brukar det alltid finnas kunskap =3D)

Tack p=E5 f=F6rhand!

Reply to
Grodan Boll

Hej Grodan!