Zgrzewarka DIY do aluminium...

Czesc :)

Odczuwam palaca potrzebe ;) zgrzewanie niewielkich detali
z blachy aluminiowej. Grubosci 1-2mm. Zgrzewanie punktowe.

Szperajac w smietniku znalazlem np. takie video:

http://www.youtube.com/watch?v=RnjF5Hj2Udg&feature=related

O taki efekt mi chodzi :)

Wolalbym jednak nie bawic sie w przerabianie mikrofalowki ;-)

I tu pytanie - czy nie moglbym wykorzystac po prostu spawarki
jako "zasilacza"? Pewnie lepsze modele dalyby mi stabilizacje
pradu co daloby lepsza powtarzalnosc operacji.

Praca mialaby wygladac tak ze operator wklada elementy miedzy
elektrody i pedalem noznym je dociska zalaczajac jednoczesnie
przekaznik czasowy zalaczajacy na potrzebny czas zgrzewanie...
Po wylaczeniu przekaznika puszcza pedal, wyjnyje detale
i tak w petli ;)

Spawarke mozna kupic za kilka stowek. Czy jednak nie bedzie
miala za wysokiego napiecia / zbyt niskiego pradu???

Z gory dzieki za komentarze.

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
O! Cos takiego :)

http://www.youtube.com/watch?v=CyJmbXY6lIo&feature=related

Moze jednak kupie ten transformator ;)

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
Akurat ten? Przecież transformatorów nam na świecie dostatek. A
najłatwiej, bez przecinania, rozbijania i kombinowania - jest dowinąć
uzwojenie na transformatorze toroidalnym.

Robiłem zgrzewarki na transformatorach toroidalnych "bylejakich" np do
halogenów itp (jak największych oczywiście, np
http://www.raftabtronics.com/portals/0/pwr_toroid.jpg) z nawiniętym
uzwojeniem "po wierzchu" (nawet bez usuwania oryginalnego wtĂłrnego, po
prostu go nie obciążałem, lub np służyło tylko do zasilania wentylatorka
chłodzącego całość).
Uzwojenie wtĂłrne z grubego przewodu "do zasilania wzmacniacza audio w
aucie"
http://tridex.pl/pliki/j/2222_1.jpg- śmieszna
kolorowo-przeźroczysta izolacja, ale to chyba najłatwiej dostępny
elastyczny i tani przewód o sporej średnicy. Jak średnicy typu 22mm^2
mało - można po dwa przewody równolegle, ale trzeba bardzo dbać o równą
długość - niewielka różnica i będą między nimi spore różnice prądu (i
jeden będzie się dużo mocniej grzać od drugiego). Ważne by końcówki
takiej linki dobrze zarobić (tulejka zaciskana gazoszczelne itp), bo
miejsce słabego styku będzie się mocno grzało.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Z ust mi to wyjales :) Wlasnie mialem spytac o toroidalne...

Mam takiego bydlaka nawijanego na zamowienie 1.2kW 220/110V
mialem cos z USA do zasilenia. Podobny gabarytowo do Twojego.

Sprubuje...

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Tylko dodaj mu coś do ograniczenia prądu startu, bo prąd magnesowania
zależnie od trafienia w różny moment sinusa - będzie wywalać korki.
Jakiś ogromny PTC ?

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
Jakiś

PTC - co to jest? :)

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Oczywiście chodziło mi o NTC rozruchowy. Np
http://allegro.pl/x-termistor-rozruchowy-ntc-10a-20mm-1ohm-i2402835501.html

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Dzieki, wezme pod uwage

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
Cos takiego moznaby zastosowac?
http://allegro.pl/soft-miekki-start-uklad-miekkiego-startu-do-3000w-i2453815150.html

Zastanawiam sie tylko czy start jest powtarzalny - czy nie wplynie
na powtarzalnosc pracy jesli caly cykl bedzie trwal np. 1s...

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

http://allegro.pl/soft-miekki-start-uklad-miekkiego-startu-do-3000w-i2453815150.html

Taka zgrzewarka pracująca prawie na zwarcie szarpie prądu, że hoho.
Można by zrobić to układ startu w szczycie sinusa to przynajmniej zmniejszy
uderzenie prądu wynikajace z magnesowania rdzenia.

Łukasz

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
http://allegro.pl/soft-miekki-start-uklad-miekkiego-startu-do-3000w-i2453815150.html
Wystarczy NTC rozruchowy na te 10-20A, i trzymać trafo cały czas pod
siecią. Prądu nie załączać specjalnie, po prostu dociśnięcie
styków-zgrzewaczy do zgrzewanego metalu zamyka obwód i tyle. Napięcia
tam na tyle małe, że iskrzenie niezbyt straszne...

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Myslalem zeby najpierw dociskac elktrody potem zalaczac,
ale jak tak proponujesz...

Jakie nawinac uzwojenie wtorne - w jakie napiecie celowac?

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Niestety - nie znam sie na tym :)

Szukalem gotowego rozwiazania, ale albo zle szukam albo nie ma.
Znacz cos tam znalalem, ale nie chce wydac kilkanascie tys...

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Gotowe, to dowolny soft-start relay, na przykład MCST2450, dostępny u
Farnella za jedyne 85.29EUR. Ale można zrobić samemu: NTC-rozruchowy
plus stycznik go zwierający po 1-2 sekundach. Można bez stycznika, ale
wtedy NTC się grzeje cały czas. No i musisz po wyłączeniu poczekać
kilkanaście sekund by ostygł, inaczej masz NTC w kawałkach (sprawdziłem
na własnym organiźmie). Te MCST i im podobne są oparte na pomiarze
napięcia (mają małego procka w środku) i załączają transformator w
maksimum napięcia.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
Uzywajac MCST2450 moglbym spokojnie najpierw zwierac elektrody potem
wlaczac zasilanie? Nie wykonczy to ukladu przy setkach / tysiacach
cykli dziennie?

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Osobiście go nie używałem, ale słyszałem dobre opinie. Możesz sterować
niskim napięciem, powinno być dobrze. Ale chyba lepiej go zamocować na
jakimś radiatorze, na wszelki przypadek. Jak masz trafo 1kVA, to jakieś
10-15W na nim się będzie traciło.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

DO toroidów używaliśmy proste softstarty za 30-40 zł.
Szkoda dłubać a bez sensu jest przepłacać na mikroprocesorowy.
http://www.tme.eu/pl/details/ums6/karkasy-i-akcesoria/indel /#
http://www.tme.eu/pl/details/ums2.5/karkasy-i-akcesoria/indel /#

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...

Robisz tym razem ramiona do coptera czy następny gimbal? :)

Pozdr. TC

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
Pomyslow mam sporo :)

Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
A ja jestem w zdziwieniu, BF%e czasu masz sporo. Musi firma samodzielna b=
yE6% :)

MiB3%ego.
Irek.N.

Site Timeline