Zdalne sterowanie na duże odległości

Potrzebuję zbudować sieć urządzeń, które będzie można zdalnie załączyć lub
wyłączyć.
Odległości między urządzeniami wahają się od 200m do 5km. Częstotliwość
wykorzystania: raz na jakiś czas ;) może to być raz na tydzień albo i raz na
miesiąc. Ilość danych przesyłanych z uwagi na specyfikę problemu będzie
bardzo mała. Z reguły między urządzeniami, które mają być sterowane jest
widoczność (radiowa) oczywiście z punktu do punktu a nie miedzy jednym
centralnym punktem i wszystkimi urządzeniami odbiorczymi.
Powiedzcie w którą stronę uderzyć
Pierwsze co mi przyszło na myśl to moduły na pasma 433 lub 868 Mhz. Jednak
tu jest taka szeroka gama modeli do wyboru że nie umiem się zdecydować.

Druga myśl podsunięta przez kumpla to wykorzystać APRS i fakt że posiadam
licencję i możliwość nadawania z mocą większą niż mają w. w. moduły. Jednak
zastanawiam się jak jest z legalnością wykorzystania APRS do takiej
komunikacji.
Mógłbym zaszyć kilka dodatkowych bajtów danych w ramce i normalnie wysyłać
to spod swojego znaku ale czy tak można ?
Dlatego obstaje przy paśmie zwolnionym od licencji. Może z tego da się
jednak wycisnąć takie odległości robiąc nawet retransmisje między węzłami ?

Ma ktoś doświadczenia w tej kwestii ?

Piotr sq3ogx

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Pomijam na razie APRS. Tym się da, kwestia zdefiniowania poszczególnych
stacji jako radioamatorskich. Powiedzmy przy takiej częstotliwości
nadawania ramek szkodliwość publiczna jest raczej mała ;-). Bottom line:
jak chcesz, to rób. Nikt nie będzie ci bicza z tego kręcił, jak się nie
będziesz tym swoim wrogom chwalić.

Co do modułów: odległości są, jak na takowe moduły, dość znaczne. Jeżeli
możesz znaleźć ścieżkę pomiędzy twoimi stacjami, to możesz wysyłać
datagramy po ścieżce. Każdy moduł słucha, jak dla niego to bierze i
wysyła dalej potwierdzenie, jak nie, to wysyła odebraną ramkę do
następnego sąsiada. Zaletą tego jest, że masz potwierdzenie wykonania,
wadą, że musisz mieć w każdym miejscu nadajnik i odbiornik i najlepiej 2
anteny kierunkowe do sąsiadów. Coś w rodzaju linków sieci PR. Moduły
ZigBee mają coś takiego wszyte, możesz się tym zainteresować. Ja robiłem
coś w tym rodzaju na modułach TI (EZ430-RF2500), ale to na małych
odległościach (10m).

Waldek, aka DL7ANQ/SO6ANQ

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Co do potwierdzenia transmisji to nie jest mi ona potrzebna ta samą drogą,
można zrobić nadmiarowo nadawania az do skutku.
A potwierdzenie i tak dostanę inną drogą. Mają być to urządzenia do zdalnego
"resetowania" zawieszonych urządzeń Wifi.
Bywa że i najlepsze urządzenia potrafią sie powiesić wbrew naszej woli ;)
A nie zawsze jest możliwość "pogonienia" kogoś żeby salianie rozłączył.
Chyba trzeba będzie kupić jakieś moduły i potestowac na jakiś wyrzeźbionych
antenkach.
Tylko ktore nabyć żeby nie wyladowały w szufladzie jako nieużytek.
Napewno nie będę brnął w 2,4Ghz bo w tym paśmie jest taki śmetnik że szkoda
gadać, choć tutaj najłatwiej by było o anteny.
Poczekam jeszcze może ktoś podsunie jakieś rozwiązania.

Piotr sq3ogx

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Też kiedyś miałem podobny problem z zawieszonym odległym serwerem.
Pomysł był taki, aby na chwilę prąd we wsi wyłączyć i poczekać aż się UPS
wyładuje.

A na poważnie.
Rozumiem, że nie da się normalnie postawić kawałka stycznika po IP ?
Jest dużo różnych kitów, a i listwę zasilającą sterowaną po IP da się kupić.

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

np to :

http://www.leunig.de/_en/_pro/remote-power-switch/eps_MS.htm

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Sterowanie po IP odpada bo co mi odbierze tą transmisje po IP ?
To ma być najprostsze bez zbednych wymagań z obróbką pakietów, poprostu
odbiera ciąg pasujący do wzorca to wyłacza zasilanie na określony czas i po
robocie.
Z reguły sa to stacje przekaźnikowe wifi.

Piotr sq3ogx

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

To można i to wykorzystać na zasadzie braku impulsu (transmisji, połaczenia)
Coś jak przerzutnik monostabilny.
Brak pobudzenia przez powiedzmy przez 30 minut powoduje procedurę restartu.

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

W takim przypadku oczywiście watchdogi resetowane przez IP. Można co 5 minut
posłać pakiet resetujący watchdoga, a jak nic nie dostanie, to resetuje
WiFi.

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Moze wystarczy to:
http://www.elproc.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id20%6&Itemid20%5

Stosowalem tego typu urzadzenia i sprawdzaja sie. Nie pamietam czy
dokladnie tego producenta.
Pinguje urzadzenie, jak zadeklarowana ilosc pingow zniknie to reboot :)

AA

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

http://www.elproc.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id20%6&Itemid20%5
Niby też tak można ale często bywa tak że zawiesi sie jedna z 3 kart np.
pingi i tak będą szły na reseter a urządzenie nie będzie poprawnie pracować.
Druga sprawa w tym przypadku szkoda portów eth, bo ich tam poprostu nie
zbywa a wstawiac switcha to kolejne ogniwo do padnięcia.
Także będę drążył temat od strony bezprzewodowej. Nic chyba muszę przekopać
się przez opisy modułów i wybrać coś co moim skromnym zdaniem będzie
najlepsze, a jak nie podpasuje to następne.

Piotr sq3ogx

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości
W wiadomości:ih4v6o$n8k$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl,

jakbys miał zasięg pagerów metrobipu to kiedyś zmajstrowałem takie coś:

http://vss.info.pl/reseter_routera

i działało ekstra, koszt pager, drobiazgi za kilka złotych + godzina
dłubania

--
VSS

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Ja nie wiem dokładnie, jak to działa, ale czy taka liczba reseterow jak liczba
kart, nie załatwi sprawy?
Ogólnie temat wszelkich reseterów sieci jest często poruszany i znany, więc
pewnie są dobre rozwiązania.
Inna kwestia, to twierdzenie niektórych, że dobry sprzęt się nie zawiesza
nigdy...
--
Pozdr
EM

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Kwestia podejścia. sieciowanie okolicy sprzętem z poziomu cenowego
TPLink czy inny D-Link ciągnie za sobą takie a nie inne przyjemności :)

Re: Zdalne sterowanie na duże od ległości

Tu akurat się mylisz to nie te sprzęty.

Piotr sq3ogx

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości
W wiadomości:ih4d4f$t75$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl,

sterownik GSM, jak chcesz tylko odbierac dane to karta orange zyje rok bez
doładowania.
zaletą jest globalny zasięg i mała szansa na nieautoryzowany dostęp.

--
VSS

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Wiem, to najbardziej profesjonalne podejście ale chyba ostatnie na mojej
liście.
Chciał bym potestować jednak jakieś moduły ale najlepiej żeby były
sprawdzone i o maksymalnym zasięgu jaki można uzyskac w tych technologiach.
Szybkość oczywiście nie ma dla mnie znaczenia.

Piotr sq3ogx

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości
W wiadomości:ih4kbs$rpc$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl,

próbowac możesz oczywiście ile dusza zapragnie :) ja podałem najprostsze i
najpewniejsze rozwiązanie. APRS nie jest dobrym rozwiązaniem. na nodułach na
433 lub 868M to nie poleci. musiałbyć uzyć normalnych TRXów, czyli mieć
włączone urządznei 24h na dobę. je to duzo prądu i nie pewności czy nadal
działa.

--
VSS

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości
[..]

Ja tak z przymrużeniem oka podlinkuję takie rozwiązanie:
http://www.ecn.net.au/~lynndonh/tonescada.htm

Ale w paśmie CB to nie wiem czy to legalne.

Pozdrawiam
Piotrek

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

zauwaz jedna ciekawa rzecz, jesli zresetujesz router od tak np. raz w
tygodniu, w losowym momencie, to zwyczajnie nikt tego nie zauwazy (o ile nie
robi on rowniez za NAT ) .

oczywiscie dla 'bardziej wymagajacych' linkow lepiej uzywac dedykowanego
restartera (ot chocby zeby sprzet nie wisial caly tydzien ;) , ale dla wielu
polaczen taka 'brute force' metoda jest po prostu ok, i wymaga raptem
przekazniczka z mikrokontrolerkiem ;) a oszczedza duzo pieniedzy i siwych
wlosow...

druga metoda - jesli jest widocznosc 'optyczna' to po prostu czujniczek
podczerwieni TSOP z mikrokontrolerkiem, czuwajacy na jakas prosta sekwencje,
ew fotodioda i wskaznik laserowy... elektronika moze byc mega prymitywna,
np. po prostu filtr gornoprzepustowy na 1khz i tyle.

--

Re: Zdalne sterowanie na duże odległości

Może coś takiego?
http://allegro.pl/przekaznik-programowalny-sterownik-plc-uklad-szr-i1417165910.html

Site Timeline