Zdalne sterowanie "gniazdkiem"

Witam,

Myślę nad sterowaniem kilkunastoma gniazdkami, ale koniecznie zdalnym. Coś takiego mniej więcej jak na allegro jest do kupienia pod hasłem "gniazdko na pilot".

Założenia:

1) mały uP, ster. on/off oraz reg. fazowa. (pewnie na attiny) 2) Odbiornik/nadajnik jako RM12B lub coś podobnego 3) Element sterujący w zależności od potrzeb triak lub przekaźnik !4) Najważniejsze z założeń - prąd spoczynkowy powinien być jak najniższy

Zaczałem rozglądać się za jakąs przetwornicą AC230/DC5 i znalazłem nawet MAX610/611/612 lecz jak widzę są trudno dostępne.

Czy macie jakieś pomysły, jak to najprościej i najtaniej rozwiązać? a może ktoś zna jakieś gotowe w miarę energooszczędne rozwiązania? Do których mógłbym dorobić tylko część "kliencką".

Dziękuję za pomoc.

pozdr. m.

Reply to
Madz

W dniu 2011-10-15 23:53, Madz pisze:

Jak już tu wcześniej kiedyś pisałem, ostatnio taki wynalazek był w biedronce za całe 30 zł, 3 gniazdka sterowane indywidualnie za pomocą radiowego pilota. Działa to na przekaźnik, moc pobierana przez gniazdko w fazie czuwania 0,5 W. zasięg 30 m

Reply to
Olo

Dnia Sun, 16 Oct 2011 00:24:38 +0200, Olo napisał(a):

Dziękuję za odpowiedź, ale żeby doprecyzować - sterowanie będzie z innego systemu, więc nie za bardzo chciałbym się bawic w reverse engineering - a dodatkowo wolalbym mieć w tych "gniazdkach" własny protokół + sterowanie fazowe i pare innych gadżetów. Aczkolwiek 0,5wata brzmi całkiem sensownie, jakbym tylko był jakiś pomysł jak to wykonać tanim kosztem.

pozdr. m.

Reply to
Madz

RM12B ma zasilanie 2,2..3,8V więc raczej powinieneś szukać zasilacza

3,3V. Może na początek spróbuj ze zwykłym transformatorem 0,5W/4VAC i stabilizatorem LDO 3,3V.

Zbych

W dniu 2011-10-15 23:53 Madz napisał(a):

Polecam gotowe gniazdka sterowane protokołem ZigBee. Robi je wiele firm, pierwsze z brzegu do kupienia np. Philipsa:

Zresztą Philips robi wiele produktów sterowanych w ten sposób - w tym bardzo fajne ściemnialne świetlówki kompaktowe (wielkości normalnej tyle że mają dodatkowo ZigBee):
Zadziwiające bo świetlówka a da się ściemniać pilotem. Bawiłem się taką dłuższą chwilę w MediaMarkt. :)

Robią nawet lampy RGB, na pilota oczywiście:

Protokół sterowania jest banalny i już dawno "rozczajony". Dogadasz się z takim gniazdkiem przy pomocy prawie że dowolnego chipu tranceivera ZigBee (są nawet gotowe płytki z ZigBee do połączenia z Arduino).

Reply to
Adam Dybkowski

Dnia Sun, 16 Oct 2011 20:43:25 +0200, Adam Dybkowski napisał(a):

Świetny pomysł, jakos tak się kiedyś czytało troche na temat zigbee, ale nie wiedziałem, że są dostepne już powszechnie takie produkty.

Jakbym chcial na poczatku się tym pobawić, to pomyslalem, ze kupilbym jakis konwerter Zigbee na ethernet (widzialem ze sa tez na usb, ale preferuje raczej ethernet), np.

pytanie mam kupic wersje host czy slave?

Moze ktos polecic jakies takie techniczne materialy na temat zigbee? Bo wszystko co znajduje to raczej wiecej marketingu niz konkretow.

Jeszcze raz dziekuje za pomoc i pozdrawiam

m.

Reply to
Madz

W dniu 2011-10-17 21:57 Madz napisał(a):

Te urządzenia wyglądają raczej na konwertery Ethernet->ZigBee->RS232/RS485. Urządzenie "host" umie zagadać tylko ze "slave" a nie z dowolnymi klockami w sieci radiowej ZigBee.

Natomiast przez ZigBee łatwo się dogadać przy pomocy płytki Arduino + shield do ZigBee.

Ale co chcesz poczytać? Normy radiowe w paśmie 2.4 GHz? Raczej nudne i zbyt szczegółowe. Powyżej tego leży cały stos protokołów. Natomiast do wysyłania stałych kilku poleceń (typu włącz/wyłącz gniazdko) wystarczy prosty 8-bitowy mikrokontroler.

Zresztą najpierw kup gniazdko i pilota, pobaw się trochę i stwierdź, czy o czymś takim właściwie myślałeś.

Fajne są też świetlówki ściemnialne tym pilotem:

Adam Dybkowski

Użytkownik "Olo" snipped-for-privacy@jc.cy napisał w wiadomości news:j7d16t$ja7$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

---------

-------.