żarówki postojowe W5W ktoś je testował ? - Page 2

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Zaczynam lubieć amerykański system prawniczy. Za taki numer mógłbyś oddać
samochód ze zwrotem pieniędzy i 1M$ za uszczerbek na zdrowiu (z czego
prawnik zabierze 3/4, ale i tak zostanie dla ciebie).

Co to za dziwny samochód, gdzie nie można wymienić świateł pozycyjnych?

W moim przynajmniej nie ma problemów z żarówką dwuwłóknową. Są jednowłóknowe
dla pozycyjnych i stopu.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Ford S-Max. Wydawało mi się, że samo S-Max już wystarczy dla identyfikacji.
Nie pisałem, że nie można.
Tylko nie można wymienić na żarówkę ze zwartymi ze sobą włóknami (mi się
taka trafiła pierwszy raz w życiu, a trochę już ich wymieniałem).
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testo wał ?

A nie wystarczyłoby zdjąć klemy z akumulatora na kilka minut, żeby
skasować pamięć komputera?

Re: żarówki postojowe W5W ktoś j e testował ?

Przypuszczam, że takie rzeczy nie są w RAMie tylko w EEPROMie.

P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testo wał ?
Najpierw musisz wiedzieć od której trzeba zacząć wymianę akumulatora, bo
znowu coś się zawiesi. Zmotoryzowani koledzy twierdzą, że to ważne. Ten
reset mógłbyś zrobić tylko tą klemą, od której należy zaczynać.
Potem mógłbyś pójść w ślady kolegi, posiadacza francuskiego cudu
techniki, który rozprogramował komputer, po wyjęciu po kolei wszystkich
bezpieczników. Wyjmował pojedynczo i zaraz wkładał. Pewnie trafił na
niewłaściwą kombinację.
Strach się bać :-)
Maciek

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Nie wiem, jak zareaguje komputer na odłączenia zasilania ale
na 100 a nawet 1000% nie ma różnicy dla elektroniki auta którą klemę najpierw
odłączysz.
Możesz plusową, możesz minusową a możesz przepiłować akumulator pośrodku.
Szeregowy obwód można przerwać w dowolnym miejscu - skutek dla obciążenia taki
sam.

Jest jedyna reguła spowodowana bezpieczeństwem tej operacji:
najpierw odłącza się (a na końcu podłącza) klemę połączoną z masą auta - w
dzisiejszych samochodach dodatnią, bo ewentualne zwarcie klucza z masą przy
luzowaniu nakrętki nie powoduje zwarcia - klema z blachami mają ten sam
potencjał.
Jeśli będzie się grzebać przy klemie plusowej wtedy gdy minusowa jest
połączona z masą to przypadkowe zetknięcia metalowego klucza z masą
spowodować może przepływ bardzo dużego prądu, czasem nawet przyspawanie klucza
co grozi wybuchem akumulatora, gotującego się od przepływu ogromnego prądu.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Zawsze myślałem, że z masą jest połączona ujemna.

A teraz twierdzisz, że ujemna jest z masą.

W S-maxie w ogóle nie ma dojścia do klemy ujemnej. Do ewentualnego
podłączenia kabli rozruchowych jest specjalny zacisk na karoserii (też
nieźle ukryty) bo nie ma szansy sięgnąć klemy ujemnej (jest na głębokość
długości akumulatora schowana pod przednią szybę).
Więc jedyna metoda odłączenia polega na grzebaniu przy dodatniej, bez
odłączenia ujemnej (dotychczas nie próbowałem). No chyba że kable są tak
długie, że można odkręcić i wysunąć go, ale 1. Nie sądzę, 2. Chyba silnik
przeszkadza ;-).
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?
Hello Piotr,

Znaczy twierdzisz, że się nie da wyjąć akumulatora?

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Nie zauważyłeś: " ;-)" ?
Znaczy, że wyjęcie nie wydaje się trywialne.
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?
Hello Piotr,

Mam dość bogatą wyobraźnię i skoro we współczesnych samochodach żarówki
trzeba wymieniać w serwisie, to może być kiedyś i tak, że do wymiany
akumulatora trzeba będzie demontować silnik... Pomysły księgowych,
projektujących obecnie wszystko, są nieodgadnione.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Projektowanie przez księgowych skojarzyło mi się z urządzeniami
elektronicznymi wymagającymi dotarcia (jak samochód):
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,9068060,We_Wroclawiu_automaty_biletowe_psuja_sie_z_nowosci.html
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoœ je testował ?

Piotrze, ale nigdy ci sie to nie zdarzylo ?

Robisz jakies urzadzenie, czysta elektronika, no moze troche programu,
nie dziala, uruchomiasz, dziala kiepsko, szukasz, grzebiesz,
eksperymentujesz - i dziala coraz lepiej, a na koncu wychodzi ze w
zasadzie nic nie zmieniles od projektu.

J.

Re: żarówki postojowe W5W kto? je testował ?

Tak to nie. Jak coś szwankowało to zawsze znalazła się jakaś istotna
przyczyna.
Ale zazwyczaj to dotyczy etapu kilku prototypów.

Ciekawe jakim cudem te automaty przeszły badania ESD, burst i surge skoro
burze i szpilki na sieci im aż tak przeszkadzają.
A może to jest zrobione zgodnie z ROHS. To by wszystko wyjaśniało.

Potrafi może ktoś wskazać konkretnie z jakiego zapisu w ROHS da się na 100%
wywnioskować, że takie automaty nie muszą być ROHS.
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W kto? je testował ?

A mnie pare razy.
Ot chocby taka ciekawostka - komputer atari nagrywal na kasete dwiema
czestotliwosciami, cos 3900 i 5300 Hz. Demodulator byl wbudowany w
magnetofon, a magnetofon kosztowal w dolarach.

oryginalny demodulator byl analogowy na 4 opampach, ale tak sobie
pomyslalem ze w zasadzie mozna to zrobic cyfrowo i uzylem 74123.
Uklad wrecz banalny, nastrojenie na srodkowa czestotliwosc nie wydaje
sie trudnym zadaniem jak sie dysponuje generatorem w komputerze .. a
jednak nie dziala. Zanioslem na uczelnie zmontowane na pajaka,
wyprosilismy gdzies dostep do oscyloskopu i generatora - no wszytko
wydaje sie w porzadku. Podlaczamy magnetofon - no jakby prawidlowe
przebiegi ida. Podlaczamy komputer - dziala.
Odlaczamy sprzet pomiarowy .. nie dziala. Podlaczamy, sprawdzamy -
wszystko prawidlowo. Doszlismy w koncu do tego ze dziala jak masa
oscyloskopu jest podlaczona do ukladu :-)
Dluzej nie wypadalo siedziec, wracam do domu ... dziala bez problemu.
A w sumie chyba tylko ruszylem potencjometrami.
Pare nastepnych sztuk ruszylo juz bez problemow.

A zima byla we wroclawiu prawdziwa :-)

J.

Re: żarówki postojowe W5W kto? je testował ?

Commodore zapisywał na kasecie z jakąś (nie pamiętam) swoją szybkością.
Ale (ze względu na czas i kasety (kupowane w Pewexie)) zapisywało się
wszystko gęściej z dodaniem z przodu jakiegoś programiku czytającego to
gęściej - na granicach możliwości magnetofonu (też kosztował w dolarach).
Dorabiałem przystawkę do jakiegoś polskiego kaseciaka. Pamiętam, że
podstawowym problemem było pasmo przenoszenia (od sygnału zapisywanego do
odtwarzanego).

Ale w czasie studiów zrobiłem sobie oscyloskop więc zawsze mogłem kabel od
oscyloskopu podłączyć gdzie trzeba aby działało ;-).

A z rzeczy dziwnie działających:
Czytnik RFID 125 kHz z interfejsem RS232 na odpowiedniku MAX202 Nationala.
National wycofał z oferty te bez ESD, a te z ESD podrożały więc zastąpiliśmy
je ST202 i zasięg odczytu spadł z 5cm do 1cm !
Ale jednoznaczna przyczyna się znalazła. Ten Nationala pracował coś na
175kHz, a ST coś koło 122kHz.
Ogólnie wycofaliśmy się z używania tam MAX202 na rzecz własnej pompy
sterowanej z nogi procesora.
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?
Hello Piotr,

http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,9068060,We_Wroclawiu_automaty_biletowe_psuja_sie_z_nowosci.html

Mam wrażenie, że dotrzeć to się muszą projektanci tych urządzeń.
Narzekanie na stabilność napięcia w sieci to kpina. Zasilacze projektuje
się z takimi zapasami, że nie mają prawa im przeszkadzać takie wahania
napięcia, jakie występują w sieci energetycznej. Chyba, że zasilacz też
projektował księgowy...

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,9068060,We_Wroclawiu_automaty_biletowe_psuja_sie_z_nowosci.html
Poczytałem tam komentarze, ktoś pisał o przetargu, który wygrała inna firma,
ale Mennica zaskarżyła i dostała kontrakt - jedyne kryterium jak zawsze
cena -> czyli wszystko projektował księgowy.
P.G.

Re: żarówki postojowe W5W ktoœ je testował ?

Spojrz na cene tego przetargu. To caly system, w szerokim sensie
slowa, wiec z ludzmi itp, cena i tak jest wzieta z sufitu,
zasilacze kosztuja relatywnie do tego grosze, i jak widac - lepsze
zwracaja sie w drugim miesiacu eksploatacji ..

J.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?
Hello Piotr,

http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,9068060,We_Wroclawiu_automaty_biletowe_psuja_sie_z_nowosci.html

Ale skutki takiego podejścia sa coraz bardziej opłakane. Gdziekolwiek by
się człowiek nie rozejrzał, to ta "oszczędność" powoduje dziadzienie
wszystkiego. Poczynając od biletomatów a kończąc na usługach medycznych.

Najstraszliwsze jest to, że zaczynam to olewać. Stwierdziłem, że już mi
niewiele życia zostało i jakoś dokulam do końca. Gdybym miał 30 lat
mniej - zrobiłbym chyba jakąś rewolucję. Tym razem krwawą.

Re: żarówki postojowe W5W ktoś je testował ?

Oczywiście moja pomyłka...późno było...
We współczesnych autach na masie jest UJEMNY biegun zasilania.