Wyprzedzić bezpiecznik - Page 3

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Ty sobie kup dwa bezpieczniki i zrob z nich z jeden - bimetal na 20A i
elektromagnes na 20A.

Chociaz .. nie wiem czy to bezpieczne :-)

To moze na razie zostawic tak jak jest, skoro .. jest dobrze :-)

Sprzedac, bo kiedys to aluminium sie zepsuje i bedzie klopot.

To sie w ogole da naprawic ?

J.

Re: Wyprzedzić bezpiecz nik
On Mon, 21 Feb 2011 19:00:08 +0100, J.F.

Taaak ;) instalacja wciągnięta w rurki krótko po wojnie, izolacja
bawełniana, główne przewody to miedź+aluminium, reszta aluminium, dwa
bezpieczniki na cały dom jednorodzinny (dwa mieszkania). Problemy
występują tylko w puszkach rozdzielczych bo same kable jakoś się
trzymają. I możesz mi wierzyć, albo nie, ale poważnie nie chce się
zepsuć.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Mam pytanie!!!
Czy żadne gniazdo nie ma bolca uziemiającego w mieszkaniu?
Jeżeli niektóre gniazda jednak mają bolec to jak jest zrealizowane
uziemienie bolca?

Na moje wyczucie to masz w mieszkaniu instalację TN-C i bolce w gniazdach
masz połączone z zaciskiem PEN gniazda.
Na twoim miejscu poważnie zastanowił bym się nad generalną modernizacją
instalacji. Ta jest po prostu niebezpieczna.
Wystarczy, że upali Ci się gdzieś PEN (np. od pralki) i masz pełne napięcie
230V na obudowie.

Przy okazji, jeżeli masz zamiar jednak zostać przy swojej koncepcji zmian,
to pamiętaj, że za RCD przewodu N nie wolno pod żadnym pozorem uziemiać czy
mostkować na bolec gniazda zasilającego.

Może to za późna rada, ale na twoje kłopoty może by pomógł jakiś przekaźnik
prądowy priorytetowy.
Puszczasz przez niego dwa obwody- jeden priorytetowy, a drugi nie. Po
przekroczeniu określonej wartości prądu obwód niepriorytetowy jest
odłączany.

Pozdrawiam
Wojtek
Ps. Pamiętaj, że w instalacji aluminiowej trzeba co jakiś czas sprawdzać
połączenia, aluminium "płynie".

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

No jak to jak - mostek do dziurki "zero".

Miliony takich mieszkan stoja i ludzie masowo nie umieraja.

Ale oczywiscie masz racje - sa lepsze rozwiazania.

Niestety - wymiana instalacji jest kosztowna.

J.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Nie... mostek do bolca ;)... Najpierw chronimy, później działamy.
Poprawnie wykonuje się to tak, że PEN idzie na bolec, a dalej jest
mostkowany do "dziurki" N...

No zgadza się, ale będzie tego co raz więcej. Nie wiem ile rocznie osób
ginie porażonych prądem, ile przez jakieś usterki, ile "na własne
życzenie"... Ale prawda jest taka - przewody, zwłaszcza aluminiowe, co
jakiś czas pękają. Jeśli pęknie PEN, to we wszystkich gniazdach, które
są "za" uszkodzeniem, masz fazę na uziemieniu... No a obok kaloryfer,
który jest poprawnie uziemiony... d**a na kaloryferze, ręka na
lodówkę... i nogą kopie człowiek w kalendarz.... mało poetyckie :/...

  Konop

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Ale prawda jest taka - przewody, zwłaszcza aluminiowe, co

Podpisuję się obydwoma "rencamy".
Wojtek

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Bolce w kuchni i łazience są połączone z zerem tuż obok (mostki w
gniazdkach). Tak zrobił elektryk podczas okresowej kontroli. To i tak
chyba lepsze niż gniazdka bez bolców (ew. z wiszącymi w powietrzu)?

Tak. W ścianach jednym drucie jest L, w drugim N (czyli zapewne P+N).

A gdyby to P+N rozdzielić przed różnicówką i do tej pralki pociągnąć
oddzielnie 3 przewody? Będzie bezpieczniej niż z bolcem na P+N?

Jasne. Zresztą wtedy od razu wyskoczy różnicówka (po zwarciu N do PE)?

Hmmm, jak coś nie działa to dopiero sprawdzam co jest nie halo. Ale
zdarza się to raczej rzadko więc instalacja dalej żyje prawie że nie
ruszana od lat 70.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Nie będzie to zgodne ze sztuką*, ale zdecydowanie będzie bezpieczniej, bo
ewentualny prąd rażący (ponad 30mA) wyzwoli różnicówkę, która odetnie L.
Różnicówka wywali również wtedy, gdy nastąpi w pralce przebicie N lub L do
PE lub do czegoś uziemionego. Niestety, w przypadku uszkodzenia połączenia
między punktem rozdziału a PEN sieci różnicówka nie zadziała przy
przebiciu (jeśli nie będzie upływności do ziemi) i na obudowie pralki
pojawi się napięcie sieci (więc może dojść do porażenia, ale w chwili
porażenia napięcie zostanie odcięte). Dlatego właśnie wg. przepisów punkt
rozdziału musi być uziemiony.

*) Uprzedzając odpowiedzi różnych nerwowych grupowych elektryków: takie
połowiczne i niezgodne z przepisami (bla bla bla...) rozwiązanie (bez
uziemienia punktu rozdziału, co często jest niewykonalne) istotnie
zwiększa bezpieczeństwo. Sam uniknąłem w ten sposób co najmniej jednego
porażenia i znam mnóstwo innych takich przypadków, w tym uratowanie życia
dzieciom, więc jeśli ktoś się na nie zdecyduje, ja mu go nie odradzę.
Szczególnie, że bez różnicówki też się może PEN gdzieś urwać i co wtedy?
Bezpieczniej jest?

zmian,
uziemiać czy

jeśli urządzenie nie ma jakiegoś innego połączenia z ziemią nie wyskoczy,
dając złudne wrażenie, że tak można zrobić. Może wywalić np dopiero wtedy,
gdy pralka zacznie pobierać wodę. Co ciekawe, również w takiej sytuacji
różnicówka chroni przed porażeniem.

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Nie P+N tylko PEN na PE i N
Jeżeli myślisz o założeniu RCD to tylko tak powinno to być zrobione.
Przy okazji, nie daj się zbałamucić , że punkt rozdziału PEN na PE i N musi
być uziemiony.
Otóż nie musi. Jest to pożądane.

Jak pisałem wyżej- nie musi być uziemiony.
Biorąc pod uwagę, że w instalcji w domu przekroje przewodów są 1,5 mm2 lub
2,5 mm2 (przy dobrych układach),
a przekrój PEN-a od tablicy licznikowej z zabezpieczeniami (przy typowym
układzie zasilania mieszkania) jest (lub powinien być) co najmniej 4 lub 6
mm2
to prawdopodobieństwo upalenia się tego ostatniego jest znacząco mniejsze.
Zresztą z tego powodu w/g obowiązujących przepisów dla PEN-a musi być
minimum 10mm2 lub 16mm2 odpowiednio miedzi lub aluminium.

Nie, tylko jeśli masz podłączone obciążenie.
No, taka jakby ochrona uzupełniająca ochronę podstawową (na zasadzie
analogii)
Pozdrawiam
Wojtek

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

musi

Byłbym mimo wszystko ostrożny z takimi tezami :) wynikającymi z "braku
nakazu" rozdzielenia takiego punktu. Zapominasz, że rozdzielenie PEN jest
zmianą typu sieci a takowa zmiana może następować tylko w RG, gdzie się
taki punkt uziemia. Więc jeśli się taki punkt stworzy gdzieś indziej,
gdzie go nie powinno być, to pewnie nie trzeba go uziemiać (zresztą zwykle
nie ma jak) - ot i cała logika tego rozumowania. Chętnie zobaczyłbym też
chociaż jeden (podpisany) projekt, czy nawet schemat poglądowy z jakiejś
strony www, z nieuziemionym punktem rozdziału.

Co nie zmienia faktu, że nie odradzam takiego postępowania :)

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Oj kolego!!!
Od kiedy to rozdział PEN-a jest równoznaczny ze zmianą sieci?
Jeżeli mówimy o sieci typu TN to czy to jest podukład TN-C, TN-C-S czy też
TN-S to cały czas poruszamy się w obrębie układu TN.
Norma co prawda zezwala przejście z układu TN na TT ale jest to obwarowane
warunkami i wątpię żeby to w dyskutowanym przypadku miało miejsce.
Zresztą zmiana układu TN na TT jest jedyną możliwą zmianą, bo na odwrót się
nie da
Co do celowości uziemiania i to tak często jak można (to z normy) punktu
rozdziału PEN-a to się zgadzam.
Tylko należy odróżnić można od "należy, koniecznie, bezwzględnie itp."
Tak jeszcze przy okazji.
Uziemianie punktu rozdziału PEN-a w złączu kablowym i jednoczesne
wykorzystanie do budowy tego złącza obudowy w II klasie ochronności powoduje
degradację tego II stopnia ochrony do stopnia I. A to już ma określone
konsekwencje co do zapewnienia warunku samoczynnego wyłączenia zasilania.

Pozdrawiam
Wojtek

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

też

Ale w czym to się różni od tego, co powiedziałem? Ten, jak to ładnie
nazywasz, podukład TN-C-S składa się z dwóch części: TN-C i TN-S, które
spotykają się w jednym punkcie (RG) i tam (i tylko tam) jest rozdzielany
PEN. I zawsze jest ten punkt uziemiany. Nadal nie widzę tutaj furtki
umożliwiającej tworzenie punktu (albo i punktów, bo czemu nie?) rozdziału
w innych miejscach.

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Tym się różni, że układy mamy trzy- TN, TT i IT
Zobacz co napisałeś w jednym z poprzednich postów- napisałeś o zmianie
układu, a nie podukładu, a to duuuża różnica.
Jeśli chodzi o punkt rozdziału PEN-a to masz zapewne na myśli (popraw mnie
jeśli jestem w błędzie) rozdzielnię główną budynku.
Jeżeli tak, to przeważnie- zaznaczam- przeważnie rozdziału dokonuje się w
złączu kablowym a nie rozdzielni głównej, głównie ze względu na
łatwiejszy sposób wykonania uziemienia punktu rozdziału.
Tu znowu się powtórzę- żadna znana mi norma nie nakazuje uziemiania punktu
rozdziału.
Może nie spotkałeś się z taką sytuacją, ale z innych względów (względy
ekonomiczne mogą tu odgrywać drugorzędną rolę) rozdział może być dokonany
już w rozdzielni stacji transformatorowej i do budynku dochodzi wtedy
podukładem TN-S.
To tyle z mojej strony.
Myślę, że wystarczy tego wątku- bo zaczyna bardziej pasować na forum ise niż
tu.
Pozdrawiam
Wojtek

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

w omawianym przypadku żadna (jaki terminologia ma wpływ na omawiany
przypadek? - żaden)

mnie

ale zawsze jest to jeden punkt, zwykle na końcu przyłącza, aby ZE miało po
swojemu a user po swojemu

punktu

jednak dziwnym trafem zawsze jest ten punkt uziemiany. Uparli się wszyscy
widać.

dokonany

bez związku z omawianym przypadkiem - nie dość, że brak punktu rozdziału w
gestii usera, to jeszcze wątkotwórca nie ma TN-S

niż

szczególnie, że w ogóle nie dotknąłeś tematu "samowolnych" punktów
rozdziału, o które od początku chodziło

EOT

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Terminologia jest sprawą zasadniczą, żebyśmy obaj podczas dyskusji wiedzieli
precyzyjnie o czym mówimy.

Zgadza się, rozdzielić PEN-a można tylko raz.
A przed rozdziałem uziemia się w miarę możliwości często PEN-a (zgodnie z
normą)

Skoro większość tak robi to nie oznacza, że ma rację. To nie demokracja,
tylka zasady wiedzy technicznej.

Myślę, że ten punkt opisałem wystarczająco
Pozdrawiam
Ps. Nawet ciekawa dyskusja się wywiązała, jeżeli masz ochotę dalej
podyskutować to zapraszam na priv

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Dzisiaj przypadkiem natrafiłem na coś takiego:
http://www.central.krakow.pl/index.php?site=groupDescription&id14%9 #
lub
http://www.central.krakow.pl/index.php?site=groupDescription&id15%0

Może się przyda?

Pozdrawiam,
Michał

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Moc i tu i tu do 2000W przy obciążeniu rezystancyjnym.
Mało trochę