UPS, agregat czy UPS plus agregat

Czesc,

Zadanie: zasilic komputer (priorytet 1) i kociol CO (priorytet 2), jesli
wystapi zanik zasilania sieciowego. Zasilanie awaryjne powinno starczyc na
kilka godzin (5-6).

Czy lepiej inwestowac w UPS-y z pojemnymi akumulatorami, agregat spalinowy
dajacy prad odpowiedniej jakosci, czy moze tani agregat niewielkiej mocy
plus zwykle, male UPS-y w roli filtrow i buforow?

Pytam tu, bo chodzi mi wylacznie o wzgledy techniczne i poglad na sprawe
przez pryzmat doswiadczenia zawodowego/hobbystycznego elektronikow.

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

domek czy centrum miasta?

Wielu ma upsu i akumulatory samochodowe. ale akumulatory przeżyją 3 do 6
lat. JAk prąd padnie na dłużej to lipa. Generator prądotwórczy musisz
ręcznie odpalić, przepiąć zasilanie, kopci i hałasuje. ale może stać
latami i nie trzeba nowych akumulatorów. Stojąc nie pobiera parędziesiąt
watów by doładowywać akumulatory. Tak wiec jak masz domek i nie
nerwowych sąsiadów - agregat. jak centrum miasta, blok - akumulatory
samochodowe i ups.

ToMasz

PS jak puscisz agregat w piwnicy to spaliny możesz odprowadzać do
komina, albo do rynny!

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

No wlasnie, znam mankamenty i zalety generatora. Pytanie tylko (jak w
pierwszym poscie), czy pakowac sie w drogi generator, ktory potrafi
bezposrednio zasilac elektronike, czy kupic byle jaki z UPS-ami w roli
filtrow.

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Nie bardzo rozumiem to zastrzeżenie. Fakt, małe generatory nie muszą mieć
małych zniekształceń, ale dzisiejsza elektronika wcale nie jest znów tak
wymagająca. Bardziej bym się bał tego co wychodzi z niektórych UPS-ów.
--
Jacek

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Mozesz rozwinac?

Dobrze, za napisalem na te grupe, bo moze sie czegos konkretnego dowiem.
Grzebiac na slepo po sieci znalazlem sporo ostrzezen przed pradem z tanich
generatorow, ale chyba zadnego zastrzezenia co do pradu z zasilacza
awaryjnego.

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Olbrzymia większość tzw. "elektroniki" jest zasilana z sieci za
pośrednictwem własnego zasilacza. Wiesz, prostownik, filtr, stabilizator.
Łatwo jest zaprojektować taki zasilacz który wytrzyma najdziksze fikołki
napięcia zasilajacego i się z tego korzysta. Np. są urządzenia nie mające
przełącznika 110/220 a mogące pracować przy obu napięciach. Cokolwiek złego
będzie w napięciu zasilającym, zostanie odfiltrowane i ustabilizowane.
Natomiast mogę sobie wyobrazić złą pracę urządzeń z poprzedniej epoki, np.
jakichś urządzeń magnetyczno-rezonansowych, prymitywnych zasilaczy z
niewielkim stopniem filtracji, jak w lampowych odbiornikach itd.
Oczywiście, to tylko generalizacja. Zawsze się może trafić supernowoczesne
urządzenie które jednak nie będzie chciało działać zasilane prostokątem czy
przebiegiem z 20% trzeciej harmonicznej. Eksperyment rulez.
Co do zasilania UPS-ów z agregatów to, zważywszy na istnienie dwóch
rodzajów UPS-ów, nie obawiałbym się zastosować UPS-a tzw. online (z
buforową pracą baterii). UPS offline przy wymyślnych zniekształceniach
napięcia z generatora może mieć kłopoty z synchronizacją. tak wieść gminna
niesie, ja nie sprawdzałem :)

--
Jacek

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Jeśli można mieć zastrzeżenia do tanich UPSów to w kwestii kształtu
sinusoidy no i może jeśli chodzi o czas przełączania, ale to już w dość
wymagających przypadkach odbiorników. Dla PCta to akurat nie jest zbyt
istotne. Może dla pompy obiegowej ale podobno nawet całkiem prostokątny
przebieg są w stanie znieść. Z taniego agregatu to nie bardzo wiadomo co
wyjdzie. Obawiam się, że zakres dopuszczalnych napięć nie jest
utrzymany. Gdybym dawał agregat (a do tego się przymierzam) to pewnie
dałbym sieciowe ograniczniki napięcia żeby ograniczyć od góry a i tak
zasilał kompa przez UPS aby podtrzymał napięcie gdy się na przykład
obroty silnika obniżą np przy włączaniu pompki.

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Większość tanich UPSów jak już wspominał RoMan nie przejdzie na pracę
sieciową zasilane z agregatu. Mają dość słabą tolerancję na pływanie f i U.
W tym przypadku i tak by się przydał z pełnym przetwarzaniem energii -
online. On ma niestety większe straty.
Ja bym poszedł w stronę jakiegoś solidnego UPSa z sumarycznie 300-400Ah.
(4x80).

Łukasz

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat
obroty
i U.

Coś podobnego stosowałem kiedyś, 4 aku samochodowe 55Ah, prądu nigdy nie
zabrakło. Mój ojciec z kolei miał niegdyś agregat jakiś tani, po roku
rozleciał się silnik spalinowy, jego konstrukcja była bardzo prymitywna
i wręcz nienaprawialna, prądnicę połączył z silnikiem od malucha
przełożył mechanikę stabilizacji obrotów, to mu działało aż padła
prądnica, później jeszcze podpiął się alternatorem do akumulatora UPS'a
ale strzeliły tranzystory kluczujące podczas któregoś tam odpalania,
prawdopodobnie był spadek napięcia na aku a UPS zamiast się wyłączyć
puścił za duży prąd, nie wnikaliśmy za szczególnie. To było zasilanie na
działkę na zimę więc pracowało dość intensywnie.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

UPSy zazwyczaj wymagają dobrych i drogich agregatów. Można kupić
stare, głupie UPSy i agregatem zasilać od strony akumulatorów -
sprawnośc mniejsza ale nawet najtańszy agregat da radę.

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

no ale kolego, spalinowy odpalisz w 10-20minut a jak nie bedzie chcial zapalic
itd, UPS przelacza sie tak szybko ze sprzet nawet sie nie dowie ze pracuje z
UPS. Musisz miec i to i to, odpowiedno zrobiona instalacje w domu by kluczowe
galezie zasilania mozna bylo przepiac w tych 20minutach na spalinowy generator.

Jak nie masz czestych i dlugotrwalych padow zasilania to UPS chyba lepszy.
Uzywany APC kupilem z 5lat temu na all.... dziala do dzis, w sluzbie juz bedzie
mial moze 10rok? Zadne kondensatory nie wyslych, nigdy nie mial awarii...

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Jeśli jest konieczność utrzymania ciągłej pracy. UPS jest po to by
pozamykać aplikacje i zachować dane. Agregat po to żeby nie być pół dnia
bez komputera, ogrzewania czy telewizji. Ale nie zawsze konieczne jest
bezprzerwowe przejście z podtrzymania UPSem na agregat.

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Z doświadczenia wiem, że jeśli w grę wchodzą tylko względy techniczne (a
nie cenowe), to i UPS i agregat z autostartem a do tego urządzenie
automatycznie przełączające sieć-agregat (tzw. SZR).

Uwaga 1
Agregaty z prostymi regulatorami dają prąd z tętnieniami (flicker) -
żarówki nieprzyjemnie migoczą. Niektóre UPSy nie uważają takiego
napięcia za odpowiednie i nie chcą ładować z tego akumulatorów.

Uwaga 2
Elementarne, ale ważne - UPS musi być typu true on-line

Uwaga 3
Instalacja zasilania rezerwowego zgodna z przepisami jest dosyć droga.
Trzeba liczyć się z wydatkiem od 6 tys. PLN za komplet.

Sam sprzedaję agregaty i takie systemy, ale mnie na nie nie stać.
Używam UPSa a na dłuższe wyłączenia inwertera DC/AC zasilanego z
samochodu. Moje potrzeby to max. 1kW - pracownia elektronika, routery,
modemy. Kotła nie podtrzymuję, bo mam rozwiązanie awaryjne niezależne od
zasilania. U mnie prąd wyłączają na dłużej raz na kilka miesięcy.

Pozdrawiam,
Michał

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

?

Jak to dziala?

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Normalnie, zapinam klemy inwertera do akumulatora samochodu, przedłużacz
wtykam do wyjścia inwertera i wrzucam przez okno do biura. Zajmuje mi to
max. 5 minut. Sprzęt gotowy, procedury przećwiczone ;-)

Pierwsze 3 godziny pracuję na aku, potem odpalam silnik, aby się
doładował. Zwykle codziennie gdzieś jadę, to i tak się podładuje.

Jak pisałem, wyłączenia u nas są bardzo rzadkie, i wystarczy mi taki
półśrodek. Klientom instaluję normalne, solidne rozwiązania z czasem
przełączania 0 (z UPS online) lub 1-2 minuty (na rozgrzanie agregatu)
kiedy kupują bez UPSa.

Pozdrawiam,
Michał

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

No to jeszcze napisz jaki model polecasz a jakich się wystrzegać.
http://allegro.pl/hit-przetwornica-sinusoidalna-2000w-12v-230v-gw-i1985529130.html
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia-moc-2000w-4000w-12v-na-230v-i1985734683.html
http://allegro.pl/przetwornica-pradu-12v-230v-600w-1200w-usb-gwar-fv-i1979179724.html

[...]

Wszystkie to jest jeden chińczyk. Weź taką, gdzie masz lepszą gwarancję
i moc odpowiadającą potrzebom.
Nie patrz na moc chwilową, raczej na ciągłą. Kup przetwornicę o mocy
ciągłej o 30% większej niż moc którą potrzebujesz.

Lepsze wyroby z dolnej półki są tutaj:
http://fdssystem.pl/pl/c/PRZETWORNICE-dcac/22

Pozdrawiam,
Michał

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat
Dnia Tue, 20 Dec 2011 08:47:27 +0100, Michal napisał(a):

(...)

A czy jest gotowe rozwiazanie pozwalajace automatycznie zalaczac taka
przetwornice w przypadku zaniku zasilania sieciowego?

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Załączać to jedna sprawa a podać na obciążenie to druga. W praktyce robi
się z tego UPS i w tej sytuacji polecam stosować po prostu zwykłe UPSy.

Pozdrawiam,
Michał

Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat

Odpala silnik w maszynie, podlacza przetwornice i uzyskuje zapewne
"kwadratowa sinusoide" ;) z przetwornicy...

pozdr