Telewizor umiera?

Trochę się wahałem czy temat bardziej na pl.rec.telewizja czy tutaj,
ale jednak tematyka tej grupy zdecydowanie bardziej pasuje...

Jest sobie stary (bwahaha... 6-letni) telewizor kineskopowy - w zasadzie
jeden z końcowych modeli zanim rynek opanowały plaszczaki (Panasonic
TX-32PD30). Swoje odsłużył, trafił do pokoju "gościnnego" i tam sobie
spokojnie klepie emeryturę.

Ostatnio jednak zauważyłem, że coś złego się dzieje. Dość często (czasami
już nawet co kilka sekund lub częściej) słychać głośne "cyk" i obraz na
kineskopie mruga. Efekty jak typowe przy włączaniu i wyłączaniu starych
telewizorów, tyle że dla oka niemal niezauważalne.

Wiem że opis delikatnie mówiąc niezbyt szczegółowy, ale nie bardzo wiem co
więcej opowiadać :) Natomiast piszę, bo może ktoś się domyśli co się dzieje
- i mógłby mi przepowiedzieć czy to kwestia jakiegoś psującego się
kondensatorka za 5zł, czy np. raczej spodziewać się efektownej implozji
kineskopu w najbardziej nieodpowiednim momencie?

Ewentualnie, jeśli ktoś z mieszkańców Krakowa mógłby polecić jakiegoś
zaufanego serwisanta co to dojedzie do domu (Nowa Huta) - byłbym wielce
wdzięczny :)

Jacek Osiecki snipped-for-privacy@ceti.pl GG:3828944

Re: Telewizor umiera?

Przebicie w okolicy powielacza? Trzeba zdjąć obudowę i w ciemnym pokoju
poobserwować bebechy, albo poszukać śladów po iskrach.

Re: Telewizor umiera?
Jak z wilgotnością u Ciebie w tym pokoju ?
wysokie napięcie z powielacza lubi suche powietrze.

Re: Telewizor umiera?

Zacznij od usunięcia pędzlem i odkurzaczem brudu z okolic wysokiego
napięcia.
Potem owe kondensatory za grosze

Re: Telewizor umiera?

Jak już otworzysz "wrota" aby obserwować iskry, po jakimś czasie działania
 wyłącz "ze ściany" i pomacaj:) (ostrożnie! Może być jeszcze napięcie na
kondensatorach)
różne części z przewagą właśnie kondensatorów. Jak któryś będzie mocniej
ciepły,
 to przy okazji wymień. Ja tak uratowałem kiedyś moje oglądadło. U Ciebie,
oprócz
wysokiego napięcia, może się szykować do zepsucia jakaś elektrolityczna
pojemność.
Co u "emerytowanych" telewizorów zdarza się częstawo.

Artur(m)

Re: Telewizor umiera?

(czasami

jakieś iskrzenie. Może być na wysokim napięciu z trafopowielacza (ew. na
pomocniczych napięciach focus, screen), na podstawce kineskopu albo na na
elektrodach kineskopu. Przyczyną może być brud lub przebicie izolacji
(czasem przerwa w rezystorze), w przypadku iskrzenia na kineskopie równiez
zużycie kineskopu (zatrucie próżni). Tak jak mówią koledzy, zaobserwuj w
ciemności, gdzie to iskrzy. Jeśli iskrzeniu towarzyszy rozbłysk w szyjce
kineskopu to niestety wskazywać będzie w 99% na kineskop.

e.

Re: Telewizor umiera?

Dzięki wszystkim za rady :)
Na obrazie jest błysk, spróbuję w wolnej chwili poobserwować wnętrze sprzętu
w ciemnościach.
Swoją drogą - smutne to, jak krótkoterminowe są teraz wszelkie tv i inne AGD :(

Jacek Osiecki snipped-for-privacy@ceti.pl GG:3828944

Re: Telewizor umiera?

AGD :(

Niestety, 100Hz CRT to była ślepa ścieżka ewolucji: trudne warunki pracy
elektroniki + presja na taniość i mamy to co mamy. Poza tym duże kineskopy
są mniej trwałe od małych. Spotyka się 14-to czy 20-to calowe telewizory w
wieku 20 lat, sprzęty powyżej 28 cali około 10-go roku zaczynają mieć
problemy...

e.

Re: Telewizor umiera?

Mam 20 letniego Otake 27 cali. Ostatnio czasem nie chce pilota odbierać.
Otwarcie i intensywne zamknięcie klapki (pod kineskopem) załatwia problem
(na jakiś czas).
P.G.

Re: Telewizor umiera?

problem

Jeśli kineskop jeszcze dobry, rozbierz, zweryfikuj elektrolity, porządnie
przelutuj i następne 10 lat masz z głowy. Jeśli trzeba gdzieś pukać, żeby
lut zaskoczył, za chwilę padnie coś np. w odchylaniu i będzie niepotrzebny
problem...

e.

Re: Telewizor umiera?

Już parę razy w nim grzebałem.
Teraz to jest chyba coś tylko w części "komputerowej".
Niechcemisie.
P.G.

Re: Telewizor umiera?

Urządzenia produkowane w dobrej technologii 20 lat temu nadal są w użyciu,
ale teraz mamy ROHS (celowa polityka Unii sterowana przez lobby producentów
masówki) no i giniemy pod nawałem zużytego sprzętu.

P.G.

Re: Telewizor umiera?

Dziś chyba pełnia, bo telewizor zaczął cykać z częstotliwością >1Hz :)
Tak z lenistwa zajrzałem przez szczeliny obudowy, i wydaje mi się że widzę
maleńkie błyski w żażącej się końcówce tuby kineskopu. Czyżby jednak wyrok
śmierci? Nie jest to duża iskra, raczej ledwo zauważalny rozbłysk...

Jacek Osiecki snipped-for-privacy@ceti.pl GG:3828944

Re: Telewizor umiera?

widzę
wyrok

Dla pewności możesz obejrzeć czy coś się nie dzieje na płytce kineskopu
(np. przerwa w rezystorze i są przebicia w kineskopie) ale jeśli tam jest
wszystko OK, to niestety wygląda na kineskop...

e.

Site Timeline