Stacja lutownicza dla początkującego

Witam Szanownych Grupowiczów,

Otóż moja obecna lutownica odeszła do krainy wiecznego odpoczynku i postanowiłem, że w końcu kupię jakąś stację lutowniczą. Początkowo chciałem kupić zwykłą stację (bez gorącego powietrza), ale doszedłem do wniosku, że może kiedyś zapragnę miniaturyzacji i gorące powietrze może się przydać.

Znalazłem coś takiego:

Ale opinie o niej są podzielone (jak zawsze). Jedni uważają, że jest w sam raz dla początkującego, a inni, że to badziew.

Miałem okazję lutować modelem PT 968 i muszę przyznać, że bardzo dobrze mi się pracowało (lutowałem grotówką).

Czy możecie coś doradzić w kwestii zakupu stacji? Jakieś sprawdzone modele? Kwota, którą chciałbym wydać to okolice 200 zł (maksymalnie 250). Najlepiej jakby była 2 w 1, czyli hot air i zwykła "grotówka".

Serdecznie dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam, Roch.

Reply to
Roch Brada

Użytkownik "Roch Brada" <feflik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@fazos.ticom.pl...

Kiedyś zainwestowałem w model PT 968 i od 2 lat jestem zadowolony. Od razu dokupuj końcówki lutownicze na wyminę, bo jedną nie opędzisz wszystkiego. Mam do tego lutownicę 24V "paluch" z grotem nasadką do codziennego grzania. Dość stare rozwiązanie, ale heavy duty. Dorobiłem sobie zasilacz: obudowa od starego zasilacza z komputera. W środku transformator z odczepami (może być 20, 22, 24V). Ja miałem tylko 19 i 24. 24 jest za gorąca, 19 minimalnie za chłodna. Metodą prostowania jednopołówkowego i żarówki reflektorowej H4 oraz pary przełączników dorobiłem napiecia pośrednie, tak że mam 4 stopnie regulacji.

Korciło mnie też wykorzystać sprawny komputerowy zasilacz -12 i +12V do tego jakieś sterowanie, ale poddałem się

Reply to
ici

ici pisze:

No właśnie je też miałem do czynienia z modelem 968 i sobie chwalę szczególnie, że miał odsysanie dymu więc go nie wdychałem.

Znalazłem jeszcze samą grotówkę bez powietrza:

I teraz mam dylemat, czy kiedykolwiek użyję hot air ;)

Dzięki za odpowiedź :)

Roch.

Reply to
Roch Brada

Roch Brada pisze:

Mam PT803, ale w niej używam głównie ciepłego powietrza, jako zwykła stacja znacznie lepiej sprawuje mi się: Solomon SL-20, którą to ma już chyba z 6 lat i wygląda lepiej niż 2 letnia PT803.

Reply to
Dumak

Dnia Sat, 13 Dec 2008 14:53:59 +0100, ici napisał(a):

Raczej by nic z tego nie wyszło bo wydajność prądowa dla napięcia -12V jest mała - nie więcej niż 1A a zazwyczaj około 0,5A.

Reply to
badworm

Mam 968 od 2 lat, sprawdza się świetnie, zarówno grot jak i hot air. Używana codziennie, raz wymieniałem tylko element grzejny w grotówce, cena śmieszna, chyba 8zł.

Reply to
Maciek C

Powitanko,

Fajna sprawa, tylko glosna. Jak lutujesz tyle, ze Ci to nie przeszkadza (wdychanie), to i nie ma po co uzywac tego odsysania, a jak lutujesz tyle, ze od oddychania tym syfem robi sie niefajnie, to ten odsysacz po kilku godzinach doprowadzi kazdego do szalu.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Pawel "O'Pajak" pisze:

Przyznam, że odsysacz generował sporo decybeli i początkowo nawet mi to nie przeszkadzało, ale jak musiałem gdzieś precyzyjnie położyć grot to czasem ręka drżała.

A opary cyny nie są takie złe, jeszcze kapka kalafonii i możnaby perfumy robić :-P

Reply to
Roch Brada

Dumak pisze:

No i właśnie Kolega dołożył swoje trzy grosze do moich dylematów, bo ten Solomon też ładnie się prezentuje ;-)

Reply to
Roch Brada

Witam,

Wyleczyłem się już z gorącego powietrza, ale stację chcę kupić nadal i mam już dwóch finalistów:

  1. Solomon SL-20:
    Solomon SL-20CMC:
    Z zewnątrz wyglądają tak samo (różnią się chyba elementem grzewczym, druga ma ceramiczny) i skłaniam się ku SL-20, ale mam pytanie: czy można używać zwykłej cyny (Sn60Pb40)?

Na TME napisali, że jest wykonana w technice bezołowiowej no i mam zagwózdkę.

Z góry dziękuję za pomoc, Roch.

Reply to
Roch Brada

To tylko znaczy ze mozesz miec troche wyzsza temperature (do ROHS-free lutowania potrzebujesz cieplej niz do zwyklego).

Ja z doswiadczenia zarekomenduje Pace - zero problemow, po zmianie grota w ciagu minuty mozna lutowac. Bardzo szybko sie nagrzewa.

Reply to
Jerry1111

Cześć! Jeżeli jeszcze masz chę szukać, to spójrz na stacje Xytronic 136:

ś mi Solomony nie pasują - mieliśmy w pracy i psuły się. Wellery nie ale to nie ta liga cenowa. Xytronic jest po prostu bardzo solidnie zrobiony i już jakiś czas dobrze mi służy. Używam grota typu mały śrubokręt a nie standardowa szpila. Maciek

Reply to
Maciek

Ale czy dobre? Nic dobrego w Wellerach nie znajduje (no, oprocz kabla z kolby do stacji). Moze po prostu nie lubie, albo moze tylko na nazwie juz jada?

Grot powinien byc krotki! Dlugie i waskie to powinny byc nogi ;-) a nie groty - za szybko z nich cieplo znika.

Reply to
Jerry1111

Jerry1111 pisze:

Kilka stacji PACE mamy w firmie i to w ogóle wyższa liga, niż Solomon. I można bez problemu kupić np. różne groty minifala. No ale cena też raczej kosmiczna.

A i tak popularnością ostatnio przebija je jedyna Ersa, jaką mamy. Nie wiem, jakiej mocy, ale od włączenia do 390C nagrzewa się chyba tylko z

10 sekund! Ma standby na 250C. Nie pamiętam, czy to dokładnie ten model

- ale wygląda jak ta:

?id=07563a3fe3bbe7e3ba84431ad9d055af

Reply to
Adam Dybkowski

Wystarczy wymienic diody na wieksze. pozdr Darek_J

Reply to
Darek_J

Użytkownik "Roch Brada" <feflik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:115uzmjc3tyuk$. snipped-for-privacy@fazos.ticom.pl...

Używam SL-20 mniej więcej od roku, ale niezbyt intensywnie. Nie miałem żadnych kłopotów. Lutuje bez problemu zwykłą cyną ołowiową. Tanio dokupiłem różne groty na Wolumenie. pzdr, Andrzej

Reply to
Andrzej

Andrzej pisze:

Dzięki -- zatem kupuję SL-20 :)

Pozdrawiam :)

Reply to
Roch Brada

Jeszcze mozesz Elwik sprobowac - w PL uzywalem tego przez ladnych 10 lat i zero problemow.

Reply to
Jerry1111