Stabilizatory typu step down

Jakimi zakłóceniami? Użyj porządnego dławika, zrób płytkę zgodnie z regułami sztuki (wzór masz w nocie aplikacyjnej AN-1135) - nie będzie zakłóceń.

Piotr "PitLab" Laskowski

No, juz nie przesadzaj z tym pasmem.

Pytanie było retoryczne. Poprawnie wykonana przetwornica siać nie ma prawa. Od strony wyjścia step down ma niski poziom zakłóceń. Od strony wejścia - większy. Ale są to zakłócenia, z którymi przy poprawnie wykonanej płytce i zastosowaniu najprostszego filtra wejściowego typu PI, bez problemu można sobie poradzić. Podstawą jest płytka i niesiejący dławik. Czyli albo dławik ekranowany, albo na rdzeniu toroidalnym ze szczeliną. Dodatkowo można jeszcze ekranować przetwornicę w całości i wejście oraz wyjście wyciągnąć przez kondensatory przepustowe. Ale to już skrajność.

Dławik możesz sam nawinąć - 20 zwojów skrętką 3 drutów 0.5 mm na rdzeniu TN13/7.5/5-3C20-A40

Pisałem - nota aplikacyjna AN-1135 Nationala:

Marudzisz. I tak takiej wielkiej płytki byś nie chciał. Mam płytki do LM267x o wymiarach 45x49 mm, montaż mieszany i dość luźny. A tak wygląda gotowa przetwornica:

- w tym, konkretnym przypadku na LM2673S-ADJ.

Nie. Najmniej sieje CUK - oczywiście z impulsowych pracujących na sygnale prostokątnym. Ale to egzotyczna konfiguracja.

[...]

Lepszy toroid ze szczeliną od kształtkowych czy bębnowych. Sprawdzałem ekranowane - 15 uH 4.5A nie znalazłem w okolicy :( Pozostają kubkowe - mają bardzo małe rozproszenie...

Demonizujesz problem. Nie jest tak źle. Poza tym - można ekranować całość. Oczywiście błędnym layoutem można bardzo dużo _zepsuć_. Stąd odesłanie do noty aplikacyjnej, żeby było wiadomo, z której strony się za to zabrać.

Użytkownik entroper napisał:

Witam Rozważania poruszane w tym wątku dotyczące problemów z zakłóceniami są jak najbardziej słuszne ale wydaje mi się, że równie przesadzone. Dyskutujemy o zakłóceniach wywoływanych przez "malutką" przetwornicę o prądzie ledwie 3A gdy tymczasem każdy model latający z napędem elektrycznym ma na pokładzie "przetwornicę step-down" o prądzie dochodzącym do kilkudziesięciu amper i to wyposażoną w bardzo kiepski "dławik" o bardzo dużym rozproszeniu i na dodatek "dławik" ten podpięty jest do klucza na dość długich nieekranowanych przewodach. Mam nadzieję, że Koledzy domyślają się o jaką "przetwornicę" mi chodzi ;-)

O ile nasza modelowa przetwornica 3A zostanie wykonana zgodnie ze sztuką i nie będzie przywiązana w modelu gumką bezpośrednio do odbiornika tylko zachowane będą przyzwoite odległości to nie powinno być problemów.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk