głośności odbiornika VHF.

Regulacja głośności odbiornika VHF odbywa się przez zmianę wzmocnienia wzmacniacza akustycznego.

pkt. 45

Czy powyższe zdanie jest prawdziwe? Nie spotkałem się z konstrukcją odbiornika radiowego lub radiotelefonu vhf, w którym regulacja głośności odbywała się poprzez zmianę wzmocnienia. Zawsze wzmocnienie wzmacniacza było stałe. Regulowany był poziom sygnału na wejściu wzmacniacza akustycznego. Oczywiście widziałem wzmacniacze (może nawet amplitunery) z napisem "wzmocnienie" w okolicach potencjometru siły głosu :) Pozdrawiam.

Reply to
Michał Czarkowski

I w zwiazku z tym co? Jak krecisz galka to sie scisza i robi glosniej?

Reply to
Zenek Kapelinder

Użytkownik Zenek Kapelinder napisał:

Czyli Twoja odpowiedź to "A"? :)

Reply to
Michał Czarkowski

Dnia Wed, 16 Sep 2015 23:50:04 +0200, Michał Czarkowski napisał(a):

Byc moze zaliczaja ten potencjometr do wzmacniacza. Bo pozostale odpowiedzi faktycznie nie pasuja.

A moze w jakis nowszych jest to juz elektronicznie regulowane ?

Swoja droga - niezly zakres pytan ...

Jak nie potrzebujesz sie doktoryzowac to efekt koncowy sie liczy. Krecisz w lewo robi sie ciszej w prawo glosniej. Regulacja wzmocnienia ma sens jak chodzi np o szumy. Duze wzmocnienie to duze szumy i znieksztalcenia.

Reply to
Zenek Kapelinder

Pan J.F. napisał:

W nowszych?! Przecież tak jest od dziesięcioleci! W radiu samochodowym naciska się przycisk żeby było głośniej lub ciszej. To samo w pilocie od telewizora. Teraz w dodatku wszystko cyfrowe, ale już w latach siedemdziesiątych produkowano układy scalone do sprzętu audio, które napięciem (tak, z potencjometru pracującego jako dzielnik napięcia stałego) regulowały wzmocnienie w obu kanałach stereo. A innymi napięciami barwę dźwięku -- niskie i wysokie częstotliwości. Mam wrażenie, że olsdkulowy potencjometr w torze audio, to teraz już tylko w lampowym sprzęcie audiofilskim.

Użytkownik Zenek Kapelinder napisał:

Ok. Wiem w którą stronę kręcić. :) Nie przymierzam się do zdawania, do morza lub rzeki mam daleko.

Reply to
Michał Czarkowski

Użytkownik J.F. napisał:

Powinienem napisać wcześniej "Nie spotkałem się z konstrukcją odbiornika radiowego _VHF_ lub radiotelefonu vhf, w którym regulacja głośności odbywała się poprzez zmianę wzmocnienia _wzmacniacza_, a w każdym razie nie przypominam sobie :)" Istnieją wzmacniacze sterowane napięciem i za pomocą niego zmienia się ich wzmocnienie (analogowe kompresory dynamiki, układy automatycznej regulacji wzmocnienia itp. itd.). Gdyby zaliczyć układ (jaki by nie był) regulujący poziom sygnału na wejściu wzmacniacza do tego wzmacniacza to poprawną odpowiedzią jest "A". Sygnał audio na wejściu ma stałą amplitudę, regulując zmienia się amplituda sygnału wyjściowego, więc zmienia się wzmocnienie. W przypadku nie zaliczenia układu regulującego poziom sygnału na wejściu wzmacniacza do tego wzmacniacza mamy sytuację gdy regulujemy amplitudę na wejściu wzmacniacza, a na wyjściu otrzymujemy wzmocniony sygnał, którego stosunek amplitudy do amplitudy sygnału na wejściu jest taki sam. Wzmocnienie jest stałe. Cały czas chodzi mi o regulację wzmocnienia.

Reply to
Michał Czarkowski

On 2015-09-17 01:49, Jarosław Sokołowski wrote: [...]

No nie wiem, ja tam mam pokrętło. :-) Enkodera. Przyciski też mam - na kierownicy. :-) I w zależności od sytuacji używam obu tych ficzerów.

W moim nielampowym i nieaudiofilskim, ale odlskulowym (tj. ~15 letnim :-) ) amplitunerze Onkyo gała od głośności rzeczywiście zrobiona jest cyfrowo, tzn. na enkoderze, Ale już umieszczone pod nią gałki od regulacji barwy dźwięku wydają się być gałkami potencjometrów - nie obracają się o 360 stopni i "ciężej chodzą".

Reply to
JDX

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl... Pan J.F. napisał:

Ale my tu o statkowym VHF. Jaki tam zwyczaj to nie wiem - ale w pytaniach jest skrzynka z galka :-)

Tylko ich tak powszechnie nie stosowano. O ile w TV to jak piszesz - glosnosc na pilota, nawet Jowisz juz mial, to w sprzecie audio niekoniecznie.

A radiostacjach ? J.

JDX pisze:

Nie mówię, że tak jest w tym przypadku, ale pojedynczy potencjometr może być zadajnikiem napięcia do sterowania układami barwy dźwięku w obu kanałach. Jak to wcześniej zostało opisane.

Pan J.F. napisał:

Do samych pytań nie zaglądałem. Nie wiem jaki jest zwyczaj, ale regulacja wzmocnienia przez zadawanie napięcia miałoby na statku sporo zalet. Potencjonetr w takich warunkach klimatycznych może łatwo zacząć trzeszczeć, a w tym układzie łatwo trzeszczenia uniknąć.

Jarek

Zależy jak na to spojrzysz. Jeżeli potencjometr należy do wzmacniacza, to jak najbardziej kręcenie nim zmienia jego wzmocnienie - to nieważne, że za potencjometrem jest wzmacniacz o stałym wzmocnieniu napięciowym, liczy się stosunek poziomu wyjśćiowego do wejściowego.

Ale pytanie jest raczej akademickie, bo wiadomo o co chodzi...

Swoją drogą radiotelefonista VHF? Co Ci daje takie świadectwo, gdzie i na jakich częstotliwościach możesz nadawać? Dostajesz na jego podstawie pozwolenie ze znakiem wywoławczym, takim jak krótkofalarski?

Reply to
Gof

W dniu 2015-09-17 o 01:38, J.F. pisze:

Masz całkowitą rację. Jednak jest to test i ta odpowiedź jest najbardziej zbliżona do prawdy ze wszystkich 3 możliwości, szczególnie, że w pytaniu 38 mówi się, że w radiotelefonach morskich VHF stosowana jest modulacja częstotliwości lub fazy. Gdyby była modulacja amplitudy, to można by regulować głośność przez "zmianę wzmocnienia" wzmacniacza p.cz.

Reply to
Andrzej

Użytkownik Gof napisał:

Cześć. Pisałem o tym ubiegłej nocy we czwartek, 17 września 2015 03:54:29 w tym poście: mtd6gn$hon$ snipped-for-privacy@speranza.aioe.org Dzięki za wpis.

Reply to
Michał Czarkowski

Użytkownik Andrzej napisał:

:) Można by, jak najbardziej. Uzupełnić ubytek oleju przez otwór w którym jest bagnet w silniku też można. Zapewne inną drogą też. :) Preferuję jednak tradycyjną metodę zmiany siły głosu. :)

p.s. Minęła chwilka, zanim się zorientowałem komu odpowiadasz.

Reply to
Michał Czarkowski

Serdecznie Wam dziękuję za udział (w programie :) ) w dyskusji.

Reply to
Michał Czarkowski

Użytkownik Gof napisał:

Tu:

znajdziesz więcej informacji do czego uprawnia takie świadectwo. Pozdrawiam.

Reply to
Michał Czarkowski

Użytkownik Michał Czarkowski napisał:

Chwila, źle się wyraziłem :) i nikt mnie nie poprawił. :) W przypadku odbioru modulacji amplitudy zmiana wzmocnienia wzmacniacza p.cz. nie powinna wywołać w normalnym przypadku zmiany siły głosu w głośniku. Oczywiście zmiany wzmocnienia w torze p.cz. w odbiorniku am istnieją i są automatyczne (ARW) ale chodzi w nich o zapewnienie stałego poziomu sygnału na wejściu demodulatora am. Na poziomie p.cz. zmianę głośności uzyskałbyś gdybyś ingerował w głębokość modulacji sygnału am w tym torze. W czym mam całkowitą rację Andrzeju?

Reply to
Michał Czarkowski

Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Sadzac po zakresie pytan - to morski. Bez tego papieru nie mozesz na jachcie/kutrze siegnac po gruche i np wezwac pomocy, bo toniesz :-)