Re: Przyciski daleko od procesora, LCD, procek i zaklocenia, schematy pewnych sterownikow...

co do zaklocen to nie wystarczy zenerka z kondensatorem i rezystorek na wejsciu, i drugi podciagajacy do VCC, tez na wejsciu?

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

Dzieki za odpowiedz. Do tej pory moim zadaniem bylo napisanie programu, ale

> po nieudanym projekcie przypadkowego "fachowca" postanowilem zrobic takze > sterownik. Jak juz wspominalem przejrzalem archiwum i wiem z czym walcze. > Zalozenie jest takie, zeby procesor byl z rodziny 51 - mam Keila, w razie > czego znam rowniez asembler. Poza tym LCD 16*2, uklad zegara PCF8583, 4 > klawisze przy ukladzie i 2 w odleglosci kilku metrow, 2 przekazniki. Uklad > bez zadnych zabezpieczen juz dziala bez problemow, ale tylko na sucho. Po > podlaczeniu obciazenia wszystko sie wywala. Co ciekawe sa juz transoptory, > ale nie wiedziec czemu masa nie jest izolowana (taki projekt, heh) tylko > same sygnaly.

Jasne, nic nadzwyczajnego, a wiêc i niespodzianek dodatkowych nie bêdzie :-)

Wlasnie o takim rozwiazaniu mysle. Piszac o cenie mialem na mysli cos > tanszego niz dodatkowy kontroler + RS485 tak jak ktos proponowal.

Acha, no w³a¶nie.

Czas zdobyc doswiadczenie :)

Super!, na mnie mo¿esz liczyæ, dawno ju¿ nie mia³em czasu na zabawê w porz±dn± elektronikê, wiêc tym bardziej skorzystam _Twoimi rêkami_ ;-)

Moja koncepcja jest taka - dwa uzwojenia. Jedno do zasilania procesora > otoczonego transoptorami (przekazniki i przyciski), drugie - przekazniki, > petle pradowe. Dodam jeszcze, ze cale urzadzenie to panel sterowania > (bezpieczne napiecia) i oddzielny zasilacz z czescia wykonawcza > (przekazniki). Dobrze byloby, zeby nie trzeba bylo miedzy nimi prowadzic > zbyt wielu przewodow.

Wiesz co, nie musisz wcale dbaæ o to, ¿eby uk³ad mia³ inne zasilanie ni¿ reszta- w tym przeka¼niki. Ca³kiem dobrze spisuj± sie uk³ady z pojedyñczym zasilaniem. Warunek - PCB musi byæ zrobione z g³ow±, optoizolacje na wszystkim co wchodzi-wychodzi (no moze z wyj±tkiem LCD-ka, ale musi byæ w s±siedztwie a nie

40cm _dalej_). Nie wiem jak± masz budowê mechaniczn± psterownika, opisz cokolwiek (zdj±tko?).
Do tego watchdog (89c55, a jesli to nie wystarczy to takze zewnetrzny), > zeby w razie zwisu mozna bylo wrocic do wlasciwego miejsca i odzyskac dane > (np. czas pracy silnika).

Jasne.

Ale warto czy szkoda zachodu ?

Hmm...jak to powiedzieæ, zawsze warto zadbaæ o niegenerowanie zak³ócen, ale nie mo¿esz oprzeæ niezawodno¶ci sterownika tylko o takie zabezpieczenie. Je¿eli uk³ad porz±dnie zostanie wykonany to nawet brak w/w elementów nic nie zmieni (co najwy¿ej s±siedzi bêd± narzekaæ ;-) )...z drugiej strony - to tylko groszowe elementy. Ja w swoich nie dajê...ale nie odwa¿ê siê zaleciæ ich braku.

LCD jest ok. 2 cm od procka. Mimo to, pojawiaja sie jakies dziwne znaki. > Moze do kazdej linii dolutowac 33pF ? > Przy buforowaniu danych pojawia sie problem kursora - jakis pomysl ?

Hmm...a to dziwne - znaczy ¿e po masie pêdzi Ci pewnie stado bizonów... Z praktyki wiem, ¿e ta¶my 10-15cm s± raczej bezpieczne, o ile tylko nie znajduj± sie w bezpo¶rednim s±siedztwie wyj±tkowo _gor±cych_ przewodów. Jak masz pod³±czony LCD, w przestrzeni adresowej czy via port? Co do kursora - masz na my¶li ¿e przy pisaniu zmienia siê jego pozycja, a Ty masz mieæ go gdzie¶ na sta³e ustawiony (jakie¶ pole edycyjne) ? No tak to jest problem, bo zapisanie znaku i przestawienie kursora trwa za d³ugo ¿eby w przerwanie to pchaæ...A moze w czasie edycji maszyna jest _shut down_? i mozna zawiesiæ przemiatanie? Rozumiem ¿e kursor jest niezbêdny, czy tak? Zrobienie cache wy¶wietlaczowego i jego permnanentne przepisywanie po znaczku do LCD-ka jest bardzo wygodne. Nie ma oczekiwania na wy¶wietlacz, odswierzanie moze byæ takie ¿e nie bêdzie czuæ opó¼nieñ, nie widaæ te¿ ewentualnych przek³amañ (o ile kto¶ nie jest wyczulony i nie gapi siê non stop na wy¶wietlacz w poczukiwaniu dziury w ca³ym), program g³ówny mo¿e pisaæ wprost do pamiêci i nie przejmowaæ siê czym¶ takim jak wy¶wietlenie tego... warto przemy¶leæ taki sposób sterowania pomimo jego oczywistych wad.

Dobry schemat mog³by dac troche na poczatek. No np. jak wyglada dobry > zasilacz ?

Dobry zasilacz? Nic siecjalnego...czekaj, niech pomy¶lê...powinienem mieæ schemat i nawet jego zdjêcie w maszynie...poszukam. O ile mozna go nazwaæ dobrym

- w ka¿dym razie nie mia³em z nim nigdy problemów..

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Jeszcze mi co¶ wpad³o do g³owy - masz pod³±czon± masê wy¶wietlacza z np: chassis? To du¿y b³±d gdyby¶ tak mia³. Przeg³±da³em te¿ strone o zak³óceniach i nie znalaz³em tam informacji, ¿eby przy ka¿dym wstaniu procka resetowaæ wy¶wietlacz programowo. Jest to konieczne je¶li uk³ad ma byæ niezawodny. Wy¶wietlacze potrafiê nie rebootowaæ przy krótkim zaniku zasilania, w efekcie procek wstanie a wy¶wietlacz nie i ca³o¶c robi wra¿enie padliny, ;-) to samo jak zadzia³a WD w procku. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

U¿ytkownik "Ireneusz Niemczyk" napisa³ w wiadomo¶ci news:

porz±dn±

No to zaczynamy !

reszta-

zasilaniem.

W takim razie jak wygladaja petle pradowe ?

ale nie

Je¿eli

zmieni (co

groszowe

No to chyba je zastosuje w wersji maksymalnej.

znajduj±

Przez port. Chwilowo steruje w trybie 4-bitowym.

Ty

jest

mozna

Juz teraz musze sie gimnastykowac przy wprowadzaniu liczby. Sa tylko 4 przyciski: poprzedna pozycja (lub Esc), nastepna (lub Enter), zwieksz, zmniejsz. Robie to tak:

  1. umieszczam kursor na pozycji cyfry, ktora modyfikuje
  2. wlaczam kursor
  3. zaleznie od przyciskow np. zwiekszam cyfre (ale jeszcze nie wyswietlam)
  4. wylaczam kursor
  5. umieszczam cyfre na LCD
  6. wracam do 1. Reasumujac kursor musi byc, no chyba, ze jest inna metoda na wprowadzanie danych. Faktycznie modyfikacja parametrow wystepuje przy pracy jalowej, wiec pomysle o dwoch sposobach chociaz to niepotrzebnie zwiekszy rozmiar programu (na razie przekroczylem rozmiar 89c52)

Pozdrowienia Gissbourne

Reply to
Gissbourne

Mo¿na jaki¶ adresik??

--
Pozdrawiam
Grzegorz Mentrak

Trochê nieszczê¶liwie napisa³em...mia³em na my¶li stronê jak± Ty poda³e¶ :-) sorki.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

:-)

Jakie pêtle? Masz na my¶li sprzê¿enia poimêdzy uk³adami wykonawczymi a sterowaniem? Nie ma takich sprzê¿eñ gdy¿ uk³ad wykonawczy (przeka¼niki, silniki czy co tam masz) spotyka siê z uk³adem steruj±cym tylko w jednym punkcie - zasilaczu. Reszta powinna byæ optoizolowana (nie licz na to ¿e przeka¼nik te¿ izoluje - niewiele izoluje obwody niestety :-( ).

Acha, fajnie, ale dlaczego 4 bitowo? Ja robiê _quasi_ magistralê w³a¶nie z ca³ego portu P0 i dodatkowych kilku pinów P2...jako¶ tak siê przyjê³o u mnie. Do takiej magistrali pod³±czam D/A, LCD, I2C EEPROM czy co tam jeszcze mi wpadnie w rêce...za wyj±tkiem klawiatury!

A jaki masz zakres warto¶ci?

Acha, ja robiê troszeczkê inaczej.W panelu (np:

kursory odpowiadaj± za warto¶ci. Je¶li warto¶æ jest typu string to poziome przesuwaj± kursor, pionowe zmieniaj± znak...ale je¶li jest to liczba to pionowe zmieniaj± o 1, poziome o...ró¿nie, czasami 10 czasami 20 czy nawet wiêcej. Czasami dzia³a repetycja (jak zakres zmian du¿y) wiêc nie jest k³opotem ustaliæ jak±¶ konkretn± warto¶æ zmiennej, bardzo szybko siê opanowuje tak± metodê ustawiania parametrów. K³opot w tym, ¿e s± to 4-ry klawisze tylko do zmiany warto¶ci zmiennej. W Twoim przypadku mo¿e posi³kowaæ siê np: ENTEREM czy ESC? Warto¶ci zmieniaj± siê co 1, chyba ¿e jest naci¶niêty ESC - wtedy o np: 10. Je¶li zakres nie jest du¿y to taka metoda jest bardzo szybka i wygodna MSZ oczywiscie.

W czym to piszesz? 8k kodu to wcale nie jest ma³o....co to za sterowanie?

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

:-)

A co tu rozwijac....najczesciej wprost z portow procka (mocne pull-upy, klawisz do masy), albo krzyzowa...tez na porcie....

Reply to
Ireneusz Niemczyk